Redactieblog

2588 x bekeken 4 reactieslaatste update:12 jan 2017

‘Wakker Dier geeft niet op in 2017’

De maatschappelijke druk op de veehouderij neemt niet af in 2017. Wegkijken als sector is geen optie.

Een ding is in elk geval niet veranderd in het net begonnen jaar: de veehouderij blijft onder vuur liggen. Het consumentenprogramma Radar suggereert in zijn uitzending van 9 januari dat de veefokkerij doorschiet en dieren razendsnel veranderen in blinde of apathische productiemachines. Wakker dier maakt het McDonald’s opnieuw lastig met een televisiecampagne tegen het plofkippenvlees dat de restaurantketen verkoopt. Op dergelijke wijze komt geen sector graag in het nieuws.

Niet negeren

In zijn blog eind vorig jaar suggereerde pluimveehouder Bert Vogel ‘de poot stijf te houden’ en als sector stug op de ingeslagen koers doorgaan en kritiek te negeren.

Dat lijkt mij onverstandig. De druk van actiegroepen op de veehouderij en supermarkten om het dierenwelzijn te verbeteren blijft. Supermarkten zijn wel de laatsten die geassocieerd willen worden met maatschappelijk gevoelige thema’s. Dat loopt uiteen van dierenwelzijn tot Zwarte Piet.

Het is daarom logisch dat de veehouderij en slachterijen concepten ontwikkelen voor de markt in West-Europa. Dit is marktgericht produceren. De supermarkten willen dit om zo snel mogelijk uit de negatieve publiciteit te komen. De veehouderij vult die vraag in.

Tijd nodig

Slachterijen laten zich niet in de boeken kijken. Misschien heeft Vogel gelijk dat reguliere kip deels de tekorten op de meer welzijnsvriendelijke varianten vergoedt. Een andere ontwikkeling is dat conceptkip en conceptvarkensvlees in steeds meer producten zit. Dus de vierkantsverwaarding wordt beter. De ontwikkeling en verwaarding van conceptvlees heeft ook tijd nodig.

Naar buiten gericht

De blik richten op markt en maatschappij wordt steeds belangrijker voor veehouders anno 2017. De wens groeit dat dieren soorteigen gedrag kunnen uitoefenen en dat het aantal ingrepen daalt – liefst tot nul. Een ontwikkeling die niet per definitie slecht is en ook binnen bereik ligt.

Er worden redelijk veel biggenstallen gebouwd de afgelopen tijd. Met een iets groter deel dichte vloer dan gangbaar, dagelijks wat stro en krulstaarten kan zo’n afdeling vol biggen een lust voor het oog zijn. Daar gaat het om. Een goed gevoel oproepen bij burgers die de dieren zien. Door bij de bouw rekening te houden met welzijn is meer mogelijk dan in een gangbare stal.

Voor thuismarkt

Voor zeugenhouders die produceren voor de binnenlandse markt is welzijn iets om bij stil te staan bij bouwplannen. Maar misschien net zo goed voor zijn collega die het grootser aanpakt en kiest voor biggenexport. Dan nog zijn een aantal afdelingen met afwijkende inrichting mogelijk een goede optie om ervaring op te doen of een tweede afzetkanaal er naast te zoeken.

Laatste reacties

  • .....

    Het is natuurlijk smerige chantage om een sector zo slecht te maken en om op die manier je zin te krijgen. Helaas ziet "de Boerderij" dat niet

  • Hogman1

    Mijnheer Kees van Dooren uw stelling dat wegkijken geen optie is komt misschien wel in een heel ander daglicht te staan als U zich eens verdiept in de onderstaande link.
    http://www.vechtdalcentraal.nl/hoe-objectief-zijn-berichten-over-de-veehouderij
    Besteedt hier eens een column aan

  • WGeverink

    Ik heb er al wel vakerop gewezen dat "de maatschappij" maar uit een handje vol mensen bestaat geen vlees eten.

  • adriemulders

    ook een linkse redacteur,als ik dit stuk zo lees.

Of registreer je om te kunnen reageren.