Varkenshouderij

Nieuws 5697 x bekeken 25 reacties

Geen Varken van Morgen op 1 juli

Doetinchem - De introductie van het Varken van Morgen wordt weer uitgesteld. Nog geen enkel varkensbedrijf is gecertificeerd voor productie voor dit kwaliteitsprogramma.

Het lukt dus niet om het vlees op 1 juli 2015 in de schappen te hebben, zoals afgesproken. De doorlooptijd van big tot vleesvarken is immers zes maanden. Ook zeugenbedrijven die de biggen produceren voor het concept, moeten aan voorwaarden voldoen. Aanvankelijk was het de bedoeling om de extra duurzaamheidseisen op het gebied van dierenwelzijn en milieu al in 2014 te introduceren. Die afspraak is gemaakt door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), LTO Nederland, Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), Dierenbescherming en Natuur en Milieu.

De kans dat op korte termijn varkensbedrijven gaan produceren voor dit concept, lijkt niet groot. Navraag bij meerdere organisaties leert dat er weinig vertrouwen in elkaar is. 
Betrokken partijen wijzen naar elkaar als het gaat om concrete stappen die gezet moeten worden. Zo wachten varkenshouders op voorwaarden voor de productie binnen het concept. Centraal daarbij staat natuurlijk de te ontvangen vergoeding voor de meerkosten. Tot op heden heeft geen enkele slachterij haar leveranciers daar echter iets over kunnen zeggen.

Slachterijen leggen de bal bij de supermarkten. COV-woordvoerder Dé van de Riet: "Aan de slachterijen zal het niet liggen, wij zijn er klaar voor. Het is een kwestie van marktvraag die door supermarkten gegenereerd moet worden."

De kans dat supermarkten meer gaan betalen voor het Varken van Morgen, lijkt vooralsnog niet groot. Brancheorganisatie CBL: "Afgesproken is dat varkenshouders en slachterijen werk maken van de afspraken. Blijkbaar gooien deze partijen hun kont tegen de krib. Het wordt tijd daar eens een pittig gesprek over te hebben", aldus CBL-directeur Marc Jansen.

Volgens Van de Riet hebben slachterijen geïnvesteerd in kwaliteitssystemen, waardoor het mogelijk is varkens goed te kanaliseren, dit om te voorkomen dat het vlees wordt vermengd met andere stromen. Ook de primaire sector is in principe gereed om volgens het concept te gaan produceren. Certificerende instelling Verin geeft aan nagenoeg klaar te zijn om varkensbedrijven te keuren. De pilot die is gedaan om het certificeringsprogramma te testen is afgerond. Over enkele weken moet alles operationeel zijn. De andere certificeerder, Producert, zegt ook klaar te zijn.

Om varkenshouders te motiveren om in te stappen, is het volgens handelaar Aalt Posthouwer noodzakelijk dat varkenshouders garanties krijgen over de vergoeding van de meerkosten: "De eisen die gesteld worden omtrent leefoppervlakte van de dieren, vragen om flinke investeringen. Varkenshouders kunnen daar pas aan gaan rekenen op het moment dat er duidelijkheid is over een vergoeding."

Directeur Marc van Rooi van Van Rooi Meat is gefrustreerd over de gang van zaken. Hij weet zelfs te melden dat CBL uit het project zou zijn gestapt, wat overigens ten stelligste wordt ontkend door die organisatie.

Van Rooi vindt het jammer dat het project niet slaagt, maar is daar ook weer niet echt verbaasd over. "Er zijn veel mensen bij betrokken die eigenlijk geen verstand van de materie hebben. De retail roept wel dat ze duurzaam willen, maar als betaald moet worden, blijft het stil." Van Rooi en afnemer Jumbo zetten nu vooral in op de ontwikkeling van het bestaande Star-concept.

Alles overziend lijkt het ontbreken van een financiële paragraaf ervoor te zorgen dat het concept Varken van Morgen niet van de grond komt.

Varkensvoorman Eric Douma hoopt dat de supermarkten onder druk van partijen als de Dierenbescherming alsnog overstag gaan en wel met zo'n paragraaf komen. Vooralsnog is duidelijk dat de maatschappelijke- en marktwensen niet synchroon lopen.

Laatste reacties

  • gerjan slingenbergh

    Ze moeten nog maar een convenant sluiten. Dat helpt.

  • vanmeertrading

    Beste CBL/Supermarkten.
    Diverse varkenshouders staan klaar om de varkens te leveren volgens de varken van morgen voorwaarden. Er hoeft niemand te wijzen naar anderen, het enige wat de inkopers van de supermarkten hoeven doen is aangeven hoeveel ze het komende jaar denken nodig hebben. En het wordt geleverd. Het vlees zal een meerprijs hebben tov gangbaar. Ik ben graag bereid dit nader toe te lichten. Dus als u als supermarkt of CBL hier vragen over heeft, graag tot mij wenden en we lossen het op. En we kunnen vanaf 1 januari ( volgende week ) van start!

  • Broederijbrok

    Weet u nog vroeger zei men: Boter bij de vis.
    Vandaag de dag is het: Euro's bij het varken.
    Wie vraagt, betaald.
    Wie niet betaald, krijgt niks. (geen)

  • ericdouma1

    Tjonge jonge ik heb niet gezegd 'ik hoop' ik heb aangegeven dat ze iets belangrijks vergeten waren en dat is gewoon netjes betalen voor alle eisen waar ze allemaal ja op hebben gezegd.
    Nu komen ze erachter dat de markt niet gratis is, dus kom op boter bij de vis !

  • chila

    HAHAHA ... wat een soap . Misschien Daan om advies vragen .

  • porky 1

    wie betaald bepaald en wie niks extra wil betalen krijgt niks extra
    zo werkt het heren van de supers
    voor niks gaat de zon op
    jullie hebben al te vaak over onze rug je verreikt

  • varkenshouder1

    Okè Eric Douma. Vasthouden totdat ze betalen en anders gangbaar vlees in de schap.

  • w v gemert

    De supermarkten hebben ook de BZV de rug toegekeerd op het moment dat zijn hun deel van de afspraak inhoud moesten geven., n.l. betalen voor de extra maatregelen die de varkenshouders gaan uitvoeren. De geschiedenis herhaalt zich en ik vrees dat dit gedrag van de supermarkten zich de komende jaren zich zal herhalen.

  • joannes

    Wanneer Supermarkten met Schaarste geconfronteerd worden zullen ze de portemonnee wel trekken. In feite is het de beste democratie! Waar overvloed van is wordt tot de laagste prijs gedreven en voor wat gewild is, is geen bedrag te hoog. Het wordt tijd dat die Supermarkt vertegenwoordiger eens praten met vakkennis en niet slap meeheulen met aktiegroepen. Of ....wat ook kan zijn; zich laten chanteren door die minderheid, gespecialiseerd in ageren en daar een dikke boterham mee verdienen in de Politiek en die Politiek getolereerde en gefinancierde aktiegroepen. Gefinancieerd met aftrekbare donaties. De tweede (geheime)Politieke agenda van vaak linkse Partijen die de Burgers naar hun hand willen zetten. Nu in de Supermarkt blijkt het niet te werken. Het wordt tijd dat Die Democratie eens onderkent wordt! Óók Politiek!

  • pluimpje

    Supermarkten zijn bang voor hun omzet/winst!
    Aktiegroepen kennen geen democratie en gaan voor de overtuiging!
    De politiek doet niet aan democratie en duurzaamheid, veel burgers beseffen inmiddels dat ze dat zelf moeten doen!
    Het Varken van Morgen moet herkenbaar blijven en niet worden verkwanseld tot bulk van gisteren. Producent(enorganisatie) leg het zelf als merk in het schap met een directe meerwaarde rechtstreeks voor de primaire sector en beheer zelf de PR, dan blijft het een eerlijk concept.

  • trust

    het varkensvlees is goedkoper en net zo transparant als in nederland, dus waarom zal Appie en Jumbi nederlandse varkensvlees in de schappen leggen????????????

  • c.putten

    willen ze dan die van straathof hebben?

  • putten

    als ze geslacht zijn dan zie je geen verschil, dus waarom meer betalen.

  • evanderpasch1

    En blijvende vergoeding, en niet tijdelijk zodat over een jaar genoeg omgeschakelt zijn en je het weer voor minder moet doen

  • John*

    consument is tevreden met het kwalteits en welzijnsniveau van het huidige vleesaanbod. voor supermarkten is er geen reden om te switchen en laten zich ook niet gek maken door wakker dier of dierenbescherming.

  • Wim Toornstra

    Evanderpasch u heeft een punt. Als je ziet wat de eerste bedrijven beurden om aan het star vlees programma deel te nemen,en met wat voor een fooi je nu wordt afgescheept.

  • kantoor3

    In mijn ogen is de enigste kans van slagen het contractueel produceren.
    Als de supermarkten het zo belangrijk vinden dat hun vlees onderscheidend is van de rest en ze op die manier een bepaalde uitstraling naar de consument toe willen generen, dan is er volgens mij maar 1 optie en dat is contractueel produceren. Bepaal kostprijs van het gevraagde product zet er een bepaalde meerwaarde op en laat die prijs bepalend zijn voor het contract. Geef de producent de keuze of hij daar aan mee wil doen of niet. Hang er grote sancties aan als men niet volgens de regels produceert. Zie bv bij aardappelcontracten. Een kleine meerwaarde bovenop het gangbare is moeilijk controleerbaar en weer vlug achterhaald. Ben benieuwd of de supers het dan nog steeds zo belangrijk vinden om 'vlees van morgen' in de schappen te hebben.

  • varkenshouder1

    #Scharrel, denk jij nu echt dat het de supers iets uitmaakt of het uit de stal van Straathof komt of van mij. Prijs is leidend. Met de certificaten erop leggen ze gewoon Straathof vlees erin. Ik zie daar ook geen probleem in maar dan wel uit een Nederlands bedrijf.

  • Tonnis

    De supers willen varkensvlees van morgen voor de prijs van vandaag. Het is toch gewoon zo dat de supers vragen vlees met wat extra's gaan met deze vraag naar de slachterij die betalen een plus op de notering, simpel zal.

  • varkenshouder1

    Die plus die je nodig hebt blijft bij de super hangen.

  • AmMy Consultancy
    Bedrijf

    Het is jammer dat enkele willen verwijzen naar Straathof en dat als de standaard zien. Er is een verandering gaande in de maatschappij, deze gaat steeds meer vragen om eerlijk en diervriendelijk geproduceerd voedsel. Het is aan de sector om daarop in te spelen tezamen met de marketeers van de retail, deze sturen de inkopers weer aan. Het stukje meerprijs gaat dan vanzelf mee. Het is in mijn ogen trouwens onnodig om eerst de vergoeding te weten, bereken gewoon eerst de kostprijs. Dan kom je in ieder geval met onderbouwde cijfers aan tafel.

  • Tonnis

    Als de extra kosten niet worden betaald, niet produceren. Ik produceer scharreleieren, maar de producenten van kooieieren halen veel betere saldo s dan ik met mijn scharreleieren. Minder voer nodig per ei, minder arbeidskosten ( geen mestscheppen, geen buitennesteieren, geen kippen op stok zetten, meer hennen per arbeidskracht).

  • w v gemert

    AmMy Consultancy, aan uw reactie te lezen heeft u geen kaas gegeten hoe het er in deze sector aan toe gaat. De opmerking: het is in mijn ogen trouwens onnodig om eerst de vergoeding te weten. U kent de geschiedenis niet, uw weet niet wat er gepresteerd moet worden om een financiering te krijgen bij de bank, uw weet niet hoeveel uren er gedraaid moeten worden om een redelijk inkomen te halen, uw weet blijkbaar ook niet hoeveel hart de varkenshouder voor beroep heeft, enz. enz. Ik denk dat uw gezichtsveld niet verder gaat dan :uurtje, factuurtje.

  • John*

    en daarbij de producten zoals voorgesteld liggen ook al in de supers. een duurzame varkenshouderij is in mijn ogen vraag gestuurde productie er zijn voldoende varkenshouders die willen schakelen als de vraag er is. Dat maakt dat je niet de boer, verwerkers of supers moet veranderen maar de consument! en die is juist zeer tevreden met het aanbod zoals deze nu in Retail is te vinden. En onze supers hebben dat goed gezien en snap daarom ook wel dat ze zich terugtrekken nu. Wijze les voor ons: luister naar de mensen die onze producten kopen en ga niet veranderen voor mensen die onze producten toch niet kopen en zich als de MAATSCHAPPIJ voordoen.

    De komende jaren moeten we onze consument wijzen op de diversiteit en in het aanbod zodat de vraag gestuurde markt zich kan ontwikkelen.

  • PetervanKempen

    Het is niet slim om zonder een meerprijs een kwaliteitrsonderscheid te gaan leveren, je draait er elkaar de nek mee om. Als de handel en consumenten meer willen betalen voor een stukje vlees waar 'meer'aandacht aan gegeven is of 'minder'in productie omgeving is geleverd, dan moet je eens zien hoe snel men geleverd krijgt. Zie de eerste reacties op dit stuk: De handel en consument hoeft maar te vragen (betalen) en de boeren leveren wel. Boeren leveren altijd wat de markt vraagt (EN BETAALT)
    Voor niets gaat, ook bij vlessleveringen vandaag, de zon op.

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.