Varkenshouderij

Nieuws 3180 x bekeken 4 reacties

Periferie moet meebetalen aan pr varkenshouderij

Doetinchem - Alle betrokken partijen (belangenbehartiging, periferie en varkenshouders) worden geacht mee te betalen aan pr-campagnes van de varkenshouderij.

Dat vindt een kleine meerderheid (52 procent) van het Boerderij-lezerspanel. Voerfabrikanten, slachterijen en de varkenshouders zelf worden het vaakst genoemd om imago-campagnes te financieren, zodra de bijdrage uit het Productschap Vee en vlees in 2014 wegvalt.

Bijna de helft van de respondenten vindt dat varkenshouders zelf de grootse bijdrage moeten leveren om hun sector te promoten. Op flinke afstand daarachter met elk 20 procent volgen de periferie en de belangenbehartiging (NVV en LTO). Een derde deel van de ondervraagden zegt echter geen geld over te hebben voor pr-activiteiten van de sector. Een kwart van de panelleden wil jaarlijks hooguit 100 euro betalen en een zelfde percentage wil maximaal 500 euro bijdragen. Een paar panelleden hebben jaarlijks 1.000 euro over voor pr van de varkenshouderij.

De meeste varkenshouders (36 procent) vinden dat er meer aan pr in hun sector gedaan moet worden. Een iets kleiner deel, 29 procent, vindt dat er genoeg wordt gedaan pr voor de sector.

Zodra het aankomt op bezuinigen wordt het moeilijk. Slechts 15 procent is van mening dat het aantal zichtstallen mag afnemen; 20 procent vindt dat bezuinigd mag worden op advertenties. Een grotere groep van de panelleden, 37 procent, is echter van mening dat niet bezuinigt moet worden op imagocampagnes voor de varkenshouderij.

Het Productschap Vee en Vlees draagt nu jaarlijks 550.000 euro bij om de sector is positief in het nieuws te brengen.

Laatste reacties

  • agratax2

    Beste Kees. Stel de periferie draagt zijn steentje bij aan deze promotie activiteiten, denken de boeren echt dat zij hier in hun voerrekening of uitbetaling niets van merken. Ik zou wensen dat dat zo was, maar tot nu toe worden alle kosten netjes doorberekend aan de zwakste schakel in de keten.

  • bertes

    boer krijgt 1.5 euro per kg. en vlees ligt voor 15 euro per kg in de winkel.
    wie gaat reklame betalen????

  • varkenshouder1

    En eerst werd het betaald via de PVE. Uiteindelijk betaald de boer altijd alles zelf, dus het maakt niet uit of het van links of van rechts komt !!!

  • w v gemert

    Nooit aan beginnen de bijdrage wordt door de varkenshouder 5 keer terug betaald. De opdracht voor de periferie is om zo goedkoop mogelijk goederen en diensten aan de sector te leveren en de primaire sector regelt zijn eigen zaken wel. De varkenshouder aan het (eigen) roer.

Of registreer je om te kunnen reageren.