Addy van Rooi tijdens het Boerderij-symposium Ondernemen in de Varkenshouderij. Foto: Joris Telders VarkensOpinie

Het gelijk van Maarten Rooijakkers

Drie jaar na het CLB-akkoord is al het varkensvlees duurzaam. Voor de varkenshouder liggen er nog steeds kansen.

Nog even en dan is het 2016. Alle supermarkten verkopen volgend jaar duurzaam varkensvlees, blijkt uit onderzoek van Boerderij. Ze houden zich aan de inkoopafspraken die in 2013 zijn gemaakt met LTO, de vleessector en milieu- en dierenwelzijnsorganisaties. Het verse varkensvlees in de supermarkten is in veel gevallen voorzien van het Beter Leven-label van de Dierenbescherming en voldoet aan de varken van morgen-eisen.

Meerprijs

Varkens produceren voor de Nederlandse supermarkten is geen vetpot. De meerprijs dekt de weliswaar de meerkosten, maar veel extra marge blijft niet over, erkennen ook de varkenshouders die Beter Leven-varkens produceren. Het voordeel zit in een lagere mestproductie en met een lagere hokbezetting werkt het plezieriger, ervaart Beter Leven-boer Dick van der Vegt in Dalfsen. Veel van zijn collega’s zien Beter leven-varkens houden als voldoen aan veel extra regels voor een paar rotcenten. Onaantrekkelijk dus.

Ontwikkeling zet door

Maarten Rooijakkers was twee jaar geleden voorzitter van LTO-varkenshouderij en steunde in die rol de plannen voor het varken van morgen. Zijn inschatting was juist, blijkt nu. De verduurzaming van het varkensvlees gaat door. Die ontwikkeling negeren zou onverstandig zijn. Het is belangrijk dat het brede publiek weer een goed gevoel heeft bij varkenshouderij en varkensvlees, zegt iedereen die de sector kent. Dan zal de consumptie van varkensvlees weer toenemen.

Meepraten

Voor de Beter Leven-productie is het te laat. Dit initiatief van Albert Heijn, Vion en de Dierenbescherming draait al jaren en de margeverdeling ligt vast. De verdeling van de euro’s was niet heel moeilijk, omdat er geen boeren aan tafel zaten. Dan krijgt de boer natuurlijk niks extra’s.

Het kan nog

Het goede nieuws is dat supermarkten, waaronder Jumbo, verder willen met de verduurzaming van het varkensvlees. Jumbo wil dat vleesverwerker Van Rooi Meat een groep varkenshouders verzamelt die voor Jumbo gaat produceren. Wees er dan als de kippen bij om mee te praten over de voorwaarden en opbrengstprijs, lijkt mij. Addy van Rooi wil daarbij het voortouw nemen, zei hij enige tijd geleden tijdens het symposium Ondernemen in de Varkenshouderij, van Boerderij. Addy is heel benaderbaar en zakelijk. Met hem er bij lukt het mogelijk wel een concept op te zetten waar iedereen beter van wordt.

Beheer
WP Admin