Varkenshouderij

Nieuws 3178 x bekeken 9 reacties

'Gros zeugenhouders produceert voor onderkant markt'

Münster - Volgens biggenhandelaar Erik Bouwmeester van de Duitse vleesverwerker Westfleisch voldoen de biggen van hooguit 30 procent van de Nederlandse vermeerderaars aan de wensen van de Duitse markt. Dat zegt hij in een interview met Boerderij.

Deze groep zeugenhouders staat open voor kritiek en stelt hun afnemer centraal.

De overige 70 procent van de exporterende zeugenhouders produceert voor de onderkant van de Duitse markt. Zij krijgen zodoende het eerst met annuleringen en prijsafslagen te maken wanneer de biggenmarkt, zoals ieder jaar gebeurt, vanaf week 20 onder druk komt te staan. Bouwmeester betoogt dat hier een groot risico in schuilt voor het gezond voortbestaan veel Nederlandse zeugenbedrijven. Het ontbreekt deze zeugenhouders in de eerste plaats aan marktkennis of een deskundige adviseur die hen bijstaat, meent Bouwmeester.

Lees het volledige interview met Bouwmeester in Boerderij weekblad van volgende week dinsdag.

Laatste reacties

  • joannes

    Dat kan interessant worden! Hiermee krijg je de spiegel voor gehouden door de prijsbepaler/ grote klant! Slachterijen zouden dit ook kunnen doen. Of nog beter; laat Supermarkten eens vertellen waar ze wel en waar ze niet voor willen betalen. Daag die grote klant eens uit zich te commiteren aan beleid waar ze op afgerekend kunnen worden. Waar ik naar toe wil is dat door met kortzichtig, van week naar week, een notering voor een bepaalde kwaliteit te kijken ga je niet zomaar je methode aanpassen, maar door te weten wat de consument met meerwaarde koopt kan dat veranderen. Het kunnen ook exportmarkten zijn waar je je op kan specialiseren; die export biggenmarkt is een mooi voorbeeld daarvan!

  • j.verstraten1

    Joannes, dat bestaat al lang, en het verbond van den bosch is er op gestoeld maar bied weinig resultaat.Vervolgens overruled de politiek de marktwerking middels regelgeving. Het good farming star concept is wat er van over is gebleven en hierdoor is het uitrollen tot hogere verwaarding gedecimeerd. Een beter voorbeeld is de agrarisch ondernemer 2014. Supermarkten denken zelf nog in bulk en hebben goedkoop vlees nodig als lokkertje. Ze willen vooral betalen als het maar niet teveel is.

  • j.verstraten1

    Dus niet het meest voor de hand liggende vergelijk. Een mester is gebaat bij gezonde biggen die goed groeien en zal daar dan ook best een bepaalde meerwaarde voor willen geven.

  • John*

    supermarkten willen best betalen als het maar niet meer is dan de concurrent...

  • John*

    In nederland moet de ruimte voor biggenopfok flink uitgebreid worden om continue kwaliteit te leveren. Bedrijven die dit doen voldoen beter aan de verwachtingen van de afnemer. Als het proppen wordt in de stallen en biggen de markt opduwen wordt gaat het niet goedkomen. Voldoende biggenplaatsen is betere kwaliteit en reductie van het medicijngebruik tot nihil.

  • joannes

    Wanneer hooguit 30% van de huidige biggenproductie geschikt is maak dat duidelijk waarom er zo´n grote spreiding is in biggenprijzen. 70% voldoet dus niet aan de eisen en brengt waarschijnlijk ook niet het maximale op. In iedergeval is het die 70% die de opbrengst risico´s lopen. Nu wanneer er ook zoiets aan de gang is bij Mesters en verderop Slachterijen (ik denk even aan VION) kan je bedenken wat er allemaal nog te verbeteren valt wanneer de nb beschikbare informatie beter benut wordt. De volgende vraag is natuurlijk hoe ga die verandering realiseren en wat moet je ervoor investeren, maar wanneer fokkers, mesters en slachterijen niet produceren waar de consumenten voor willen betalen, hoe kan je dan verwachten dat je ooit een goede prijs gaat krijgen? Het verwoord dan tot het foute aanbod wegwerken voor wat de markt ervoor biedt.

  • joannes

    @j.verstraten1, het verbond van den Bosch sluit in zijn Commissie-Van Doorn manifest af met:

    De eerste stap gezet
    Draagvlak en borging zullen het succes van ‘Al het vlees duurzaam in 2020’ bepalen. De partners in het Verbond van Den bosch zijn zich daarvan bewust en onderschrijven als lid van deze alliantie nadrukkelijk het manifest en de daarin verwoorde maatregelen. Tevens spreken de ze intentie uit om over acht jaar het manifest te laten resulteren in
    een substantiële verduurzaming van de veehouderij. De eerste stap is gezet. op weg naar een zorgvuldige veehouderij met economisch
    perspectief en draagvlak in de samenleving. Met over 3044 dagen als einddoel: Al het vlees duurzaam!

    Volgens mij een prachtig/uitgebreid Politiek manifest maar een Boer met zijn Onderneming stuurt op opbrengst prijzen en kosten. Wanneer duidelijk is dat 30% structureel meer opbrengt en je met die 70% geen kans maakt wordt het een stuk duidelijker. Dit manifest moet naar die parameters vertaald worden door al die participanten/ ondertekenaars in hun verantwoordelijkheid! Te beginnen bij de Supermarkten in NL of waar dan ook want Export is nog altijd het belangrijkste deel van de productie. http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-thema/platteland/zorgvuldige-veehouderij/-/media/7CC7116EB8484F5CB080732D56BE0786.pdf

  • John*

    ik zie het verband niet tussen verbond van den bosch wat vooral over randvoorwaarden gaat en gewoon een goed gezond varken in de basis. Wil je al vermeerderaar die kwalitatief goede big produceren dan zal je zelf werk moeten maken van terugkoppeling van de kwaliteit. de voerverkoper staat ook elke maand bij de vleesvarkenshouder op de stoep om te kijken of het voer doet wat er van verwacht wordt. Waarom de vermeerderaar niet en wacht deze af? Van een handelaar hoef je echt geen terugkoppeling te verwachten en de vleesvarkenshouder is bang om positieve ontwikkelingen niet te melden omdat deze bang is voor een hogere (waarschijnlijk terechte) prijs. Gevolg is dat wat goed is of gaat uit onwetendheid veranderd wordt met het risico van dien. Vermeerderaar en mester treed samen op en werk aan beter uitgangsmateriaal. Dit geld uiteraard ook voor de export. Als je op Duitsland levert minimaal 6 bezoeken aan de duitse afnemer brengen anders komt het niet goed!

  • joannes

    Het enigste verband, met dat Verbond van den Bosch, is de (Politieke) intentie naar een verbetering van de bedrijfskolom. Het is allemaal veel te abstract voor bedrijven die dagelijks op een bepaalde manier hun producten , toegevoegde waarde, produceren. Het vervolg, om het in duidelijke parameters met daaraan gekoppelde kwaliteiten, lees opbrengst prijzen, te brengen is veel interessanter. Hiermee zullen methoden en vormen gewijzigd worden. Gewoon, uit het inzicht of de noodzaak! Met je afnemer een regelmatig overleg om samen meerwaarde te creëren is een goed begin. Uiteindelijk is het de Consument via de Supermarkt die bepaalt!

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.