Varkenshouderij

Nieuws 1111 x bekeken

'Open oor voor klachten over varkenshouderij'

Londen – Als buren of andere onwonenden klachten hebben over een varkenshouderij of ander veebedrijf, dan gaat het bijna altijd over geluid, stank, stof of vliegen.

Probeer dan steeds een open oor te houden, zodat de buren weten dat ze met hun klachten bij je terecht kunnen en dat je er ook positief op reageert. Dat stellen de Engelse National Farmers Union en de National Pig Association in een folder 'Permits, pigs and poultry, what a nuissance', ofwel wat een ellende zijn varkens- en kippenhouderijen en alle vergunningen daar om heen. De brochure richt zich met name op bedrijven die een IPPC-vergunning moeten hebben, maar ook andere varkens- en veehouders kunnen er nuttige tips in vinden, denkt de NPA.

"Het is het beste om goed met je buren om te gaan en een open communicatielijn te hebben. Dat geeft je de kans om de klacht te onderzoeken en op te lossen zonder dat er iemand anders aan te pas hoeft te komen. Hou ook een ‘open mind’, de klager kan best gelijk hebben en als dat het geval is moet je er ook alles aan doen om de oorzaak te vinden en op te lossen. Klachten zijn soms gerechtvaardigd, soms niet. Soms willen mensen expres moeilijkheden veroorzaken. Hoe dan ook, klachten zijn altijd een probleem, kosten altijd tijd en geld maar moeten ook altijd serieus genomen worden."

Of registreer je om te kunnen reageren.