VarkensNieuws

Binnen 10 jaar kent consument exacte herkomst vlees

Sterksel – Volgens Ge Backus, directeur Agro Food Connect en onderdeel van adviesorganisatie DLV, kent de consument binnen 10 jaar de exacte herkomst van elk stukje vlees. Dit zei hij tijdens de Summerschool “Varkens houden in 2015” die onlangs werd gehouden.

Door technische ontwikkelingen en de groei van het produceren in concepten is het volgens Backus, over een aantal jaar mogelijk om  te weten waar een stukje vlees vandaan komt.  Volgens de DLV’er speelt technologie een steeds prominentere rol in het registeren van informatie over onder ander de herkomst van vlees. Backus verwijst hierbij naar een onderzoek van VIC Sterksel  naar het gebruik van een oormerk met een chip waarmee dieren vanaf dag één na geboorte zijn te identificeren. De zogeheten Radio Frequency Identification (RFID) technologie kan gebruikt worden voor individuele dierherkenning.  Mogelijk is deze informatie te gebruiken om de consument inzicht te geven in de productiewijze en daarmee de verzorging van de dieren de herkomst van het vlees.

Uiteindelijk is het volgens Backus erg belangrijk om vlees uit de anonimiteit te halen en de productie beter te laten aansluiten bij de vraag. “Vlees is nog teveel een actieproduct waarbij de aandacht vooral uitgaat naar een zo laag mogelijke prijs.  De aansluiting tussen inkoop en verkoop is er onvoldoende.” Om voor deze omslag te zorgen zijn volgens de onderzoeker nieuwe businessmodellen nodig. Consumenten hebben volgens hem steeds meer behoefte aan informatie over het product zoals wie de veehouder is en hoe de dieren verzorgd zijn.

Als voorbeeld  draagt hij het Vair vlees van Marijke Nooijen  aan. “Bij Vair  is het duidelijk wie het gezicht is achter dit concept. Dit zorgt voor positieve associaties met het merk bij consumenten”. Daarnaast pleit hij voor  het produceren in gesloten ketens om zo beter te kunnen sleutelen aan de smaak van vlees. “Smaak is een belangrijke factor waarom consumenten vlees kopen. Smakelijk vlees  zorgt ervoor dat de consument meer voor het product willen betalen”. Concepten als het varken van morgen gaan er volgens Backus  uiteindelijk steeds meer komen. Hij adviseert varkenshouders daarop in te spelen.

Beheer
WP Admin