VarkensOpinie

Crisisbijdrage Delhaize meer dan geste

De Belgische distributiesector en vleesverwerkende bedrijven kopen gedurende vier weken Belgisch varkensvlees, ook als ze goedkoper buitenlands vlees krijgen aangeboden.

Het is een concrete afspraak uit het ketenoverleg eerder deze maand. Supermarktketen Delhaize gaat nog een stapje verder. De keten betaalt 53 varkenshouders waarmee het intensief samenwerkt een crisisbijdrage van €2 per varken. Het lijkt op het eerste oog niet meer dan een geste, maar het is veel meer dan dat.

Allereerst tellen de knikkers. Twee cent per kilo is met vijfduizend varkens op jaarbasis toch €10.000. Dat is geen kattendrek. De extra bijdrage wordt betaald zolang de varkensprijs op zo’n historisch laag niveau blijft. Van betekenis is het signaal: Delhaize leeft met de varkenshouders mee. Al eerder, in 2014,  bevroor de retailer in een dalende markt de inkoopprijs voor varkensprijs. De supermarktketen profiteert kennelijk niet alleen over de ruggen van afnemers; het verwijt dat de branche vaak krijgt.

De Belgische Boerenbond is blij met de stap, en hoopt op navolging. Ook in Nederland, is de vraag die opkomt. Albert Hein immers gaat samen met het Belgische Delhaize. Het ziet er vooralsnog niet naar uit. Dat is jammer. LTO meldt dat de focus ligt op openbreken van exportmarkten, en daarmee verbetering van de prijs en niet zozeer op een crisisbijdrage. Terecht natuurlijk, maar soms helpt een gebaar ook, al is het alleen voor de gemoedsrust.

Beheer
WP Admin