Commentaar

1092 x bekeken 4 reacties

Opvallen door smaak

Om een meerprijs te krijgen voor varkensvlees moet het product zich echt onderscheiden in de bulkmarkt.

Onlangs maakte supermarktkoepel CBL bekend dat al het varkensvlees in de schappen moet voldoen aan het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming. Supermarkten en ngo's leggen de lat zo steeds hoger voor varkenshouders. Die ontwikkeling is niet nieuw. Zo lang er varkens worden gehouden in Nederland, worden strenge eisen gesteld aan dierenwelzijn en milieu. En dat is goed. Een situatie met zeugen die aan de band staan of een grote stal zonder emissiebeperkende maatregelen is ondenkbaar.
Door mee te gaan met de tijd behoudt een sector zijn bestaansrecht. Dat geldt voor elke industrietak. Wrang is wel dat tegenover de extra investering geen extra opbrengst staat. Dat weten boeren die meedoen aan een Good Farming Star-programma maar al te goed. Ook voor 'het varkensvlees van morgen' gaan supermarkten niet extra betalen. Vraag en aanbod bepalen zoals altijd de prijs.
Het Beter Leven-varken haalt boeren niet uit de spiraal van schaalvergroting en kostprijsverlaging. Om daar uit te komen, is het nodig merkvlees te introduceren. Dat is althans de mening van Dick Veerman. Volgens de eigenaar van online voedsel- en voedingskrant Foodlog is het neerzetten van onderscheidende merken dé oplossing voor de varkenshouderij om te overleven. Of dat zo is, zal de toekomst uitwijzen. Het zal niet voor elke varkenshouder de oplossing zijn. Veerman ziet ruimte voor 20 procent van het vlees dat in Nederland wordt verkocht, zo vertelt hij in dit nummer.
Om een sterk merk in de markt te zetten, moet het product zich onderscheiden. Dat is lastig. Nederlands varkensvlees is uniform qua smaak en kwaliteit. Dat is moeilijk verkopen. Nu zijn er Nederlandse slagers die vers vlees van Spaanse Iberico-zwijnen verkopen, vlees dat qua smaak en textuur echt anders is. Pas als vlees zich op een dergelijke manier kan onderscheiden, heeft een merk bestaansrecht. Met een mooi verhaal alleen blijft het lastig om een structureel betere marge te maken.

Laatste reacties

  • Jan Arthur

    Dat heeft men reeds in Nederland!
    Lekker berenvlees, niet te versmaden.

  • kalkar

    Wrang is op z'n achts gezegd wel een hel verkeerd woord. Schandalig is het goede woord. Als iemand iets koopt wat luxer is dan de standaard, b.v met een nieuwe auto, dan zal er extra voor betaald moeten worden. Bij boeren wordt er dan het verhaal van vraag en aanbod bij gehaald. Schande. En Guusje, jij vindt emissie beperkende maatregelen vanzelfsprekend? Mag ik jou eraan herinneren dat het nog steeds niet bewezen is dat ammoniak schadelijk is? Jij vindt dus van wel, leg dit middels de scheikunde dan maar eens uit. Dat zal jou niet lukken, maar je papegaait wel iedereen en dan mn. de milieulobby achterna. Gatverdamme, wat een loser.

  • W Geverink

    Mensen die een stinkend stuk berevlees in de pan gehad hebben vergeten dat nooit meer. Toch neemt men het risico van klantverlies door 'stinkers' in een poging om een beter imago voor de varkenshouderij te verwerven. Ik ben tijdens mijn verblijf in Nederland een aantal keren bij AH geweest en ik kan me niet voorstellen dat een klant tussen duizend bakjes met van natuurworst tot scharrelrund moeite zal doen om dat speciale beter smakende varkensvlees te vinden. Daarvoor is de dag te kort.

  • w v gemert

    Guus , sorry dat ik dit schrijf: Dit stuk is een redacteur varkenshouderij onwaardig. Je snapt niet, je wilt het niet snappen , praat alleen met de rest van de sector of het gaat jouw intelligentie te boven. Op twee punten is het onder de maat 1) het bestaansrecht van de sector hangt niet alleen af van het meegaan met de tijd , en 2) jij zou toch moeten weten dat de markt absoluut niet meer werkt en ook niet meer kan werken.
    Een redactioneel stuk over deze twee onderwerpen en dan bekeken vanuit de varkenshouder zou misschien nog een bijdrage leveren aan de discussie.

Of registreer je om te kunnen reageren.