Varkenshouderij

Nieuws 230 x bekeken

Tyson Foods waarschuwt voor hoge voerkosten

Springdale – Tyson Foods heeft het laatste kwartaal een omzet geboekt van 8 miljard dollar (5,6 miljard euro). Dat is 3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. De winst bleef gelijk op 156 miljoen dollar (109 miljoen euro). De Amerikaanse vleesproducent waarschuwt voor stijgende voerprijzen.

Volgens algemeen directeur Donnie Smith kosten hogere prijzen voor voeringrediënten als soja en graan het bedrijf dit jaar 500 miljoen dollar extra. ”Er komt een muur van hoge kosten op ons af”, aldus Smith. De topman zegt niet te weten of het bedrijf in staat zal zijn de kosten volledig door te berekenen. Smith handhaaft de omzetverwachting van 32 miljard dollar (22,3 miljard euro) voor dit jaar.

Tot dusver is Tyson Foods in staat gebleken hogere kosten grotendeels door te berekenen aan afnemers. Zo steeg de prijs voor varkensvlees 18,4 procent. De verkoop steeg ondanks de gestegen prijzen met 6,6 procent. De pluimveeprijs steeg 3,7 procent op jaarbasis, en ook hier steeg het verkoopvolume met meer dan 6 procent. De prijs van rundvlees is door Tyson Foods met 20 procent verhoogd. Het verkoopvolume van rundvlees daalde miniem met 0,6 procent.

Tyson Foods wil zich bij de afzet van pluimvee meer richten op de binnenlandse markt, en minder op export. In de VS neemt de vraag naar pluimveevlees toe doordat het goedkoper is en de economie nog zwak lijkt. Bij de afzet van varkensvlees blijven de ogen gericht op Azië. Door de uitbraak van MKZ is de vraag vanuit Zuid-Korea toegenomen.

De cijfers van Tyson Foods laten zich moeilijk vergelijken met de concurrentie. Pilgrim’s Pride, de grootste pluimveeverwerker in de VS, verraste echter anderhalve week geleden door bekend te maken dat het verlies ten opzichte van vorig jaar is verdubbeld.

Of registreer je om te kunnen reageren.