Varkenshouderij

Nieuws 2248 x bekeken 5 reacties

Vion zet keurings- en auditresultaten online

Boxtel - Vion Nederland maakt alle rapportages over de kwaliteit van haar productie openbaar.

Het bedrijf heeft om te beginnen de gegevens van de keuringen en het toezicht van de NVWA online gezet. Het betreft de kleuringsgegevens over het derde kwartaal.

In een later stadium wil Vion ook auditraporten van onder meer Lloyds en Skal integraal publiceren. Overleg met deze partijen over hoe deze rapporten moeten worden gepubliceerd vindt nog plaats. Ook wil Vion aanvullende informatie publiceren over vastgestelde incidenten tijdens het productieproces. Het gaat om incidenten tijdens het transport, tijdens het verwerkingsproces en om ongewenst gedrag op de werkvloer.

Vion voert een aantal redenen op om dit te doen. "We willen gewoon laten zien dat we ons werk goed doen. We maken deel uit van de sector en we willen laten zien dat we er alles aan doen om de consument te verzekeren van een goed, veilig en kwalitatief heel goed stuk vlees", aldus woordvoerder Geert Pielage. We willen inzicht bieden in de standaarden die we hanteren en hoe ons werk wordt beoordeeld door de verschillende keurende en certificerende instanties."

Een andere reden die Pielage noemt is dat het bedrijf wil stimuleren dat het kwaliteitsbesef nog beter wordt. "We willen stimuleren dat de lat voor ons zelf maar ook voor leveranciers steeds hoger komt te liggen." De derde reden voor Vion is dat het bedrijf af wil rekenen met het verleden. Vorig jaar werd bekend dat er bij de vleeswarendivisie Encebe bewust was gefraudeerd met een partij vlees die als biologisch in de markt was gezet. Vion heeft nog steeds te maken met de naweeën van die affaire. Door volledig transparant te zijn over de kwaliteit en de controles er op, wil Vion afrekenen met dit verleden.

De publicatie van keurings- en auditresultaten past volgens Vion in de initiatieven zoals ze zijn vastgelegd in de Taskforce voedselvertrouwen. De Taskforce streeft naar een verdere kwaliteitsverbetering in de sector en een groter vertrouwen bij de consument.

De NVWA publiceert de keuringsresultaten op anonieme basis.

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) is zeer content met het besluit van Vion om volledig open te zijn over de kwaliteit van het bij Vion geproduceerde vlees. "Wij vinden dit een heel goede stap", zegt vice-voorzitter Theo Duteweerd van de NVV. "De varkenshouderij is een transparante sector en de transparantie die Vion als varkensvleesverwerker nu ook geeft, straalt weer af op de gehele varkens(vlees)sector."

Woordvoerder Dé van de Riet van de COV, de brancheorganisatie voor de vleessector meldt dat de COV geen bindend advies geeft over deze zaak. "Het is aan de bedrijven zelf om wel of niet het voorbeeld te volgen."

Andere slachterijen zien geen redenen om het voorbeeld van Vion te volgen. Peter de Haan van slachterij Hilckmann: "Wij zijn open en transparant naar onze klanten. Alle rapporten zijn voor onze klanten openbaar. Ook Tije de Vries van Compaxo meldt dat dit bedrijf geen reden ziet om keuringsgegevens on line te publiceren. Ook een woordvoerder van slachterij Westfort laat zich vergelijkbaar uit. Van Rooi Meat was niet bereikbaar.

Woordvoerder Benno Bruggink van de NVWA is positief over deze stap van Vion. "Vion publiceert gegevens die zijn geborgd door onze systemen", aldus Bruggink. De NVWA publiceert zelf geen gegevens over keuringen.

Laatste reacties

  • joannes

    Transparantie leveren als Product of Rehabilitatie lijkt interessant maar heeft VION wel goed zijn klanten geindentificeerd? Zijn het die aktie groepen die veel geluid maken met negatief nieuws, vaak nog met beeldmateriaal uit het Internationale Animal Protection archief of, die Consumenten bij die Supermarkten (Het Slagers kanaal zoekt inmiddels niche kanalen) Ik denk de laatste, De Supermarkten dus, en die presenteren al hun vlees onder eigen merk. Ze hadden dus deze aandacht óók alleen onder hun directe klanten kunnen Distribueren , en er daarmee een direct marketing instrument van kunnen maken. Al die Publieke presentaties zijn alleen maar afleidingen van het echte consumenten koopmotief; smakelijk en eerlijk vlees van NL bodem. Zolang Supermarkten de herkomst van hun vlees niet publiceren (behalve in de kleine lettertje op het etiket) zal Transparantie geen pond extra vlees verkoop voor VION opleveren.

  • sturk

    Fraude is in een groot log bedrijf niet te voorkomen. Deze actie is leuk voor de Bühne. Van de consumenten koopt 90 % op de prijs en gaat niet voor de kwaliteit. De 10 % die dit wel doen zijn niet interessant (te weinig omzet ) De reclames zijn niet aan te slepen bij de supermarkt.
    Dit laatste zegt al genoeg.

  • Geert Verstegen

    Dat Vion de resultaten openbaar maakt is de goede richting. Jammer dat het uiteindelijk anoniem is via NVWA. En in hoeverre dat voor de Nederlandse producent nog van belang is, is maar de vraag. Het overgrote deel van het varkensvlees, gaat immers over de grens.

  • mtebrake

    Ook over de grens wil je toch goed spul verkopen?? Consumenten willen graag goed vlees en zeker geen vlees vol schandalen. Als ze dan besluiten te kopen kiezen ze voor goedkoop, maar door al het gedoe over slecht vlees besluiten ze eerder om niet te kopen. Dit kan ik me ook goed voorstellen, ik zou ook geen vlees van Sturk willen kopen.

  • info48

    Heel goed initiatief; laat zien wat je doet, dan bewijs je dat het 100000 keer goed gaat en daarmee haal je de actiegroepen 'de wind uit de zeilen' als het een keertje mis gaat.
    Vertel je eigen verhaal!.......nog veel meer!! en dat geld voor de hele sector, er is zoveel om echt trots op te zijn!!!

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.