Varkenshouderij

Nieuws 706 x bekeken 4 reacties

Clitravi wijst retail op verantwoordelijkheid

Brussel – De Europese organisatie van vleesverwerkende bedrijven Clitravi heeft de Europese retailbedrijven in een openbare verklaring opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen en hogere prijzen te betalen voor vleeswaren.

De vleesverwerkers zien zich geconfronteerd met sterk stijgende grondstofkosten die ze niet terug kunnen verdienen in de afzet naar de retail. Volgens Clitravi is de grondstofprijs voor de vleesverwerkers zo’n 20 procent hoger dan een jaar geleden. De gemiddelde prijs van varkensvlees steeg in augustus meer dan 13 euro tot een bedrag van 183 euro per 100 kilo.

Jos Goebbels, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV), stelt dat de problemen ook voor de Nederlandse vleeswarenbedrijven toenemen. “Het is nog niet zo dat er bedrijven op omvallen staan, maar de marges zijn wel zo klein dat het innovatieve vermogen en de noodzakelijke verduurzaming van de bedrijven fors onder druk komen te staan. Dat is op de lange termijn een slechte zaak”, zo stelt Goebbels.

In deze situatie zal ook de retail verantwoordelijkheid moeten nemen, vindt Goebbels. De huidige ontwikkeling waarbij Albert Heijn en ook andere grote supermarktketens eenzijdig kortingen opleggen aan hun leveranciers is in de ogen van de VNV-voorzitter dan ook strijdig met het voornemen van verduurzaming tegen een eerlijke prijs. In juni tijdens de jaarbijeenkomst van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel in Scheveningen maakten de supermarkten nog bekend dat ze wilden gaan voor verduurzaming en een eerlijke prijs voor duurzame producten.

Laatste reacties

  • poldes

    dit is wel heel laat.

  • zwbig

    Als AH eenzijdig kortingen kan opleggen kunnen de vleesverwerkers en de andere leveranciers toch ook eenzijdig toeslagen opleggen van 5 % vanwege de sterk gestegen grondstofkosten, gewoon lef tonen.

  • varkenshouder01

    zou de commisie van doorn en het verbond hier ook nog een mening over hebben? 2020 alles duurzaan? een duurzame handelsrelatie is nog ver weg.

  • joannes

    De retail komt geld en groei te kort, de vleesverwerkende industrie komt geld en groei te kort, en ....... de varkensboer heeft er net een beetje bij gekregen ivm de schaarste aan varkens. Wanneer je het op een rijtje zet is het duidelijk: de vleesverwerkende industrie heeft de varkens moeten kopen om de verplichtingen na te komen maar in de oude contracten met de retail voor te lage prijzen. Wanneer nu de retail ook geld te kort komt, zoals AH en Jumbo, biedt dat weinig perspectief. De consument zal alleen meer gaan kopen wanneer de prijzen omlaag gaan en daarmee kan je verwachten dat bij een prijsstijging de volumes gaan dalen.Daarmee zal een hele andere reeks van krimp plaats gaan vinden in de keten vrees ik. En daar komt bij de de euro/dollar, in 1 week, weer boven de 1,30 staat, en daarmee de concurrentie positie op de internationale markt ook is afgenomen.

Of registreer je om te kunnen reageren.