Varkenshouderij

Nieuws 3686 x bekeken 20 reactieslaatste update:6 jul 2013

Vion Groenlo en Apeldoorn door Rusland erkend

Eindhoven - Met ingang van vandaag zijn de vestigingen VION Groenlo en VION Apeldoorn erkend voor export van bevroren varkensvlees naar Rusland.

Deze erkenningen volgen uit de eerder dit jaar onder COV-NVWA vlag uitgevoerde en goed verlopen inspecties op beide vestigingen en de correcte afhandeling van alle vereiste documentatie. Toegang tot de Russische markt is volgens Vion van belang voor de strategie om ook op 3e landenmarkten toegang te hebben. Dit alles zorgt voor extra afzetmogelijkheden en een betere vierkantsverwaarding van het varken. De fabrieken van Vion in Boxtel en Helmond waren al Rusland-erkend.

Laatste reacties

  • slutter

    En dat vinden wij dan weer terug in de prijs. ik zei toch......

  • joannes

    Precies je verkoopmarkt vergroten, daar zit de oplossing voor slechte prijzen!

  • food.communications1

    Het is niet gauw goed bij deze en gene die vanachter de struiken van alles roepen zonder zich bekend te maken. Kom op en te voorschijn joannes en slutter dan gaan we in gesprek. Wie weet, worden we wijzer van elkaar.

    Marc van der Lee
    VION

  • porky84

    Alleen jammer dat apeldoorn toch dicht gaat.

  • Snel

    Marc,als jullie ballen hadden gehad hadden jullie vorige week de prijs laten staan of niet zover laten zakken want daar was de markt niet naar en niet als een debiel achter Tonnies aan gelopen. Maandag zullen jullie ook wel weer
    + € 0,02 doen,wat spannend jullie prijsvorming !!!! Als jullie een goede cq betere prijs neerzetten t.o.v. concurenten kan de buitendienst er wel uit dan komen de varkens vanzelf.

  • joannes

    Marc, ik begrijp communicatie -en zeker op een forum als dit- vooral als informatie uitwisseling; wanneer de boodschap waarde heeft wordt hij opgepakt en wanneer niet; vergeten. Uit je reactie blijkt maar weer dat VION met het probleem verkoopmarkt en prijzen worstelt! Wees blij dat VION positief in het nieuws komt! Hopelijk het begin van een nieuwe frisse reeks!

  • drientje

    Positief is in elk ook dat Marc van Lee dit forum bezoekt.

  • slutter

    Van achter de struiken....MARC.het heeft genoeg gekost bij de vion het eerste half jaar.Afgelopen week weer een valse start met -6. de komende week de beuk erin!!!! Fons slutter varkensboer.

  • info458

    zouden ze bij VION weten wat de inkopers en de verkopers doen.Ik denk dat ze van elkaar niet weten of de inkoop duurder is geworden of lager.

  • varkenshouder1

    Het meest pijnlijke is dat slachterijen ook bij een laag varkensaanbod niet de omzetting kunnen realiseren tot kostprijs uitbetaling. Daar zit een adder die gevangen moet worden zodat de slachterij maar ook de leverancier zijn kostprijs betaald heeft. Zolang dat evenwicht er niet is zal Marc ermee moeten leven dat hier negatieve reactie`s weergegeven worden. Je kan niet boeren wettelijke eisen opleggen die vanuit de praktijk niet vergoed kunnen worden. Dat voorbeeld ligt in Engeland al.!!!

  • joannes

    Bekijk de website van VION en je ziet de worsteling met hun bestaansrecht! Teksten als ¨Duurzame marktconcepten VION werkt aan een werkelijk duurzame vertaling van bovenwettelijke eisen op het gebied van dierwelzijn ¨ zijn een demonstratie van het niet lekker in hun vel zitten. Dan zie ik liever een trots als die van Smitfield of bv ElPozo Alimentatie SA. El Pozo laat trots en eerlijk haar producten en innovaties zien. Dat nodigt uit!

  • food.communications1

    Joannes, elke mogelijkheid om meer afzetkanalen te vinden zodat we ons pakket vlees kunnen afzetten op zoveel mogelijk markten, pakken we. Dan zijn we minder afhankelijk. Dat noem ik geen worstelen maar je verkoopkanalen op orde hebben. Een varken heeft wat meer dan alleen karbonades en ham. We zoeken markten op waar we de marktwaarde -en liever wat meer- kunnen maken op alle onderdelen. Daarom bouwen we extra koelcapaciteit in onze slachterij in Boxtel. Zodat we nog beter kunnen selecteren naar eindmarkten. En vastere posities kunnen opbouwen in markten waar de P van Prijs niet het enige criterium is waarop zaken worden gedaan.

  • food.communications1

    @joannes, weet je, in worstelen zit het woord worst. Daar hebben wij wat mee. Want daar gaat heel veel varkensvlees in. Over die duurzame marktconcepten...wij weten wat klanten willen en als we daar mogelijkheden zien, zetten we een productie op. Liefst bovenwettelijk en met zoveel mogelijk eisen. Hoe moeilijker het kunstje, hoe minder het ons nadoen. Nederlandse varkenshouders kunnen dat en doen dat. En die keuze maakt ieder voor zich. We hebben in enkele jaren tijd met Good Farming Star meer dan 1 miljoen varkens per jaar in de markt kunnen zetten. Met een ster van de dierenbescherming. Ook hier mag iedereen wat van vinden maar we laten wel zien dat varkensvlees met een bovenwettelijke plus en meerkostenvergoeding kan. En hebben wat in gang gezet in de Nederlandse markt. Of het genoeg is? Het kan altijd meer en beter. En de eeuwenoude wet van vraag en aanbod doet zijn werk.

  • joannes

    Prima dat je het beleid verdedigt Marc, maar waar ik op doel is een Website – die, neem ik aan, de visie, filosofie en mentaliteit van het bedrijf representeert- die overtuigt is van zijn maatschapplijke bijdrage in de zin van een eerlijk en goed product voorop en daaraan gekoppelt de bijzondere specifieke extra kwaliteiten. Het is overduidelijk dat de Politiek en de Nederlandse discussie een tol eisen in het presenteren van het product Varkensvlees. Maar een bedrijf als VION hoeft zich natuurlijk niet eerst bij de dierenbescherming te verantwoorden voordat ze haar product presenteerd. Het water moet je uit de mond lopen bij de presentatie van de VION producten en dat zijn onderbewuste prikkels. Met al dat getheoretiseer vergaat je de eetlust voor een smakelijk product. En zeker wanneer ik nog een keer aan de wet herinnert moet worden. Nederland scoort nu onder de gemiddelde varkensvlees consumptie per hoofd in de EU en dat met een jaarlijkse terugloop; daar moet verandering in komen; niet alleen voor producenten maar ook voor de burgers want die gaan zich nu schuldig voelen wanneer ze vlees eten. VION als NL marktleider heeft daar een taak!

  • Bison

    # 13.
    In worstelen zit het woord worst,...maar ook het woord..stelen!

  • food.communications1

    Joannes, de samenwerking tussen ons, varkenshouders, Dierenbescherming en supermarkten en vleeswarenproducenten is er een die we zelf mee tot stand hebben gebracht. We zien daar meerwaarde. De Dierenbescherming heeft met het Beter Leven-kenmerk een standaard ontwikkeld voor bovenwettelijk dierenwelzijn en er valt goed mee te praten.
    Varkensvlees is al sinds mensenheugenis in Nederland de meest gegeten vleessoort. Dan weet je ook dat je niet exclusief bent. Tegelijk zie ik veel -kleine- initiatieven met varkens(vlees) die zich onderscheidend in de markt zetten: smaak, houderij, ras, regionaal streekproduct etc. Prima ontwikkeling; dat draagt bij aan het imago van varkensvlees.
    Neem van mij aan dat ‘de consument’ zich niet schuldig voelt bij het eten van vlees. Maar ze krijgen wel issues op hun bord van partijen die kritisch zijn over vlees. Terecht of niet, het gebeurt. Daar kunnen we tegen in gaan of we doen er wat mee zodat de varkensvleessector zelf zijn toekomst mee bepaalt. En dan wel marktgedreven want bij meerwerk en meerkosten horen betaald te worden.
    De meeste consumenten willen gewoon gerust met goed gevoel hun stukje vlees eten. De varkenshouders hebben daar hele grote stappen gezet: ze zijn actief in de -social- media en laten zich horen. En het effect zien we: ze zijn een serieuze gesprekspartner voor retail, industrie, ngo's en politiek. Ook over het verdienmodel.

  • food.communications1

    Joannes, Nederland scoort bovengemiddeld qua varkensvleesconsumptie binnen de EU. In 2012 was EU-totaal gemiddeld 39,8 kg. Nederland 41,0 kg. Waarmee we landen als Frankrijk (31,0 kg), Italië (38,5 kg) en Verenigd Koninkrijk (22,4 kg) achter ons laten. We schommelen al jaren rond 41 - 42 kg varkensvlees in Nederland.

  • joannes

    Marc, we dwalen af! Wat ik bedoel met de VION web site is dat het er een lijkt van een overleg orgaan met zo´n text inplaats van een producent van smakelijke producten. Zolang er nog rijen voor de Hema rookworsten kraam staan, zijn er mensen die van varkensvlees producten genieten en dat zouden we best wat prominenter door (onze) verwerker VION met het nodige zelfrespect kunnen laten adverteren. Dat (polder)overleg is prima maar een noodzakelijk achtehoede gesprek wat nooit die eetlust mag verdringen in een gewetensvraag. Over die consumptie gaan verschillende cijfers en we schommelen inderdaad rond het gemiddelde met, zoals je terecht op merkt, landen die minder consumeren maar kijk eens naar Duitsland,Polen, Oostenrijk of Spanje, Zelfs in tijden van crisis eten de Spanjaarden meer varkensvlees. En ze hebben de naam en faam dat ze héél gezond leven dus we behoeven niet terug te deinzen voor een hogere varkensvlees consumptie.

  • food.communications1

    We dwalen niet af. Jij geeft verkeerde informatie over de varkensvleesconsumptie in Nederland. Dat zet ik recht.
    VION is en heeft geen consumentenmerken met vlees. De consument is daarom voor ons geen directe doelgroep. Daarvoor hebben we www.vlees.nl opgezet wat ik vanuit VION mee heb opgezet en nog steeds begeleid. Daar vindt de consument productinformatie en recepten. Betrouwbaar, objectief en degelijk. Want consumenten zitten niet op prietpraat te wachten maar goede informatie.
    Onze site richt zich op andere groepen, en dus andere informatie.
    En over Spanjaarden... ze eten niet méér varkensvlees maar wat minder (2011 - 2012).

  • joannes

    Dat VION geen direct consumentenmerk heeft is precies waar ik op doel. Waarom kan VION niet een productenlijn ontwikkelen waarmee Nederlands varkensvlees en Nederlandse vleesproducten gepromoot worden? De Engelse retailers adverteren inmiddels ook met ¨engels¨ geproduceerd vlees nav boerenprotesten en als een demonstratie van betrokkenheid. Die site www.vlees.nl is informatief; proficiat! Maar maakt die je enthousiast? Of is de doelgroep slechts: mensen die gedetailleerde achtergrond info willen? Dat van die Spanjaarden: ik bedoelde; ondanks de crisis eten ze nog meer dan Nederlanders http://www.bpex.org/prices-facts-figures/consumption/Eupercapitapigmeatconsumption2.aspx Je zal ongetwijfelt betere en actuelere statestieken hebben dan ik kan vinden maar je vergelijken met de laagst consumerende landen is te gemakkelijk.

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.