Boerenblog

3090 x bekeken 5 reacties

'Varkenstransport moet anders!'

Transport is een onderschat gevaar bij het overbrengen van ziekten. Varkenshouders moeten meer oog hebben voor goed vervoer.

Nederland is een op en top transportland. Dagelijks worden duizenden dieren verplaatst via onze wegen naar zowel binnen- als buitenland. We staan bekend als exportland, maar dat is niet de enige reden dat we gemiddeld per dier de meeste transportbewegingen van Europa maken. Het aantal gesloten varkensbedrijven daalt en door de specialisatie binnen de sector en de maximale bouwblokken, worden groeiende bedrijven gedwongen om zich op te knippen in opfokgelten-, zeugen-, speenbiggen- en vleesvarkenslocaties. Hierdoor stijgt het aantal transportbewegingen aanzienlijk en daarmee ook de kans op verplaatsing van ziektes.

Veel te verbeteren aan externe biosecurity

Gezondheid en kwaliteit van biggen en vleesvarkens behoren al jaren tot de belangrijkste thema's op zeugenbedrijven. Er wordt ontzettend veel tijd en geld gestoken in interne biosecurity en er worden dan ook grote stappen gemaakt. Op het gebied van externe biosecurity is echter nog veel te verbeteren. Waarom ziet de sector deze gevaren niet? Waarom bezuinigen we op dit belangrijke punt?

Transport van varkens is onderschat gevaar

Transport is een enorm onderschat gevaar. Ongeveer alle dierziektes zijn te verplaatsen via transport. De meeste varkens worden in Nederland onbeschermd vervoerd en wordt er vertrouwd op de reiniging door de transporteur. Via geklimatiseerde vrachtwagens zijn deze risico's sterk te verlagen.

Sinds enkele weken zijn wij op ons bedrijf op zoek naar een eigen vrachtwagen om onze speenbiggen en gelten te verplaatsen tussen onze locaties. Wij willen niet langer het risico lopen dat onze biggen en gelten besmet raken met kiemen van eerdere transporten.

Durven investeren in beter transport

Er moet een grote verandering plaatsvinden als we in Nederland stappen willen maken op het gebied van gezondheid en onze exportstatus willen behouden. Het is onvoorstelbaar dat slechts enkele ondernemers bereid zijn €50 tot €100 per transport extra te betalen voor een schonere en veiligere vrachtwagen, terwijl een PRRS- of APP-besmetting wel €30.000 per jaar kan kosten. De hele sector moet durven te investeren in beter transport want het tijdperk van onverwarmde, slecht schoongespoten, open vrachtwagens moet echt eindigen.

Geen biggen in dezelfde auto als vleesvarkens vervoeren

Ook de transportsector moet verantwoordelijkheid nemen. We moeten naar geklimatiseerde vrachtwagens met maximaal één diercategorie per vrachtwagen. Het is onaanvaardbaar dat biggen getransporteerd worden met vrachtwagens die dezelfde dag of zelfs de morgen ervoor nog vleesvarkens heeft vervoerd.

Dit besef moet in de hele sector doordringen. Het is tot nu toe echt een gemiste kans. De verhoging van de transportkosten is verwaarloosbaar ten opzichte van de besparing op gezondheidskosten.

Laatste reacties

  • knorr888

    honderd procent meee eenssss
    IK GA ADVERTEREN om een eigen fokker te zoeken en de biggen zelf te transporteren
    eens of 2 x per week
    en dan de wagen schoonmaken en laten drogen
    Op dit moment heeft het geen enkel nut bij me daar ik biggen krijg van een fokbedrijf die de bedrijfshygiëne niet op regel heeft
    loop lijnen verkeerd/// gesppeende biggen tussen de dragende zeugen
    etc..

  • 8911077012

    og knor maak je niet zo druk kalver houders halen 750000 kalveren nederland binnen hoe en waar van daan maakt niet uit
    als ze maar goed koop zijn

  • WGeverink

    Ik transporteerde de biggen altijd maandag dinsdag en de vleesvarkens op donderdag. Schoonmaken ontsmetten en laten staan tot maandag en dan weer opnieuw. Later heb ik het transport van vleesvarkens laten doen door een collega die meer hobby had aan het trucken dan ik. Om te zorgen voor een biosecurity buffer heb ik een overlaad station gebouwd een eindje van de stal af zodat zijn vrachtwagen uit de buurt bleef van mijn stal. Heel simpel, goedkoop en effectief. varkenshouders die bekend zijn met SPF weten dat de gezondheidsstatus het aller aller ALLER belangrijkste is en dat zonder een hoge gezondheidsstatus alles ophoudt. Investeringen om een hoge gezondheids status te houden kunnen altijd uit.

  • John*

    gelukkig is ook het tijdperk bijna gedaan dat er met koppeltjes biggen van 80 stuks rondgereden wordt. Fokgelten is maar eens per 6 weken een transport en of er dan 16 of 40 op een vrachtwagen zitten maakt niet zoveel uit.

    Ik zie het aantal transport bewegingen eerder af dan toenemen maar doordat de vrachtwagens beter benut worden kan het zeker uit om te vragen om een vrachtwagen die zich op kan warmen naar 70 graden zodat de biggen in een droge, ontsmette wagen getransporteerd worden.

  • KGB

    Zou maar snel een wagen aanschaffen Erwin!
    PED ligt op de loer en ontsmetten van veewagens is een lachertje. Ga zo'n wagen maar eens goed bekijken;het is allemaal hoekjes en scharnieren etc. waar vuil in blijft zitten. Als je dat goed wil schoonmaken en ontsmetten ben je uren bezig! Dan moeten de tarieven minimaal verdubbelen wil een transporteur dat gaan doen.De tarieven zijn eerder verlaagt door goedkopere diesel!

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.