Boerenblog

946 x bekeken 1 reactie

Passie en emotie

Een overleg met de Dierenbescherming, presentatie van het VarkensNet-team, een ontmoeting met Deense, Duitse en Belgische collega’s en een workshop over emoties.

Het was een relatief rustige week voor mij. Ik had een goed gesprek met de Dierenbescherming. We bespraken verschillende actuele thema's. We hebben afgesproken om samen een nieuwe werkgroep te starten met als thema: 'De krul in de staart'. Afspraak is ook dat er een stakeholdersoverleg komt over het Beter Leven-keurmerk voor varkens. Als het gaat om de eisen en de inhoud van het keurmerk zijn varkenshouders van de partij. Want varkenshouders moeten bij het overleg over de doorontwikkeling van 'sterrenvlees' betrokken zijn. Natuurlijk is en blijft de Dierenbescherming eigenaar van het keurmerk. Zij beslist over de eisen en de inhoud. Logisch. Maar het is ook logisch dat varkenshouders en andere stakeholders die het 'sterrenvarkensvlees' gaan produceren en zorgen dat het goed herkenbaar in de schappen van de supermarkten terecht komt, structureel worden gehoord. LTO heeft  daarop aangedrongen. Mooi dat we dat nu gaan organiseren.

VarkensNet vernieuwd
VarkensNet is het ondernemersnetwerk voor de varkenshouderij. Steeds meer varkenshouders kennen VarkensNet en zijn actief bij de vele activiteiten die VarkensNet organiseert. Het team van netmentoren van VarkensNet is enthousiast en wil vooruit. Het gaf een presentatie over doelen en missie en toonde de vernieuwde VarkensNet-website. Mijn advies: stel VarkensNet in als uw startpagina op internet en stel uw eigen menu samen. Maak gebruik van VarkensNet, dat helpt u als ondernemer vooruit.

Uitdagingen duurzame varkenshouderij gezamenlijk oppakken
We hadden een tweedaagse ontmoeting met onze Europese collega's. Ik was door omstandigheden verhinderd. Maar Eric Douma, Mark Tijssen en Henk Boelrijk bespraken het thema 'Duurzame varkenshouderij' met de Deense, Duitse en Belgische collega's tijdens een bezoek aan het onderzoekcentrum Futterkamp. Met gepaste jaloezie bezochten ze de nieuwe varkensstallen. De afgelopen twee jaar is voor €2,5 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe onderzoek- en opleidingsaccomodatie voor de varkenshouderij met groepshuisvesting voor zeugen en vleesvarkens in grote groepen. Indrukwekkend, en positief dat de goede contacten met VIC Sterksel zichtbaar waren.
Als vertegenwoordigers van de Duitse, Deense, Belgische en Nederlandse landbouworganisaties spraken we af nauwer samen te werken om de maatschappelijke wensen voor een duurzame varkenshouderij goed op te pakken. De conclusie van de constructieve gesprekken is dat Duitsland, Denemarken, België en Nederland veel dezelfde onderwerpen op de agenda hebben staan. In Duitsland en Denemarken is er veel aandacht voor het stoppen met het couperen van staartjes. Ook onderwerpen als stoppen met castreren, zeugen los in het kraamhok en het verminderen van de ammoniak- en geuruitstoot staan in alle vier de landen op de agenda. Kwaliteitssystemen plus concepten en eerlijke verdienmodellen zijn tijdens de bijeenkomst op de gezamenlijke agenda gezet. We hebben afgesproken een informatienetwerk op te zetten en regelmatig bij elkaar te komen.

Rol van emoties
Deze week deed ik samen met een aantal varkenshouders mee aan een workshop over de rol van emoties. Centraal stond de vraag: welke rol spelen emoties bij de producenten? Vervolgens discussieerden we over de mogelijkheden om via emoties de verbinding te versterken tussen consument en producent. Een voorbeeld van een geweldige belevingsmarketing zijn de Campina-openboerderijdagen. Eerst met veel lawaai de koe in de wei en dan met Pinksteren picknicken bij de koeien. Kan niet mooier. Een goede samenwerking in de keten. Kan de varkenshouderij dat ook? Het gaat niet om de techniek en de euro's, maar wel om de varkenshouder en zijn passie. Wat moet je dan doen? En hoe verkoop je dat? Genoeg stof tot nadenken.

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.