Boerenblog

1229 x bekeken

‘Bouwfout: gebrek aan ervaring en werkdruk’

Een gebrek aan ervaren mensen en werkdruk kunnen resulteren in het instorten van een parkeergarage.

Iedereen heeft wel gehoord dat een groot gedeelte van de parkeergarage op Eindhoven airport is ingestort. Op mij heeft dit extra veel indruk gemaakt omdat ik een week daarvoor nog met mijn zoon rond het gebouw gelopen ben en vastgesteld had dat het een vrij ingewikkeld maar vooral mooi gebouw geworden was.

Ik ben dagelijks bezig met bouwen en wij proberen altijd in overleg met de klant om beter, dus duurder en met een langere bouwtijd te bouwen. Sommige klanten willen snel en goedkoop bouwen, daar wordt het meestal niet beter op. BAM heeft de opdracht gekregen omdat ze het snelst konden bouwen. Als een dergelijke parkeergarage zonder auto’s, zonder enige andere invloed van buiten, toch instort, is er niet een klein foutje gemaakt, maar een heel grote fout.

‘Als een parkeergarage zonder auto’s, zonder enige andere invloed van buiten, toch instort, is er niet een klein foutje gemaakt, maar een heel grote fout’

Een vergelijking: momenteel ben ik bezig met de bouw van twee woonhuizen. Bij beide huizen komt een dubbel ventilatiesysteem met warmtewisselaar in de technische ruimte in de kelder. Vanuit deze installatie lopen 24 ventilatiebuizen naar de vertrekken van het gebouw. In het kelderdek liggen deze buizen over een breedte van 3,5 m bijna tegen elkaar aan. We hebben deze buizen met lijnen op de tekeningen aangegeven en naar de constructeur gestuurd. Uiteraard kan er geen beton komen waar de buizen liggen, maar ik vertrouw op de constructeur.

‘Hij had de lijnen van de 100 millimeter buizen aangezien voor lichtbuizen van 16 millimeter’

De controleur van de gemeente vond dat er wel erg veel buizen in de vloer lagen en legde de bouw stil. Hij stuurde de foto’s ter controle naar de constructeur. Die was enorm geschrokken en vertelde dat hij met zo veel grote buizen geen rekening gehouden had. Hij had de lijnen van de 100 millimeter buizen aangezien voor lichtbuizen van 16 millimeter. Nu hebben we gelukkig in dit geval een ervaren hoofdconstructeur en met hem hebben we een berekening opgesteld waarbij in het midden van de vloer over de gehele breedte een open ruimte aanwezig is waarbij de vloer toch voldoet. Om de vloer alsnog goed te krijgen, moesten we 200 kilo extra bewapeningsstaal onder het buizenpakket aanbrengen.
Hoe kan zoiets nu mis gaan? Daar was ik snel achter. De constructeur vertelde me dat hij wel 1.000 vloeren per jaar berekende en daar per vloer weinig geld voor kreeg. Tijd om zich een beetje in het project te verdiepen is er niet. Alles wordt door jonge medewerkers snel in de computer gezet, en wat die aangeeft wordt voor waar aangenomen. Iemand met ervaring en gevoel voor de uitvoering ontbreekt. Die had immers al lang gezien dat het geen lichtbuizen waren.

‘Alles moet snel gebeuren, tijd om zich een beetje in het project te verdiepen is er niet’

Nu is dit voor mij maar een klein akkefietje en was ik er zeker niet over begonnen als dit in Eindhoven niet gebeurd was. Daar is ook zeker iets dergelijks met een factor 36 te licht berekend door een snelle jonge medewerker met te weinig ervaring. Het moest immers allemaal snel gebeuren en helaas zijn de ervaren mensen tijdens de crisis ontslagen.

Of registreer je om te kunnen reageren.