Varkenshouderij

Nieuws 110 x bekeken

Dagvaarding Dirk van den Broek lijkt van de baan

Sassenheim – Supermarkt Dirk van den Broek wil uiterlijk in juli 2011 overstappen naar het verkopen van varkensvlees van ongecastreerde varkens.

Ook zullen de supermarkten Dirk, Bas en Digros uiterlijk in de tweede helft van 2011 vlees met een Beter Leven-kenmerk introduceren. Dat zegt de supermarkt in reactie op de dagvaarding van Stichting Varkens in Nood. Deze organisatie heeft Dirk van den Broek gedagvaard omdat die nog geen toezegging had gedaan om over te stappen naar vlees van ongecastreerde varkens.

Beide partijen gaan volgende week in overleg over de gang van zaken. ”Als we dan tot concrete afspraken komen, trekken we de dagvaarding in”, zegt directeur Hans Baaij van Varkens in Nood.
Directeur Michiel de Haan van Dirk van den Broek schat in dat de actie van Varkens in Nood komt door een misverstand. ”We zijn al lange tijd in gesprek met varkenshouders en slachterijen over verbetering van de leefcondities van varkens en de toelevering van ongecastreerd vlees. Het vraagt echter wel wat tijd om tot concrete afspraken te komen”, zegt De Haan. ”Vast staat dat we op zo kort mogelijke termijn zullen omschakelen naar een volledig assortiment ongecastreerd vlees. Wat dit nog in de weg staat zijn de lopende afspraken die we moeten respecteren.”

De Haan zegt dat verreweg de meeste andere supermarkten op dit moment met hetzelfde probleem worstelen en als gevolg van lopende afspraken nog geen volledig assortiment ongecastreerd vlees verkopen. Dirk van de Broek wil uiterlijk medio 2011 zijn overgeschakeld. ”Maar ik verras liever in positieve zin”, zegt de directeur.

Bij supermarkten Dirk, Bas en Digros wordt volgend jaar ook een keurmerk geïntroduceerd, zoals het sterrenvlees. ”We willen geen nieuw concept ontwikkelen, omdat het voor de klant erg onduidelijkh wordt als iedere supermarkt zijn eigen systeem heeft”, aldus De Haan. Bij welk bestaande concept hij aansluit wil hij nog niet zeggen.

Varkens in Nood is positief over de reactie van Dirk. ”Het is jammer dat het op deze manier moet. We hebben veel contact gezocht met de supermarkt, maar kregen geen reactie. Vandaar dat we het met een dagvaarding hebben geprobeerd”, zegt Baaij.

Of registreer je om te kunnen reageren.