Varkenshouderij

Nieuws 1420 x bekeken 6 reacties

Herinvoering stalkeuring vraagt meer tijd

Den Haag - De terugkeer naar stalkeuring voor export van varkens duurt langer dan verwacht.

NVV en LTO werken aan een IKB-module. Met die module moet het weer mogelijk worden om stalkeuring toe te passen bij export. NVV-bestuurder Theo Duteweerd is optimistisch dat één en ander redelijk snel van de grond komt. "We merken dat de NVWA ook wil gaan voor een goed resultaat binnen afzienbare termijn."

Via de IKB-module moet de borging van de stalkeuring afdoende geregeld worden. Bij die borging draait het om een zekerstelling dat dieren die de dag voor transport in de stal zijn gekeurd, ook echt de dieren zijn die de volgende dag worden geladen.

Vee&Logistiek Nederland, de organisatie van veehandel en -transporteurs, werkt aan een systeem waarbij de dieren op de vrachtwagen worden gekeurd vanaf een beweegbaar bordes, de zogenoemde bordeskeuring. "Er is een proef geweest met het systeem. Die is wat ons betreft goed verlopen", meldt bestuurslid Toon Wassenberg van Vee&Logistiek Nederland. "We weten nog niet welke conclusies de NVWA trekt over dit systeem. Er zijn bedrijven die willen investeren in het bordessysteem, maar we adviseren om dat voorlopig niet te doen. Er moet eerst duidelijkheid komen."

De NVWA laat weten dat in september weer met de sector wordt gesproken over deze onderwerpen. De NVWA wil verder niet vooruit lopen op dit overleg.

Laatste reacties

  • mt

    Wat gaat dat weer kosten en hoe lang houdt t stand?
    De sjoemelaars moeten ze gelijk schrappen en een vervoersverbod geven.

  • appie19979

    Bij die borging draait het om een zekerstelling dat dieren die de dag voor transport in de stal zijn gekeurd, ook echt de dieren zijn die de volgende dag worden geladen.

    Dat kan eigenlijk alleen met elektronische blikken.

  • w v gemert

    Probleem is er alleen voor Nederlandse varkenshouders die exporteren, voor bijna alle overige Europese varkenshouders die exporteren (o.a. naar Nederland) spelen deze zaken niet. NVV gas er op.

  • Biggemans

    Hé W v Gemert, wij moeten ook aan onze keuringsverplichtingen voldoen, alleen wij laten ziet wat we werkelijk leveren,,, beter is om ze in ons Belgie te laten,,,,, dan is er alleen een controle bij het afladen,,,,

  • jan hien

    wat een gezeik om niets ,wij varkensboeren geven toch geen verkeerden varkens mee .die worden toch afgekeurd en extra kosten dat je ze beter aan de weg kun leggen. Dus wat is het probleem eigenlijk teveel varkens erop. meer kans op sterfte. Ik denk het probleem zit in het land. NEDERLAND

  • w v gemert

    Fonds Merksplas, volgens mij informatie is het eenvoudiger, goedkoper en hebben het dan over stalkeuring die in Nederland niet meer kan ,bij ons kan het alleen met continu toezicht bij het laden door inspecteur/veearts van NVWA. Het verschil is nogal groot.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.