Varkenshouderij

Nieuws 6315 x bekeken 22 reactieslaatste update:29 mei 2012

NVV protesteert met spandoeken tegen grootgrutters

Barneveld - De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) is een campagne gestart om consumenten ervan bewust te maken hoe grootgrutters hun agrarische toeleveranciers behandelen.

Op diverse plaatsen langs de snelwegen rond de hoofdkantoren van Albert Heijn, Lidl, Aldi, Jumbo en C1000, zijn vrijdagavond professionele spandoeken geplaatst met de tekst '(naam supermarktketen) wurgt voedselproducenten'. Het is nu nog alleen een actie van varkenshoudersvakbond, maar NVV-voorzitter Wyno Zwanenburg verwacht dat ook de melkveehoudersvakbond NMV en pluimveehouderijvakbond NVP zich bij de actie zullen aansluiten.

De spandoeken moeten de burgers ervan bewust maken dat ze "een eerlijk product krijgen, maar dat de supermarkt daar geen eerlijke prijs voor betaalt", aldus Zwanenburg. Het grote probleem is dat er geen afspraken gemaakt kunnen worden zoals in andere toeleverende industrieën waarbij de inkoopprijs gedeeltelijk afhankelijk is van de fluctuatie in de kostprijs van basiscomponenten zoals voer. rentepercentage en arbeidskosten.

De supermarkten willen daar niet eens over praten, daarnaast verbiedt mededingingsautoriteit NMA zulke afspraken. "Hierdoor krijgen varkenshouders de kosten die ze moeten maken voor '2013' niet vergoed" stelt Zwanenburg. "Dit is al jaren hét gespreksonderwerp onder varkenshouders, reden dat we er nu hard aan gaan trekken."

Laatste reacties

  • kalkar

    Allemaal leuk en aardig van Wyno, alleen lachen ze ons vierkant uit. Bovendien erg naïef van de N.V.V.De economie werkt niet zo op basis van elkaar iets gunnen. De goedkoopste mag leveren, punt. Apple is hier een mooi voorbeeld van. Volgens de berichten hebben ze zo'n 400.000 Chinezen aan het werk voor een absoluut hongerloon. Toch betaald de consument graag een 600 euro voor een Iphone. Dat die chinezen verrekken zal ze een rotzorg wezen, als ze er maar bij horen met zo' n mobieltje. Het zal de consument dus ook een rotzorg wezen hoe het met de boeren gaat, zolang er goed en goedkoop vlees in de supermarkt ligt. Ook zij hebben wel andere dingen om zich zorgen over te maken. Verder hebben veel consumenten er ook baat bij dat Albert Heijn veel winst maakt, want dat zien zij dan weer terug in hun waarde van de aandelen. Dus zo heeft ieder zijn eigen belangen. Overigens heeft de N.V.V ook ingestemd met die onzineisen van 2013. Eisen die alleen maar verzonnen zijn om de boer weer op kosten te jagen. Verder niks.

  • jan1966

    Goeie actie van Wyno, gewoon de misstandden bij de naam noemen.

  • Jonas Brabant

    Kan allemaal best zijn melkertje1, ik weet zeker dat genoemde supers niet blij zijn met deze actie. Als ze iets hoog hebben te houden is het hun naam en bijpassend imago en reputatie. Elke kritische noot daarop kan hen schaden. Dat is iets wat ze in hun achterhoofd zullen hebben als ze weer aan de onderhandelingstafel zitten met de slachterijen om varkensvlees in te kopen voor de volgende 3 tot 6 maanden.

  • Mels

    Het werkt idd naar twee kanten maar de consument duidelijk maken dat het produceren van voedsel op de huidige manier nodig is om aan de prijs eis van de grootgrutters te kunnen voldoen is een goede zaak

  • jehanvankroaks

    Goede actie van Wyno.

    Als NVP lid hoop ik van harte dat de NVP deze actie gaat ondersteunen.


  • varkenshouder1

    Inderdaad goede actie !! De complete landbouwsector wordt om de oren gezwaaid door de EU en daar bovenop nog aanvullende eisen nationaal en er is geen enkele supermarkt die denkt hier achteraf de kostprijs voor te betalen. Iedere grootgrutter is dagelijks bezig met het onderbetalen van de producent om zichzelf verder te kunnen verrijken ten koste van milieu en dierwelzijn.

  • brabantsduitserke

    ik vindt het jammer en niet erg slim ,wel begrijpelijk. iedereen probeert zo goedkoop mogelijk te kopen zo ook de retail . wij kopen onze produkten toch ook
    goedkoop in voorbeeld als een voerfabriek en andere voerfabriek slecht en negatief gaat maken ,wordt hij daar ook niet beter van . degene die onze varkens verwaard moet keihard gaan onderhandelen ,daar doen wij zaken mee. niet met de retail . het eerste wat een varkenshouder kan en ook moet doen is de varkens zo
    niet meegeven maar eerst over de prijs praten. weet je wel dat er soms 4 cent tussen zit . trouwens het vlees wat in nederland in die paar winkels ligt is nog niet een druppel op een gloeiende plaat het overgrote deel gaat de export in .
    ga je dan spandoeken in heel europa zetten . klets, de slachterij en de vleeshandel daar zit het probleem ,maar zolang die verdienen aan ons produkt veranderd er niks die verwaarden ons vlees en daar doe je zaken mee.

  • jan4072

    @melkertje1,
    Je praat je zelf tegen door te schrijven dat de consument voor het goedkoopste gaat. Praktijk bewijst juist het tegenovergestelde. De door jouw als voorbeeld genoemde Apple producten zijn altijd veel duurder dan de concurrenten. het gaat de consument er alleen maar om om er bij te horen. Kijk naar auto's. Niemand kiest de meest uitgeklede versie van een model. Toyota is de duurste Japanse fabrikant en wereld leider. Het is juist andersom dan jij zegt. Omdat het voedsel zo goedkoop is wordt er om gelachen en de boer niet serieus genomen. Als voorbeeld: een fles water (hoe simpel) wordt verkocht voor meer dan €1,- per liter en heeft hogere status dan jouw liter melk van €0,60

  • jan4072

    @Brabantsduitserker. Helemaal met je eens. Het wordt tijd dat wij als boeren weer eens een echte verkoop organisatie opzetten. Dan heb je ook niks met de NMA te maken. De huidige cooperaties zoals de slachterijen en de melkverwerkers zijn slechts product verwerkers. Dat doen ze best goed en mischien wel heel erg goed. Maar ze weten hun kwaliteitsproduct niet te vermarkten. Kijk naar de trekker fabrikanten. Die vertelt de importeurs/dealers precies wat ze doen moeten en anders houden ze maar op. met dealer wezen. Zo doen Pepsi en Coca het ook. Die vertellen de supermarkten waar ze hun producten in de schappen willen hebben staan en welke prijs er genoteerd gaat worden en de goedkope merken staan ergens onderaan of in de hoek. Waarom doen onze afzet cooperaties dat niet? Gewoon dwingen of anders niet leveren. Geen supermarkt zal graag zonder melk of vlees zitten. Juist versproducten lenen zich hier uitstekend voor.

  • zeugenbedrijf1

    En wat als de grootgrutters straks als reactie het nederlands vleesaanbod links laten liggen omdat ze zogenaamd hun maatschappelijke verantwoording nemen, en het gedachtegoed van de milieu en dierenwelzijn groeperingen tot hun eigen gaan maken om de consument te behagen.
    Het is toch raar al dan niet terecht dat je degene die je produkt uiteindelijk koopt publiekelijk te kijk zet.Wie gaat nou zijn leverancier belonen indien hij op deze manier wordt weggezet?

  • Jonas Brabant

    @brabantsduitserke: zoals je zelf al zegt verdienen slachterijen en vleesverwerkers gewoon aan ons produkt, dus die zullen niet veel moeite doen om een hogere prijs te bedingen bij de retail, daar wordt hun marge niet hoger door. Met individueel onderhandelen kun je misschien best 1 of 2 centjes meer beuren, maar het is niet de oplossing voor het sectorale probleem, een te lage basisnotering, en daar gaat het om.

  • koenschutte

    Inderdaad een goede actie. Alleen zal het net zoals in veel andere sectoren waarschijnlijk zo gaan dat de productie daar plaats gaat vinden waar het best kostprijsgericht geproduceert kan worden. Als in de verdere toekomst ook op deze plekken de productie te duur wordt dan zal vraag en aanbod de prijs wel gaan bepalen. Maar hoeveel jaar dit nog duurt? en wat er in de tussentijd gebeurt? Op korte termijn zal het net zijn (een plicht) als de verkopers van ons product er tenminste alles aan doen om te zorgen dat zoveel mogelijk rendement bij de boer terecht komt!

  • jan1966

    Onze verwerkende coöperaties zijn passieve dozenschuivers geworden en dat weet de retail. Er moeten andere afzetkanalen aangeboord worden. Laat de Greenery, Friesland Campina en Vion de koppen bij elkaar steken en voorzichtig een aantal winkels openen zodat we minder afhankelijk worden. Als onze producten weggegeven moeten worden voor niks dan kunnen we dat zelf ook wel.

  • Mozes

    Het probleem in de varkenshouderij is dat men een bulkproduct produceert dat inwisselbaar is tegen gelijke producten uit andere landen. Men heeft geen eigen merken die zich onderscheiden van de bulkproducten.

    Daarom is men bij FrieslandCampina zo druk met koe in de wei en traceerbaarheid tot op boerderij niveau: zich onderscheiden van het winkelmerk die inwisselbaar is tegen gelijke producten uit andere landen.

  • aarthamstra1

    Jan1966 De overkoepelende boerenvakbond zonder inspraak heeft ons in de wurg greep. Om te beginnen met het ALLEEN recht op verwerking van slachtafval en kadavers. Door het moeder bedrijf van onze boerenvakbond zonder inspraak .De voer fabrieken van onze boeren vakbond zonder inspraak
    De slachterijen van onze boeren vakbond zonder inspraak. De vlees grossiers
    De verwerkers van ons vlees . ALS onze Multinationals in eigen dom van onze boeren vakbond zonder in spraak .Ook de supermarkt ketens gaan beheersen
    zal het niet beter worden. NMA HEEFT GEEN IN VLOED op onze boerenvakbond zonder inspraak net zo min als op onze bank zonder inspraak . RABO/Z.L.T.O. zijn er niet voor u. Jij bent er om hun heb zucht te bevredigen. Als NVV dit niet durft
    uit te spreken . Moet niet het machteloze NMA een onderzoek doen maar de TWEEDE KAMER
    om ons eindelijk uit de wurg greep te halen van deze VALSE boeren belangen organisaties.En zo herstructuren dat ze niet hun maar onze belangen behartigen.Waar voor ze zijn opgericht.

  • Mozes

    Beste Aart Hamstra1, in een ander artikel lees ik dat de marges bij Vion flinterdun zijn. Het geld wat u tekort komt blijft dus in ieder geval niet bij Vion of ZLTO hangen.
    Wat de Rabobank betreft zijn er genoeg andere banken en hypotheek verstrekkers zodat u zich daar niet druk over hoeft te maken.

    Het is vandaag Pinksteren dus probeer voor de gelegenheid eens wat wijsheid in u toe te laten.

  • kalkar

    Ik weet via via dat de supers onderhandelen met het mes op tafel. Deze flutactie van Wyno waait vanzelf wel weer over. Het nieuws van vorige week weet ook bijna niemand meer. Er is vlees zat, boeren kunnen de varkens toch niet opslaan, enz, enz. For Farmers koopt voor een megabedrag een Engelse voerboer, dit geld had veel beter ingezet kunnen worden. Ik zie het nut voor de Nederlandese boer niet.Zelf een supermarktketen kopen en quotum erop, dat is het enige middel. De rest is allemaal voor de bühne, oftewel men kan in ieder geval niet zeggen dat we als N.V.V niks doen. Visie zit er in ieder geval niet achter.

  • aarthamstra1

    Mozes. goed lezen ik heb het over onze boeren vakorganisatie zonder inspraak Z.l.T.O. Die als enig aandeel houder van RENDAC ons in de wurg greep houd omdat ze het alleeen recht hebben op de verwerking van slachtafval en kadavers.Vion betaald te veel geld aan moeder bedrijf RENDAC om zijn afval kwijt te raken dat drukt de winst van VION. Onze boerenvakbond zonder inspraak heeft met REDAC de gehele vlees industrie in haar macht ,VION word gebruikt om de concurrent uit te schakelen door zijn vlees onder kostprijs te verkopen. Over de rug van de varkensboer. Rabo doet daar lekker in mee.
    Een ander bank kan . Een ander vak kiezen kan ook . Het probleem benoemen
    vind ik beter en een goede pinkster gebruik.

  • goco1

    Ik denk dat A.Hamstra het bij het rechte eind heeft,weet het wel zeker,
    erbij opgeteld teveel productielocaties, te hoge vervoerskosten,
    dit alles geregeld door top zlto+oud bestuur van vion samen veel golfen
    en regelen hebben ze geen leden voor nodig,dezelfde mensen blazen ook bij rabo lekker mee wat commissariaten en jullie vergaderboeren boeren goed.
    De verliezer van zlto met de zwakke knieen mag het nu bij agrifirm proberen
    daar loopt ie ook aan hand directie.

  • jehanvankroaks

    Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit A.Hamstra met zijn visie met betrekking tot de Z.L.T.O. het dichtst bij de waarheid.

    Deze opmerking draagt niet bij echt bij aan de discussie maar ik moest het ff gezegd hebben.

  • theorikyreintjes1

    Het is heel simpel,iedereen staat vooraan om de bak leeg te vreten. Maar de boer die er dag en nacht hard voor moet werken en alle risico draagt moet het doen wat er mischien nog op de bodem zit. Die anderen mogen alles en beschermen zich zelf, en de boer heeft zak vol regels waar hij bijna niet aan kan voldoen! Je moet je niet van de bak laten vreten, je moet je wapenen! De actie is zeer terecht en duidelijk. Wie dit afkeurt moet zijn verstand is bij vullen!

  • joannes

    Na het lezen van de reacties denk dat in elk bedrijfsplan wat een boer inlevert voor een bedrijfsfinanciering of subsidieregeling een certificaat bevestiging moet worden opgenomen dat de betrokken ¨ondernemer¨ voldoende markt inzicht heeft dat zijn toekomstige productie onderhevig is aan marktwerking en dat geen enkele organisatie hem rendement kan garanderen. Ook met een lage kostprijs zijn er bij overcapaciteit verliezen. Daarbij zou hij zich moeten realiseren dat de boerenstand al jaren voor zijn rendement van export afhankelijk is en dat wanneer alleen Nederland de markt zou zijn de prijzen tot een dieptepunt -90% zouden dalen.

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.