Boerenblog

3251 x bekeken 18 reacties

Prijzenoorlog

Supermarkten kopiëren boerengedrag. Door efficiënter en goedkoper te ondernemen, investeren ze in bestaansrecht. Na elke oorlog blijven soldaten over.

In ons mooie Dalfsen worden deze maand twee C1000-winkels omgeturnd, de een tot Albert Heijn, de ander tot Jumbo. Tevens komt er een tweede Albert Heijn met een winkeloppervlakte van 1.600 vierkante meter bij. Dan kennen we nog twee Aldi’s, een Lidl, Plus, Attent en een Coop. Supermarkten voeren net als boeren een scherpe strijd op kosten, maar gelijktijdig investeren beide groepen stevig in uitbreiding en nieuw vestiging.

Schaarste en/in samenwerking
LTO en Albert Heijn lieten een studie uitvoeren naar ‘samenwerking en verwaarding in versketens’. Zoals het hoort met studies is een dik boekwerk verschenen, dat hier en daar best leuke plaatjes oplevert. De conclusie is simpel en bekend: boerenproducenten zijn het meest gebaat bij schaarste en samenwerking. De praktijk is echter schaarste in samenwerking. Zowel supermarkten als boeren zoeken zich suf naar onderscheidende concepten, maar het gros vervalt in de herhaling van kosten knijpen.

Op vers zit nog zoveel supermarktmarge dat een prijzenoorlog op dit vlak gelijk staat aan iets minder luxe leven. Op de kiloknallers van €4 wordt nog steeds verdiend, de slachterij produceert schnitzels voor een knaak. Dat is compleet anders bij de merkartikelen als Coca Cola, Heineken en Douwe Egberts. Uiteindelijk hebben supermarkten nog meer dan boeren groei tot levensdoel verheven. Daartoe moet alles wijken en wordt zeker beknibbeld op uitgaven voor personeel en leveranciers.

Eenheidsworst
In alle rapporten wordt vanuit beleefdheid de consument een grote rol toegedicht, maar deze is zeer bescheiden van aard. Door inkoop van consumentengedrag (social media, klantenpasjes) weet de supermarkt goed wat de doorsnee consument wil en kan zijn koopgedrag vrij makkelijk aanpassen middels gerichte marketing. Elk van de 7 miljard wereldburgers is uniek, 95 procent van de consumenten laten zich echter simpel kneden tot een grote gemeenschappelijke eenheidsworst. En de boer, hij ploegde voort? Alle honderden rapporten ten spijt, schaalvergroting en kostprijsreductie zijn vergroeid met de boer. Ik heb groot respect voor collega’s die een nichemarkt opzetten, wanneer het echter simpel zou zijn, begonnen ngo’s er zelf wel mee. In producentenorganisaties zit de grootste toegevoegde waarde. Op dit punt onderscheiden supermarkten zich zeer nadrukkelijk. Met slechts tien inkooporganisaties in Europa beheersen deze dozenschuivers nu de absolute marktmacht.

Oorlog voeren of samenwerking
Er is veel over geschreven, producenten organiseren is zeker mogelijk. Het start op ieders eigen boerenerf en wordt vervolgens uitgebouwd tussen producenten, binnen de keten en richting consument. Het belangrijkste dat nog ontbreekt is de wil om het op te pakken, vervolgens komen de regie en discipline. Blijven we navelstaren, dan rest enkel de aloude traditie van elkaar wegconcurreren op kosten. Een prijzenoorlog voeren met één schamele hoop: na elke oorlog blijven er soldaten over. Wat verkiest u?

Bron: FarmFocus

Laatste reacties

  • joannes

    Wil en discipline om je te organiseren in grote (levernaciers en verkoop) organisaties betekent niet meer of minder dan zelfstandigheid inleveren. VION is een mooi voorbeeld van wat er van kan komen. UIteindelijk gaat zo´n directie er in onderonsjes met de overheid en banken met het boeren geld ervan door. Allemaal onder het mom van Toekomstvisie en studie. Iets waar een ¨gewone¨ boer zogenaamd geen verstand van heeft. We weten waar dat toe leidt!

  • boerepower

    en wie is er dan de klos????? DE BOER!! #SCHANDALIG

  • gjh

    en wat doet LTO
    natuurlijk niets gewoon de leden laten barsten !!!!

  • agratax2

    joannes. De gewone boer mag dan verstand hebben van de Toekomst, de besturen LATEN een Toekomstvisie schrijven door dure adviseurs. De reden kan twee ledig zijn; 1) zij geloven dat een duur rapport geloofwaadiger overkomt bij de leden 2) zij zijn zelf niet zo slim als de leden en kunnen zelf geen Toeomstvisie ontwiklen.
    In het laatste geval is het bestuur niet competent en moet naar huis. Of mag ik zeggen dat bestuurders op elk niveau geen verantwooding durven nemen en zich dus maar veschuilen achter Dikke Dure Rapporten (DDR's) en Oude Vertrouwde Waarden (OVW's) blijven aanhangen. Maar wel de hele dag roepen; ' De maatschappij moet innovatief zijn, de ondernenemrs moetn nu eundelijk eens innovatief worden. Boeren, middenstaders zijn te vasthoudend, te concervatief. Dan onze voorgangers zijn preken het Geloof van de Goeroes die hun Toekomstvisie uitdragen als de enige waarheid. Deze Predikers verdienen miljarden aan hun trouwe volgelingen, volgelingen die hun verantwoording af kopen door dit Nieuwe Geloof te aanbidden.

  • kleitokkers

    Jonnhy, een helder verhaal een kleine toevoeging veranderingen komen nooit van grote organisatie's (supermarkten lto e.t.c.) die kunnen dat niet. Dit is ook ergens wetenschappelijk onderbouwd.

  • joannes

    Een citaat van Immanuel Kant: ¨De mens wil eendracht, maar de natuur weet beter wat voor zijn soort goed is: zij wil tweedracht¨. en een tweede: ¨De staat is een gemeenschap met immorele verlangens onder een gemeenschappelijke regel¨. Deze wijze filosoof wist allang dat geconcentreerde besluitkracht tot onrechtvaardigheden leidt!

  • koestal

    vrij ondernemerschap is een illusie,alleen de producenten moeten zich aan de NMA regels houden ,supermarkten niet ,die mogen fuseren een overnames doen zonder toestemming van de NMA,het is een ongelijk speelveld door de regels van Brussel,kijk nu ook maar de eieren die uit de Oekraine komen ,de EU is een klucht !

  • trijnie

    Boeren zijn niet alleen de klos. Hoewel het gros van de consumenten redelijk wat te besteden heeft gaan ook andere bedrijven kapot aan consumenten die het goedkoopste willen. Als ze een fototoestel willen kopen, laten ze zich voorlichten in de winkels, die er nu nog zijn, en kopen vervolgens op internet omdat het daar nog net iets goedkoper is.
    Zo net met vlees, de hond of kat krijgt whiskat en alles moet pico bel Lo voor het beest, maar verder kijken hoe, wat of waar die kiloknaller vandaankomt, maakt ze niet uit.
    En door dat soort mensen, consumenten worden ondernemers letterlijk en figuurlijk, uitgekleed.

  • trijnie

    En dit soort consumenten moeten bewust worden gemaakt van hoe dat lapje vlees, dat eitje, dat produkt in die supermarkt terecht is gekomen. Ze moeten weten hoeveel handen, hoeveel grondstoffen er nodig zijn om dit voor hun gerief te maken.
    Evenzo met kleding, je koopt zo gemakkelijk een t-shirtje, wat kost het nu? Maar hoeveel mensen werken er niet in barre omstandigheden aan?
    We zijn dood gewoon veel teveel verwend geworden, en erg genoeg wordt het met de nieuwe generatie nog veel erger.
    En moedertje aarde moet alles maar aanleveren... waar gaat het naar toe?????

  • drientje

    Trijnie, je probleemstelling is helder. Nu graag en een oplossing. Dat is het toch wat we zoeken.

  • trijnie

    Drientje, ik heb de wijsheid niet in pacht maar als ik het als consument bekijk, dus niet boer, weet ik heel weinig van wat er op en in de stallen en boerderijen gebeurt. En ik woon nog wel zowat 40 jaar op het platteland. Dit niet weten, is vooral voor mensen in de stad zo. De melk, het vlees, groente en fruit komt uit de supermarkt.
    Ik heb de laatste tijd een paar keer in een varkensstal gekeken en met de boerin uitgebreid gesproken, ook ben ik in de gelegenheid gesteld door een vleeskuikenhouder om bij hem te kijken in de stal en daar ben ik heel content mee en daar heb ik inzicht gekregen in hoeveel energie er wel in gaat zitten om iets goeds te produceren. Ook ga je dit dan meer waarderen.
    Geregeld worden er open dagen gehouden, nog onlangs het weekend van het varken. Ben er zelf geweest maar het was leuk en aardig voor kinderen maar de consument ziet varkens en een kop koffie en waar ik was nog keiharde muziek en dat was het dan. Jullie moeten de mensen inzicht geven over het vele werk, dat heb ik van die boerin gehad, alles, het hele productieproces en dan begrijp je, waardeer je, wil je meer betalen dan die 5 euro de kilo, kijk je hoog op tegen de mensen die dit voor je op tafel brengen.
    En het zou mooi zij als zoiets eens wat vaker op tv werd gebracht. Hebben jullie geen vakbonden die dat kunnen puschen?

  • trijnie

    Vervolg, of die LTO van jullie, laat die eens wat meer aan de weg timmeren. Vroeger kreeg je bij de slager nog weleens een recept, specifiek op een bepaald stukje vlees.
    Of maak een site speciaal met landbouw artikelen over de herkomst en hoe je er wat lekkers mee op tafel kunt zetten. En dan dmv reclame hier aandacht aan schenken.
    Misschien zet je hierbij een vraagteken maar niets doen levert in ieder geval niets op.

  • trijnie

    En nog even, ik moet nodig aan het werk, ga zoals het hier en daar al gebeurt Online en breng het de mensen thuis. Ik zelf heb hier ervaring mee, als klant en ik vindt het ideaal..

  • Bison

    Trijnie #9.
    iedereen wil de centen strekken zover het kan, dat is normaal,.. wij doen er allemaal aan mee, en zolang de boer voor steeds minder produceren wil ..ongeacht de oorzaak ..blijft dat gewoon doorgaan.

  • kleitokkers

    In duitsland, betaald de consument minder voor zijn boodschappen en beurt de boer een betere prijs voor zijn producten.

  • BetterCows

    Trijnie , het varkens vlees smaakt gewoon niet!

  • W Geverink

    Dat is waar better cows Het varkensvlees in Nederland heeft een stalsmaak en is veel te schraal, maar met het rundvlees is het bij jullie ook maar behelpen.

  • trijnie

    Geverink, het varkensvlees van mijn biologische slager is lekker en is niet tevergelijken met het biologisch vlees bij de supermarkt.
    Maar je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
    Ook het koev lees is verrukkelijk. Je hoeft het maar heel kort te braden. Het is dat je zo'n eind weg woont anders kon je het zelf eens proberen.
    Bij dit produkt kun je onmogelijk vegetarier worden.

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.