Boerenblog

1527 x bekeken 11 reacties

Nee tegen eenzijdige kortingen

Begin vorige week kondigde Albert Heijn eenzijdig een korting aan van 2 procent voor leveranciers. Terecht ontstond hierover veel verontwaardiging. Ook van boeren, verwerkers en jongeren. Dit gaat zo niet!

In de brief aan zijn leveranciers vroeg Albert Heijn hen een bijdrage aan de groeiplannen van het concern te leveren door 2 procent korting op de contractprijs af te dwingen. Later bleek Jumbo hetzelfde al in maart van dit jaar te hebben gedaan met de 'Hallo Jumbo-bijdrage' van 1,25 procent en het oprekken van de betalingstermijn. Dit om Jumbo's uitbreiding te financieren. Indirect is de boer de bank van de supers.

Jokers plakken, boeren pakken
Dit is de wereld op zijn kop. De verontwaardiging was groot. Niet alleen bij boeren, maar ook bij veel burgers. De Youth Food Movement (YFM) liet van zich horen via voorzitter Joris Lohman en oud-voorzitter Samuel Levie. YFM organiseerde donderdagavond in Amsterdam een korte prikactie onder het motto: jokers plakken, boeren pakken.

Actie via sociale media
De protestacties kwamen op gang via de sociale media. Zelf was ik vanaf het begin actief op twitter. Mijn tweet 'Kom in actie tegen de eenzijdige korting 2% van AH richting leveranciers. Dat kan toch niet. #AHactie' is meer dan 200 keer doorgezet, een record. Ik heb nog niet eerder gemerkt dat nieuws zich zo snel verspreidt.
Via twitter heb ik verschillende politici gevraagd om een reactie. Op Foodlog schreef Dick Veerman over de korting van Albert Heijn onder het motto: we denken mee met uw portemonnee. Ook LTO-voorzitter Albert Jan Maat liet zich uiterst kritisch uit over de eenzijdige korting. LTO stuurde een pittige brief aan de hoofddirectie van AH. Die werd gevolgd door een actie van de vakbonden op vrijdag bij het hoofdkantoor van AH in Zaandam (N.-H.) en zaterdag een actie van de jonge boeren van de NAJK in Barneveld (Gld.).

Boterzachte toezegging
Maandag zat LTO aan tafel bij de hoofddirectie. AH krabbelde al iets terug. Het concern gaat in gesprek  met de leveranciers en wil de korting opschorten voor die leveranciers die in de problemen komen. Een boterzachte toezegging. Ik ben er zeer argwanend over. En ook Jumbo kan de borst natmaken. Want die retailer houdt zich lekker stil, terwijl broeder AH de klappen opvangt. Voor beide geldt: dit kan niet zo. AH moet een eerlijke prijs betalen aan de leveranciers. Zodat ook boeren een eerlijke prijs kunnen krijgen. Eenzijdige kortingen horen daar niet bij. We moeten naar een duurzaam model en af van deze ouderwetse kruideniersmentaliteit bij alle supers. Daarom: als de korting niet structureel wordt ingetrokken, gaat de estafetteactie door.

Maatschappelijk ontwaken
Dit onderwerp houdt me al lange tijd bezig. Mijn lijn en inzet blijft dat we samen moeten ontsnappen aan de wurgende prijsconcurrentie. Ik denk aan de partners van het Verbond van Den Bosch in mei van dit jaar en de aankondiging van 'Al het vlees duurzaam' die daar tijdens het jaarcongres van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) op volgde. Wat is het allemaal waard, vraag je je dan af bij de streek van de supers.
Toch zie ik langzaam de verandering. Er is sprake van een soort maatschappelijk ontwaken. Niet alleen boeren zijn verontwaardigd. Voor het eerst uiten de koepels van leveranciers openlijk hun kritiek. Kritische jongeren kwamen in actie. Een jaar geleden was dit niet gebeurd. Dus de wereld ontwaakt. Voedsel staat meer en meer in het centrum van de belangstelling en de sociale media spelen daarin een belangrijke rol.
Sterke positie
Een lichtpuntje is te zien in Engeland. Supermarktketen Sainsbury 's betaalt 12,5 cent per kilo meer als compensatie voor de gestegen voerkosten. Het is een kleine keten van 132 bedrijven. Maar toch, zo zou het moeten. Vanuit LTO zetten wij onze lobbytocht voort. Het traject in Brussel met het High Level-forum over een beter functionerende keten blijft onze aandacht houden. Ook in de gesprekken met de partners van het Verdrag van Den Bosch blijft een duurzaam verdienmodel centraal staan en we spreken de NMa aan op het machtsmisbruik van de supers. Veel praten, zult u denken, maar lobbyen is vooral veel praten. Uiteindelijk is mijn vaste overtuiging dat we alleen samen een oplossing vinden. Boeren en tuinders mogen geen sluitstuk zijn. Ze verdienen een sterke positie in de keten en een eerlijke prijs voor het voedsel dat ze produceren.

Laatste reacties

  • joannes

    Gefeliciteerd met het standpunt: geen eenzijdige kortingen in de keten en......Boeren en Tuinders mogen geen sluitstuk zijn! Maar zo zien ze zichzelf helaas nog wel. En waarom? Omdat ze altijd met het zogenaamde vrije markt principe om de oren worden geslagen. Men heeft het idee dat de slachters en verwerkers niet meer kunnen vragen dan de markt situatie aangeeft. Voor het eerst wordt er eens naar de inkomens positie van de Boer en Tuinder gekeken. Ik hoop en reken er nu op dat bij de onderhandelingen met de distributeurs nu eens reken gehouden wordt met een minimum prijs voor de boer. Een waar hij het voor kan doen. Dan hoeft hij niet meer aan uitbreiding en meer productie te denken en zijn collega´s te beconcurreren!

  • kenner

    reactie hierboven klopt , en trouwens indien het tov de producenten verder loopt zoals de laatste jaren ( varkensboeren ) zijn ze gewoon bijna allemaal failliet , wat zal AH dan doen , vlees importeren van buiten Europa ?? , en de welzijnsregels dan ??
    De kredietinstellingen zijn de laatste tijd zeker niet de gemakkelijk tov de varkensboeren , en toch , iedere varkensboer moet tegen 1 janurari 2013 klaar zijn met Europese welzijnsnormen , en heeft de laatste jaren een zwaar teleurstellend negatief netto inkomen , hoe moet je dan nog verder , iemand die suggesties heeft mag ze hier melden , aub .....

  • HvdR

    Je kunt een minimumprijs vd boer nooit afdwingen, om dezelfde reden dat je de grootgrutter ook niet kunt dwingen bij jou ipv in het (goedkopere) buitenland te kopen. Oftewel je kunt de regels vd markt niet zomaar aan je laars lappen.
    Annechien zegt dat Boeren en tuinders geen sluitstuk mogen zijn, maar dat zijn ze wel altijd geweest en zal ook altijd zo blijven, tenzij er een schreeuwend tekort ontstaat op de wereldmarkt

  • joannes

    Nou HvdR met jouw filosofie zijn de boeren en tuinders gedoemd elkaar uit de markt te concurreren nationaal en internationaal en moeten gewoon niet zeuren als AH een keer 2% nodig heeft omdat ze een paar strategisch fouten gemaakt hebben met hun 30% markt aandeel in Nederland. Tel daar Jumbo bij op en zo´n 50 % retailaandeel dwingt de leveranciers 2% van hun omzet af te staan. Dat is gemiddeld 1 % minder voor het totaal.Gelukkig hebben we nog de export maar ook die zullen deze praktijken kennen. Dus wat rest is die koude sanering! Beter is mijns inziens de aanbod markt te reguleren met productie restrikties die voorkomen dat er zoveel gezinnen in de problemen komen met een prijs die afhangt van enkele directeuren die wel of geen fouten maken met een voetbal actie. Dat beperkt de schade van zo´n verkeerd ingeschatte actie tot AH omdat er een balans is in de inkoopmarkt tussen producent en distributeur.

  • HvdR

    Als je AH wil beletten 2 % te korten moet je zorgen dat je een contract hebt zodat je ze voor de rechter kunt slepen wegens contractbreuk. En anders niet zeuren. In de akkerbouw zijn we niet anders gewend en is de marktprijs gewoon een contract tussen 2 rechtspersonen waar elke keer weer over moet worden onderhandeld. Het komt dan ook niet voor dat er eenzijdig van de afspraak wordt afgeweken.
    Als je dat niet wilt is de enige weg naar marktmacht quotering, maar dat systeem heeft ook zo z´n nadelen...

  • Mels

    Als men nou een had gezorgd voor voldoende eigenvermogen om met meerdere te kunnen zeggen:wij leveren niet meer....,maar nee nog meer lenen voor nog grotere stallen en nu zit je klem in het web van de bank en appie die exact weet hoe de vlag er overal bij hangt,er is er niet een die zegt mijn varkens krijg je niet meer omdat de cashflow in dan gevaar komt.Wie is er nu de stommert??????Let wel ik zeg niet eigen schuld want je moet als bedrijf wel vooruit maar hoe snel dat is de vraag,wil je dit soort dingen tegenhouden dan is EV een eerste vereiste

  • John*

    er vanuit gaanda dat de consument elke week evenveel vlees eet, zal deze zijn vlees bij een andere super halen en zijn we onze varkens gewoon kwijt. Varkensmarkt staat helemaal los van wat er door de super betaald wordt.

  • politiek

    Annechien, we hebben twee verschillende visie,s . Morgen/vandaag ben ik in Brussel . Bij mij staat met stip voorop......voedselveiligheid en tengevolge daarvan volksgezondheid. Bij mij staat met stip voorop de normale boeren gezinsbedrijven met een gezinsinkomen. Dit tegenover de mega/bulk industrie. Ik begrijp , de andere visie is meer ketengebeuren denken met strikte regels en al het mogelijke doen om maar te zorgen dat vlees een paar centen goedkoper bij de super in de schappen kan liggen. Mijn inziens geen prijs voor een gewild product dat consument/klant echt vraagt maar gewoon een kg. prijs voor gewoon vlees. Zelfs het gewilde honden en kattenvoer is momenteel duurder per kg. Mijn inziens een doodlopende weg en een dodelijke weg. Alles is bespreekbaar om maar te zorgen dat de kostprijs laag gehouden kan worden. Legaal of illigaal doet niet ter zake. Zie ook weer de mogelijke invoering van het groeihormoon ractomanine. Die discussie is niet erg als die maar open en transparant gebeurd. Ook AH moet weten welke producten die zodadelijk in zijn schappen heeft liggen. Nietemin , als ik je tegen kom in Brussel kunnen we het daar nog even over hebben.

  • fransderondhoeven

    wat als appie zijn betalingstermijn terug moet brengen naar 8 dagen net als een gewoone slager hoe is dan zijn cash flow

  • joannes

    Nou FransdeRond dan hebben ze ineens veel geld nodig en... missen ze ¨interest paid¨ 82mlj. Veel geld: ongeveer 2 miljard voor de Nederlandse operatie. Hoe kom ik aan dit bedrag: Een 26 weken omzet van 5,6 miljard of 5600 mlj € met een inkoop waarde van 80%. Kortom Albert Heijn krijgt cash aan de kassa en eist 90+dagen leveranciers krediet of te wel 13 weken. Zij hebben de luxe, met hun concentratie voor de distributie bij de consument, de leveranciers compleet leeg te zuigen aan liquiditeit. Immers, in het geval van de boer, hij moet zijn gehele operatie voorfinancieren voordat er maar 1 product verkocht is en vervolgens moet hij via de verwerker de distributeur voor financieren voor 13 weken: ruim 12 weken.12 weken meer dan , ingeval van bv zuivel of vlees, het goed in de winkel is. De boeren betalen dus ook voor de winkels, de operatie waarmee Albert Heijn zijn geld maakt.

  • B bob

    Succes in Brussel Politiek !

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.