Varkenshouderij

Nieuws 3143 x bekeken 7 reacties

’Vasthouden mest geeft logistieke problemen’

Doetinchem – Veel mestdistributeurs verwachten binnenkort logistieke problemen doordat veel varkenshouders de mest niet afvoeren. Dit blijkt uit een inventarisatie van Boerderij Vandaag.

Wyno Zwanenburg, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV), is ook bezorgd dat straks in één keer te veel mest op de markt terechtkomt. ”Veel distributeurs kunnen dan het volume mest niet aan”, zegt Zwanenburg.
De mest kan nog niet overal op de bevroren grond aangewend worden, waardoor deze in de put blijft. Ook wordt de mest niet afgevoerd om op te slaan bij de distributeurs. De prijzen voor afvoer zijn voor veel varkenshouders nog te hoog, al zijn ze wel een aantal euro’s lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens een aantal distributeurs onderschatten veel varkenshouders het probleem. ”Vorig jaar hadden we in februari al 16.000 kuub mest uitgereden in Zeeuws-Vlaanderen, nu nog niks”, aldus een mestdistributeur in Bergeijk.
Volgens Peter Brouwers, mestdeskundige bij ZLTO, moeten varkenshouders beter inspelen op het knelpunt in de markt. ”Door bewerking kan de mest meer verdeeld over het jaar worden aangeboden. De dunne fractie voorin in het seizoen en de dikke fractie wat later”, aldus Brouwers.
Zwanenburg pleit ervoor dat varkenshouders afspraken maken met handelaren tegen (lage) voorjaarsprijzen, zodat varkenshouders de mest niet onnodig lang vasthouden. Volgens de mestdistribeurs zal de prijs om mest af te voeren komende week gelijk blijven.

Laatste reacties

  • info104

    Wij kunnen uw bevinding onderstepen maar de varkenshouder neemt veel risico want die varkensboer die wel op tijd opdracht geeft om de mest af te voeren zorgt voor een stuk zekerheid dat hij niet met volle putten de zomer in gaat want de mest zal gezien de uitrijperiode voor 90% in de maanden maart ,april,en mei op het akkerland moeten worden uitgereden. Te veel boeren denken die transporteur haalt mijn mest wel op maar dat kunnen wij als vervoerder allemaal nooit in drie maanden voor elkaar krijgen ook al zetten we dubbele bemanning op de autos ,dit kost weer extra wegens dure nacht tarieven, hierdoor word de mest niet goedkoper, de boer moet rekening houden met de hogere brandstofkosten die min. 1,25 euro/m3 bedragen ten opzichte van 2011 , dan nog de boeren die ons niet op tijd betalen of nooit betalen van wege falisement hiervoor moet een pot van 0,75 euro berekend worden zodat de prijs 2 euro hoger word dan 2011.
    Hierdoor worden meer debiteuren verzekeringen afgesloten omdat wij als transporteur geen bank zijn en al die falisementen van boeren niet kunnen opvangen.

    De korting per ha van 5 kg P2O5 lijd er toe dat minder mest geplaatst kan worden en meer mest verwerkt en geexporteerd dient te worden, maar ook dat heeft zijn beperkingen en weten zeker dat alle mest dit jaar niet geplaatst word op het land

  • awvandonselaar1

    Brandstof is schijnbaar wel heel erg veel duurder geworden in een jaar.
    Per rit ongeveer 100 liter ( is 250 a 300 km) 36 m3 maal 1.25 = 45 euro.
    0.45 cent !!!!. Hoe gaat het met die pot als die niet nodig blijkt te zijn ??? Ik lever zelf ong. 3500 m3 mest, ga geen 2625 euro verzekering betalen voor iemand anders zijn betaalgedrag !!

  • huivar1

    dit is echt weer een kip ei verhaal als jullie nu vast de prijs laten zakken naar voorjaarsniveau dan kun jullie maandag net zoveel mest rijden als jullie willen
    en wat die prijs verhoging betrefd ik moet ook mijn eigen risico afdekken en de meer prijs wordt niet bepaald door de kosten maar door vraag en aanbod
    net als bij de varkenshouderij mijn kostprijs is ook een stuk hoger als dat ik nu ontvang

  • info104

    Hierbij wil ik graag reageren op uw schrijven ten eerste zijn de prijzen al een tijdje op voorjaars niveu maar de meeste varkenshouders willen die prijs niet betalen, als de prijs 15 euro is willen ze 13euro betalen en als de prijs 19 euro is willen ze 17 euro geven, dat is nog nooit anders geweest ,dus wat is de prijs. Voor ons is het een optelsom van kosten en die zijn er te veel. Dan de afstand die moet worden gereden voor de meeste vrachten, die ligt tussen de 300 en 450 km per vracht en dan is die 45 euro per vracht reel, de prijs is van 0,91 voorjaar 2011 naar 1,26 voorjaar 2012 gestegen = 35 cent.
    Dan heeft een bank waar we hoge rente met z'n allen betalen ook een stroppenpot hier betaald ook een ieder aan mee ook die miljoenair.

    Dan huivart uw voerleverancier komt het voer ook niet met verlies bij u afleveren omdat u een leuke omzet draait, hij berekend u ook prijsverhogingen door van de grondstoffen ,waarom mogen mesttransporteurs dat dan niet, zij zijn immers elke dag bezich om uw afvalstoffen op een zo goedkoop mogelijke manier elders te plaatsen. Laat een Sita of v Ganzewinkel het maar eens doen dan piep je wel anders. En als uw kostprijs hoger ligt dan wat u ontvangt, helaas moet ik u dan zeggen pas op dat kan je de kop kosten en ga niet te lang door met zulke praktijken, sori het is niet anders.

  • willywolfkamp1

    Hoezo de prijs op voorjaarsniveau, als varkenshouder moeten we altijd nog riant betalen voor afvoer van het produkt mest dat voor de akkerbouwer een waarde heeft. Betalen voor iets wat feitelijk een opbrengst kan zijn. Het stoort menig varkenshouder al een aantal jaren dat de mesthandelaren in het najaar en winter langs de akkerbouwer gaan en strooien met geld 10- 12 of 15 euro's toe in de put geleverd. Geld dat moet betaald worden door de varkenshouder, geld wat hij niet heeft. Dit moet eens afgelopen zijn en misschien moeten we de handelaren die dat komende winter weer doen maar eens met naam en toe naam noemen. Dit geld ook voor de zich voerleverancier die dit doet. We kunnen volgend jaar nog een stap verder gaan door deze 'zakenpartners ' de deur te wijzen en te boycotten.

  • info104

    Als je de waarde van mest berekend heb je volkomen gelijk maar de werkelijkheid is anders,voor 15 jaar terug betaalde de afnemer die de waarde van mest wist te waarderen nog 4 gulden als we ze brachten, maar helaas toen kon er nog 200kg P2O5 per ha worden gebruikt en is door onze milieu mensen een ander situatie ontstaan.
    Dat er afgelopen winter veel geld werd geboden was vooral te danken aan de grootste voerleverancier en ook nog zelf een cooperatie die we allen kennen, deze begon met deze achterlijke prijzen en dan gaat een vrije man er wel erachteraan als hij mest kwijt moet, een advies, ga met een vervoerder in zee die voldoende eigen opslagmogelijkheden heeft , onze ervaring is dat de akkerbouwer die zelf een opslag heeft de hoogste prijs probeerd te bedingen en daardoor een prijszetter is, en het is voor ons de kunst om hem te negeren wat zeker ook gebeurd.Tevens mengvoerfabrikanten moeten zich niet bemoeien met aan/afvoer van mest , mestvervoerders bemoeien zich ook niet met mengvoer.
    Dat een mengvoer vertegenwoordiger de mestboekhouding met een akkerbouwer berekend en de akkerbouwer de behoefte met ons bespreekt is heel positief.Wij de mest en de meelboer de kunstmest. Sinds die coop zich met de mest/en prijs bemoeit is het het van de dam. De sugestie om die voerleverancier te boycotten zou een uitermate correcte ingreep zijn.

  • jan10

    Beste Willy en info.
    Ik denk dat de meeste silo s in akkerbouw gebieden van intermediairs zijn.
    En ik snap jullie probleem niet want als je 10-15 euro te veel vind dan lever je toch niet!!!
    Heel simpel. Bouw dan zelf een silo.
    Als alle mest in het voorjaar weg moet zijn er autotjes te kort en krijg je een nog groter probleem .
    Gelukkig kunnen jullie kiezen!!

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.