Boerenblog

225 x bekeken 6 reacties

Openheid van zaken

Wie een nieuwe auto koopt, wil weten wat voor motor erin ligt. Wie voer koopt, wil de samenstelling van grondstoffen weten. Klinkt vrij logisch, toch?

Laten we niet de illusie hebben dat we op de grondstoffenmarkt enige invloed hebben. Waar wereldspelers in premixen als Provimi overgenomen worden (Cargill) en de mengvoerindustrie haar grondstoffen inkoopt bij eigen leveranciers als Cefetra (voor 90 procent eigendom van ForFarmers en Agrifirm), is die strijd gestreden. Wel is nog ontzettend veel te halen in uitwisseling van informatie over voersamenstellingen. Uitwisseling binnen varkenshouders onderling en hun adviseurs, even los van de fabriekskleur.

Tradities

Het is bijzonder dat we al onze bedrijfsgegevens beschikbaar stellen aan Agrovision, eigendom van voerleveranciers, maar dat we andersom nauwelijks inhoudelijke informatie krijgen over de samenstelling van duur betaald voer. We zwijmelen nog steeds weg bij de mooist klinkende namen als super-air-smul-sigma-diva-forte-delux en ontvangen met graagte fraai gekleurde folders. Samen met onze voerleveranciers kunnen we maar moeilijk afscheid nemen van aloude tradities.

Transparantie

Varkenshouders geven een vermogen uit aan voer, vandaag €80 tot €100 per varken (inclusief zeug, big). 5 procent verschil staat gelijk aan overleven dan wel moeten afhaken. Het is niet meer van deze tijd dat we ons laten bemoederen met miljoenen kostende marketing campagnes, advertenties en beurzen. Dat paste best in de jaren zeventig en tachtig, toen de intensieve veehouderij met geweldige ondersteuning van overheid en bedrijfsleven opgestuwd werd, zoals we dat vandaag de dag zien in China en Rusland.

Ontpamperen

De nieuwe generatie varkenshouders laat zich niet langer in de pampers leggen. Ze vraagt terecht openheid van zaken. Tien tot vijftien jaar terug zagen we de opkomst van fabrieksloze voerverkopers, vaak nog minder transparant en al snel een goed betaald verlengstuk van de gevestigde orde in mengvoerland. Vandaag zien we meer openkaart-initiatieven als Mijnvoer.nl en transformeren de allerbeste voorlichters tot zelfstandig adviseur, hoe moeilijk deze dissidentie aanvankelijk ook is.

Moderniseren

FarmFocus wil vooroplopen in ontwikkelingen. We gaan niet zelfstandig adviseren, zeker niet in nutritie, dat kunnen anderen veel beter. Wel kunnen we met ons besloten internetplatform alle mogelijkheden aanreiken voor vastlegging, vergelijkingen, kennisuitwisseling en prijsinformatie. De varkenshouder kan vervolgens beter gefundeerd zijn keuzes maken, wellicht nog steeds binnen bestaande bestendige relaties. En laten we eerlijk zijn, bij een volwassen en moderne samenwerking zijn we allen gebaat.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Eric jansen

    Hoera John heeft weer zijn wekelijks reclame verhaaltje voor Farmfocus afgeleverd

  • no-profile-image

    Henk

    Deze blog staat al 2 weken op www.farmfocus.nl en is kopiëren/plakken. Dat heet internet/social media. Bronvermelding zou wel wenselijk zijn.

  • no-profile-image

    guillaume

    Komt er op neer weer gokken of de prijs/kwaliteit verhouding klopt.Dat kan maar op een manier,proberen en afwachten en een achteraf saldoberekening.Weer terug bij af en afhankelijk van anderen.De boer zit als het klopt(saldovooruitzicht/gezondheid) met de brokken een gebrek(besparing) in het voer kan funest uitpakken met deze gevoelige varkens dus de winst voor die voerboeren moet ergens op bespaart worden(verdeelsleutel).Zou het niet verstandig zijn met farmfocus je op dit gebied je niet te begeven want afhankelijkheid blijft van rassen/constante voersamenstelling/saldo t.a.v markt.Dus dit blijft onder de pet want commercieel belang blijft,ook bij Johnny.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Laat je niet bang praten door de voerboeren. Hier maken heel veel boeren met behulp van onafhankelijke nutritionisten al heel veel jaren zelf goedkope en effectieve randsoenen. Veel boeren spekken de kas van de voerboer door beter te voeren dan nodig is en daar ook nog eens te veel voor te betalen en anderen betalen veel voor weinig. Als de voerboer zegt dat de hele handel in de soep draaid als je iets anders probeerd dan durven er veel geen risico meer te nemen.

  • no-profile-image

    Ondernemer

    JohnnyHogenkamp inspireert al jaren vele ondernemers in de Varkenshouderij..
    Hij geeft al jaren zijn mening over de gang van zaken in de sector en met Farm Focus geeft hij zijn collega's een instrument om hun positie in de sector te versterken. Het is inderdaad zo zoals Johnny zegt dat er o.a. veel te veel advies kosten (indirect) in rekening gebracht worden bij varkenshouders. Die hoge advieskosten zijn verwerkt in geleverde producten als duur voer, medicijnen etc. Door via Farm Focus samen te werken kunnen veel van deze kosten worden verminderd. De mogelijkheden worden zichtbaar door Farm Focus. En daarom is deze activiteit van Johnny Hogenkamp voor de sector genoten een mijlpaal. Er zijn natuurlijk ook bedrijven in de sector actief die hier niet zo gelukkig mee zijn..... maar daar moet je als varkenshouder dus geen zaken mee willen doen.... Want die zien met Farm Focus hun positie bedreigd. Trek zelf uw conclusie als u ondernemer wilt blijven..........

  • no-profile-image

    Jos

    Laat u niet piepelen; zorg dat je steeds 3 potentiele voerleveranciers op je erf hebt; beslis zelf! Komende uit die sector wil ik u graag helpen zonder welke connectie met welk voerbedrijf ook!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.