Foto: ANP VarkensOpinie

Wél kiloknallers graag, voor een betere prijs!

Dankzij de kiloknallers wordt meer vlees verkocht. Dat is uiteindelijk goed voor de varkensprijs, schrijft nieuwbakken Boerderij-columnist Erwin van de Wolfshaar.

Enkele weken geleden werd ik benaderd om een column te schrijven voor Boerderij. Een onverwachte vraag, maar wel eentje die mij aan het denken zette. Ik ben eigenlijk helemaal niet iemand die altijd vooraan staat om zijn mening te verkondigen. Integendeel, ik ben juist veel meer een denker dan een schreeuwer.

Ik ben echter wel iemand die er niet zo goed tegen kan als er onzin over de sector geroepen wordt. Ik houd ervan om te praten over ons vakgebied, om mijn bedrijf te ontwikkelen en om de kansen te pakken die er liggen. Ik heb niet overal de oplossing voor, maar kijk wel graag met een positieve blik vooruit.

Trots op de varkenssector

Wie ben ik? Een 30-jarige, vooruitstrevende ondernemer uit de Achterhoek, bijna een jaar getrouwd met Monique van Asten en wij verwachten ons eerste kindje in oktober. Samen met mijn ouders heb ik twee zeugenbedrijven, met 1.450 en 900 zeugen.

Ik ben oprecht trots op onze sector en op onze bedrijven. De toekomst is interessant, want we staan op een punt dat er veel gaat veranderen. Niet productie, maar draagvlak en landschappelijke inpassing zijn de speerpunten. Steeds meer partijen gaan meepraten over hoe een varken geproduceerd moet worden in Nederland.

Erwin van de Wolfshaar. Foto: Jan Willem Schouten

Erwin van de Wolfshaar. Foto: Jan Willem Schouten

 

Bemoeienis met dierenwelzijn

Organisaties als Wakker Dier, Milieudefensie en burgers bemoeien zich met dierenwelzijn zonder kennis van zaken te hebben. Afgelopen jaren werden de media bestormd met zogenoemde plofkippen en kiloknallers. Zelfs staatssecretaris Dijksma, zij die de belangen van onze sector zou moeten behartigen, sprak openlijk over het afschaffen van kiloknallers. Snapt er dan nu helemaal niemand dat er geen enkel verband is tussen dierenwelzijn en de verkoopprijs van vlees in de winkels?

Kiloknallers werken positief

Supermarkten stunten met vlees om klanten naar de winkel te lokken, die vervolgens teveel betalen voor hun overige boodschappen en hun mandje vullen met spullen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Hiermee creëren ze extra winst, ondanks hun verlies op het varkensvlees. Het zegt namelijk niets over de inkoopprijs die de supermarkt betaalt of over een te lage varkensprijs in Nederland.

Het werkt juist positief! Onze markt werkt op basis van vraag en aanbod. Door kiloknallers wordt er meer vlees verkocht, stijgt de vraag en dus de varkensprijs! De vraag verhogen is dus de oplossing. Met de betere prijs kan de varkenshouder dan naast groeien ook extra investeren in energie, milieu en dierenwelzijn.

Kortom, zowel Dijksma, Wakker Dier, burgers en óók boeren zouden moeten inzien dat supermarkten met hun kiloknallers de basis vormen voor een duurzame en stabiele varkenssector, waarin de dieren het goed hebben en waarin een boterham te verdienen valt.

Beheer
WP Admin