Redactieblog

1631 x bekeken 1 reactie

'Volop kansen voor Europees vlees in China'

De handelsmissie van Eurocommissaris Phil Hogan naar China draagt het motto: 'Tastes of Europe'. Samen met CEO Francis Kint reis ik mee. We zien dat er in China veel kansen liggen voor voor zowel varkens- als rundvlees.

De Europese Commissie richt zich tijdens deze handelsmissie op het verder verruimen van de markttoegang naar China; de eerste twee dagen bezochten we Shanghai, de dagen erna zijn we in Beijing. Daar praten we overigens niet alleen over varkensvlees, maar ook over rundvlees.

Zuivel en varkensvlees gaan het meest naar China

Europa importeert veel meer producten uit China dan dat het naar het land exporteert. Echter, voor voedsel ligt dat compleet anders. Onze export naar China is groter dan dat we voedingsmiddelen importeren vanuit dat land. Belangrijk voor de Europese economie is dat ons handelsoverschot op het terrein van voeding nog verder toeneemt. Een prima bijdrage van de Europese voedselproducenten aan onze economie!
De belangrijkste Nederlandse voedselproducten die worden geëxporteerd naar China zijn zuivel en varkensvlees. En de export van varkensvlees vanuit Nederland naar China groeit heel hard.

Een varkensbedrijf in China. De hokken staan op poten.</p>
<p><em>Foto: Henk Riswick</em>
Een varkensbedrijf in China. De hokken staan op poten.

Foto: Henk Riswick

We zien dat de Chinese varkensvleesproductie in beweging is. Aan de ene kant wil de overheid het slachten concentreren in minder - maar wel hele grote - slachterijen. Aan de andere kant is de varkensproductie in China gedaald als gevolg van de prijsfluctuaties van levende varkens op de markt en de hoge kosten van diervoeders. China hanteert een minimumprijs voor graan waardoor de dalende prijzen van diervoeders niet hebben geleid tot lagere kosten in China. Kortom: volop kansen voor Europees vlees in China.

In de miljoenenstad Shanghai groeit de consumptie fors.</p>
<p><em>Foto: ANP</em>
In de miljoenenstad Shanghai groeit de consumptie fors.

Foto: ANP

Een andere belangrijke ontwikkeling in China is de consument. We verbleven de afgelopen dagen in Shanghai. De consumptie in deze miljoenenstad groeit flink. De economie van China groeit overigens nog steeds fors elk jaar, wat gepaard gaat met een stijging van de consumentenbestedingen. De Chinese consument heeft heel veel aandacht voor voedselveiligheid, waardoor Europese en vooral Nederlandse producten een meerwaarde hebben op de Chinese markt.

Eén reactie

  • husky

    En Hilckmann, kreeg geen (varkens)poot aan de grond in china

Of registreer je om te kunnen reageren.