VarkensNieuws

Albert Heijn zwakt omzetdaling varkensvlees af

Doetinchem – Albert Heijn herkent zich niet een onderzoek van GfK over de consumptie van varkensvlees. Op basis van een panelonderzoek onder 6.000 huishoudens stelt GfK dat in het vierde kwartaal van 2013 10 procent minder varkensvlees is verkocht. “Wij gaan uit van een daling van 3 procent van de totale markt”, aldus een woordvoerder van AH.

Hij meldt er bij dat de omzetdaling bij AH kleiner is dan de genoemde 3 procent. AH wil via kwaliteitsverbeteringen en een nieuwe lijn varkensvleesproducten ‘Lekker uit de oven’ een omzetverbetering bewerkstelligen. Ook wil de supermarktketen inzetten op biologisch en scharrelvarkensvlees, omdat het binnen het varkensvleessegment daar een betere vraag en meer groeimogelijkheden ziet.

Vaak wordt gesuggereerd dat de omschakeling op berenmesterij meer kwaliteitsproblemen zou veroorzaken en een omzetdaling tot gevolg zou hebben. AH zegt zich niet te herkennen in dat beeld. “Wij krijgen geen klachten en vragen over de kwaliteit.”

Verder ziet AH dat de consument vaker kiest voor een vleesloze dag en dat er een toename is in omzet van vegetarische producten. In zijn algemeenheid geldt verder dat de schandalen rond vlees (paardenvlees) op de langere termijn de vleesomzetten geen goed doen.

Ruud Bakker, directeur van de Vereniging Keurslagers, herkent zich ook niet in het geschetste beeld van GfK. Keurslagers hebben ongeveer evenveel omzet gedraaid als in 2012. Dat betekent dan wel een geringe volumedaling; immers de prijzen waren wat hoger. Keurslagers merken volgens Bakker wel dat de consumenten steeds kwaliteitsbewuster worden. Concepten als Livar, Heydehoeve, Beemsterland scoren goed. Bakker denkt dan ook dat de volumedaling vooral bij de retail zit.

Marc van der Lee van Vion wijst op de economische omstandigheden. Het goedkopere kippenvlees profiteert van de matige economische situatie. Van der Lee gelooft niet dat omschakeling naar berenmesterij of andere kwaliteitsaspecten een rol spelen.  Ook verschuivingen in het retaillandschap spelen volgens de Vion-woordvoerder een rol. De invloed van C1000, die bekend stond als een vleesaanbieder met veel acties en diepgaande prijzen, is aan het verdwijnen. Dat heeft invloed op de verkochte volumes.

Beheer
WP Admin