Boerenblog

1214 x bekeken

In de ban van de technologische revolutie (2)

Als brijvoer-adviseur in Centraal- en Oost-Europa kom je de mooiste dingen tegen uit ‘grootmoeders tijd’…

Het is 's ochtends vroeg, in Hongarije. De mist trekt weg en de zon komt op. Een oude trekker met een walmende zwarte pluim tuft naar de varkensstal. Erachter zit een klein tankje met 5 m3 brijvoer erin. Het tankje is voorzien van twee koppelingen en een pomp. In de stal met vleesvarkens een rondgaande leiding, met boven elke trog een handmatige afsluiter. De tractor wordt nog bestuurd door een echte chauffeur die niks anders doet dan de tractor besturen. Een tweede mannetje is chef 'afsluiter openen en dicht maken'. Deze schat in hoeveel voer er in elke trog moet. De laatste trog heeft veelal pech, want de kans dat de tank leeg is en dat men niet terugkomt met een nieuwe tank is erg groot. Zo groot zelfs, dat een bel-Chinees hier geen brood in ziet. Daarom zie je op varkensbedrijven ook geen bel-Chinezen.

De brijvoer-tractor is er ook in een andere uitvoering. In deze goedkopere uitvoering, rijdt de tractor door de stal. Op de tank zitten dan twee aftapslangen. Twee medewerkers lopen aan weerszijden van de tank en doseren het brijvoer in de troggen. Met dit systeem heb ik zelf nog varkens mogen voeren! In 2004 huurden we in Hongarije enkele vleesvarkensstallen waar dit systeem voorhanden was. In de gloriejaren '70-'80 lagen er op dat bedrijf 2.000 zeugen en ruim 10.000 vleesvarkens. Dit systeem vroeg per 'brijvoer unit' drie medewerkers. En er waren meerdere teams om alle varkens 3 of 4 keer per dag te voeren.

Op een ander bedrijf heb ik een 'NS-brijvoerinstallatie' gezien. U zult denken, wat is dat dan voor merk brijvoerinstallatie? NS staat voor Nederlandse Spoorwegen. Jazeker, op dat bedrijf lagen spoorrails en liep een brijvoer-wagon over de rails door de stallen. Machtig mooi om te zien. Gebouwd in de jaren '60-'70, super modern voor die tijd. De brij-machinist zat op een ijzeren stoeltje  en reed ook in de berekoude winters van -25°C met zijn brijvoer-wagon door de sneeuw en kou. Brrrr. Bikkels waren het. Logisch toch dat de mensen in Centraal- en Oost Europa behoefte hadden aan sterk alcoholische energiedrankjes!

Of registreer je om te kunnen reageren.