Commentaar

1569 x bekeken

'Varkenssector, be good and tell it'

Dierenbeschermers vragen om te stoppen met berichtgeving over hun oprechte zorgen over de varkenssector is zinloos.

'Stop met de onterechte negatieve beeldvorming'. Die oproep deed Tweede Kamerlid Jaco Geurts onlangs. Volgens hem zorgen de voortdurende negatieve campagnes van milieu- en dierenwelzijnsorganisaties ­ervoor dat straks geen enkele boerendochter of -zoon nog verder wil met het familiebedrijf.

Varkenshoudersvoorlieden Ingrid Jansen en Eric Douma deden onlangs een soortgelijke oproep met een ingezonden stuk in NRC. Met zulke boodschappen vertolken ze het gevoel dat veel boeren hebben, maar het is de vraag of het iets uithaalt.

Dierenwelzijnsorganisaties houden vast aan campagnes

Bij Varkens in Nood gaat het betoog in elk geval geen navolging krijgen. Dat blijkt uit een ­interview met Boerderij. In antwoord op de vraag of de huidige situatie in de varkenshouderij geen aanleiding is om de toon te matigen, zegt directeur Hans Baaij ­resoluut 'zeker niet'. Wat hem ­betreft komen er meer campagnes die in lijn zijn met de laatste, waarbij een afbeelding werd getoond van een naakte vrouw in een kraamhok.

Met een opblaasvarken op de Dam voerde dierenwelzijnsorganisatie Compassion in Worldfarming actie tegen illegale praktijken in de varkenshouderij.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
Met een opblaasvarken op de Dam voerde dierenwelzijnsorganisatie Compassion in Worldfarming actie tegen illegale praktijken in de varkenshouderij.

Foto: ANP

Ook andere organisaties geven geen blijk van interesse in de sympathiek klinkende maar tegelijk naïeve oproep van Jaco Geurts. De verschillende dierenwelzijnsorganisaties houden vast aan hun campagnes. Het is wellicht geen prettig vooruitzicht, maar wel zoals het is. Dezelfde ontwikkeling is te zien in Duitsland. Ook daar klagen varkenshouders steen en been over de vasthoudende milieu- en dierenwelzijnsclubs.

Deze ontwikkeling kennende, zou het beter zijn om vanuit dit vertrekpunt een visie op te stellen en aan de slag te gaan en waar mogelijk in gesprek te blijven. Het is ook niet reëel te veronderstellen dat deze activisten snel tot andere inzichten komen. Bovendien is er een groeiende groep jongeren die zich oprecht zorgen maakt over milieu en dierenwelzijn.

Sector moet zelf stappen zetten

Het enige wat de sector kan doen, is zelf stappen te zetten. Be good en tell it, zo luidt het aloude pr-adagium. Be good wil zeggen dat je luistert en je netjes gedraagt, tell it betekent dat je open communiceert over wat je doet.

Of registreer je om te kunnen reageren.