155 x bekeken

Koopt Nederlandsche waar

agd.media
De cijfers lijken verontrustend. De export van varkensvlees daalde in de eerste helft van 2011 met 4,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De oorzaak is positiever: Nederlandse supermarkten kopen weer meer vlees in Nederland ten koste van Duitsland. Er hoeft daardoor minder vlees de grens over.

De omslag is een direct gevolg van het dioxineschandaal begin dit jaar in Duitsland. Supermarkten beseften dat Duitse waar niet altijd beter is. Een tweede aspect is het steeds negatiever imago van kilo-knallers. Supermarkten afficheren zich graag met verantwoorde productie. Het AH-huismerk en Jumbo Bewust, beide met een Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming, en het Milieukeur-kenmerk in andere supermarkten zijn hier voorbeelden van. Albert Heijn voert nu zelfs campagne om het kenmerk onder de aandacht te brengen.

De varkenssector slaat hiermee een goede weg in. Het is lastig om als netto-exporteur een Koopt Nederlandsche Waar-campagne te voeren. Deze strategie gericht op concepten oogt vriendelijker en sorteert eenzelfde effect. Het betreft hier louter Nederlandse varkens.

Het optimisme geldt overigens nadrukkelijk niet voor de varkensprijs. Voor de prijsvorming is de Europese, en met name de Duitse markt, doorslaggevend. Deze markt is nog niet in evenwicht.

Of registreer je om te kunnen reageren.