VarkensNieuws

Smithfield boekt forse winstgroei

Smithfield – Smithfield foods, onderdeel van het Chinese Shanghui, heeft in het tweede kwartaal een omzetstijging gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De omzet steeg van 3,3 miljard dollar (€2,46 miljard) naar 3,8 miljard dollar (€2,8 miljard). De netto winst kwam uit op 142,9 miljoen dollar (€106,6 miljoen) vergeleken met 32,4 miljoen dollar (€ 24,2 miljoen) vorig jaar.

Smithfield boekte flinke operationele winstgroei in de varkensvleesverwerking en in de productie van vleesvarkens. De winst in de varkensvleesverwerking steeg met 257 procent naar 29,7 miljoen dollar (€ 22,1 miljoen). De vleesvarkensproductie boekte een winstgroei van 322 procent en kwam uit op 129 miljoen dollar (€ 96,2 miljoen).

Minder goed ging het in de verpakte vleesverkopen. De verkopen bleven wel op peil, maar de operationele winst daalde van 118 miljoen (€ 88 miljoen) naar 97,5 miljoen dollar (€ 72,7 miljoen).

Volgens topman Larry Pope zijn de resultaten in de varkensproductie vooral zo hoog uitgekomen door de perikelen rond de PED-epidemie, die zorgden voor hoge varkensprijzen. In de verwerking en de verpakking van vlees heeft het bedrijf efficiencyslagen gemaakt. Er is gesaneerd en geherstructureerd.

Beheer
WP Admin