Varkenshouderij

Nieuws 4913 x bekeken 5 reacties

Nieuwe standaard in varkenstransport

Doetinchem - Het vervoer van zowel speenbiggen, biggen als vleesvarkens in gesloten vrachtwagens met gecontroleerd klimaat wint aan populariteit. Transporteurs vervangen hun conventionele ‘open’ vrachtwagen met kleppen steeds vaker door een geconditioneerde of dwarsgeventileerde wagen wanneer deze afgeschreven is.

Grofweg 65 procent van de nieuw geleverde varkenswagens in Nederland is gesloten of semi-gesloten. Dit aandeel stijgt de laatste jaren, en zal verder blijven stijgen. Het wordt de nieuwe standaard in varkensvervoer. Dat blijkt uit een rondgang langs de bouwers van de trucks.

Grootste voordeel van geklimatiseerd transport in de (soms zelfs geïsoleerde) dichte laadbakken is dat weersinvloeden en rijwind geen negatieve invloed meer op het binnenklimaat, dat hierdoor constanter te regelen is. Bij het vervoer van vleesvarkens spelen er nog andere voordelen: door ook een stilstaande vrachtwagen goed te ventileren en het licht te dimmen komen de varkens eerder tot rust.

Het centraal aanzuigen van de inkomende lucht en een gesloten laadbak biedt daarnaast innovatiepotentieel op het gebied van diergezondheid, dat bij een conventionele wagen onmogelijk zou zijn. Zo kunnen de leidende Nederlandse fabrikanten Berdex in het Brabantse Wanroij en Cuppers Carrosserieën in het Gelderse Lichtenvoorde al wagens leveren waarbij alle inkomende lucht met UV-lampen steriel wordt gemaakt. Ontsmettingsinstallaties en diesel-heaters om de laadbak door verhitting te desinfecteren en zijn al langer leverbaar. Met al deze techniek en klimaatregeling is de diergezondheid te waarborgen.

Laatste reacties

  • info361

    Super gewenste ontwikkeling; een stap in de goede richting betreffende voorkomen van kiem-verspreiding door innovatieve Nederlandse transportondernemingen. Nu nog extra aandacht voor hygiene (reinigingswater!) bij slachterijen, dan worden we allemaal blij.
    Henk Roefs

  • wimpul

    iedereen heeft het over hygiene, maar weinig boeren die een dikke slang hebben waar je goed schoon kan maken, misschien een punt van aandacht??

  • roovershof

    Wat zullen de varkens blij zijn en hoeveel minder dode dieren scheelt dat per transport?

  • de rolleman

    Helemaal met wim eens.!!! Rijd zelf veel biggen en bij weinig mesters kunje fatsoenlijk poetsen en vooral een dichte veewagen...zijn toch de auto,s waar je de biggen van krijgt in je stal..op slachterij kunje nog is ontsmetten en @ roover..denk wel dat het dode dieren scheelt aleen al de zuurstof (voorzienig/luchtverplaatsing met warm weer, maar hoeveel dode minder hangt ook af wat voor ras en hoe je met de dieren omgaat) is bij elke chauffeur anders en zalje de aantallen niet snel weten

  • Snel

    Bij de slachthuizen maken ze schoon met gerecycled water,erger kan `t niet

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.