Boerenblog

223 x bekeken 15 reacties

De prijs van ons voedsel

We moeten de consument waarde bieden, en die waarde zodanig herkenbaar maken dat consumenten graag meer voor ons vlees op tafel willen leggen.

Afgelopen week begon met een discussie in de beleidsraad van LTO Noord over duurzame gebiedsontwikkeling. Dat klinkt heel ambtelijk, maar het gaat wel over de toekomstige ontwikkeling van onze bedrijven. Hoe zit het met de ontwikkelingsruimte? Wat kan er wel en wat niet? Wie is er verantwoordelijk? Hoe sla je de brug tussen de productie binnen eigen bedrijf en de behoeften en beleving van burgers. Het gaat om milieuruimte en acceptatie.

In het Foodlog live café van dinsdag ging het over de prijs van ons eten. Wie gaat er met de marges vandoor? Wederom werd me duidelijk dat we allemaal in een systeem zitten, waar we moeilijk uitkomen. Niet alleen boeren en verwerkers, ook de supers. Supers die teveel vierkante meters schapruimte hebben en gebruik maken van kruissubsidies. De cola wordt gesubsidieerd door meer marges op groente en vleeswaren. Vers vlees wordt als lokkertje naar de winkel gebruikt. Ook bij de supers kijken ze argwanend naar de concurrent. Nu willen supers ook verduurzamen. Ze willen het wel zo goedkoop mogelijk doen. Zo blijven we in de keten allemaal op de kleintjes letten. Het is moeilijk om meer marge te maken als de prijs leidend is. Daar moeten we ons aan ontworstelen. Of zoals Jan Peter van Doorn het mooi zei op Foodlog: “Er is een andere weg, die ontwapenend simpel en voorspelbaar is maar wel vraagt om een andere mindset: bied waarde aan de consument en maak die waarde zodanig herkenbaar dat consumenten er graag meer aan willen uitgeven”. En zo is het maar net. Dat is waar ik naar toe wil. Via onder anderen Varkansen, stallen ontwerpen en bouwen, Stap in de stal, de boerensuper en een nieuw project over het brengen van innovatieve producten naar het winkelschap.

Het mestbeleid gaat op de schop

Staatsecretaris Bleker meldde deze week dat het tienpuntenplan ‘mineralen’ uitgewerkt gaat worden. Het liefst zonder dierrechten en met verplichte verwerking van dierlijke mest. Hij wil een robuust en transparant systeem. Voorwaarde is evenwicht op de mestmarkt. Wie droomt daar nu niet van? Het betekent wel dat er een reuze-inspanning geleverd moet worden door de veehouderijsectoren. Het betekent ook dat we geld in de verwerking/milieumaatregelen moeten steken in plaats van in dierrechten. Het kan niet dubbel op. We hebben wel een probleem.

Om er morgen te zijn, moet je vandaag wel overleven. Met onze marges is het slecht gesteld op dit moment. De prijs is fors gezakt en we schrijven rode cijfers. Voor veel varkenshouders is dat zwaar. Temeer omdat we voor grote investeringen staan (2013) of ze net gedaan hebben. Voeg daarbij de maatschappelijke druk. En dan weer een dialoog, nu over megastallen. Dan is het niet gemakkelijk om ons nu te focussen op mestverwerking. Toch zal het moeten. Trouwens mijn inbreng kun je op www.dialoogmegastallen.nl lezen. Reageer zelf ook.

Melk, honing en een onderscheiding

Deze week zijn er bij mij opnames gemaakt voor het Tv-programma Melk en Honing. Dat wordt in september uitgezonden. Het wordt een portret van de varkenshouder. Een ruime morgen opnemen voor 5 minuten uitzending.

Tot slot: Henk Brink nam afscheid van LTO Noord met een mooie receptie. Hij werd ridder in de orde van Oranje Nassau en kreeg de gouden speld van LTO Noord.

Met collega Wyno Zwanenburg maakte ik een wandeling in het bos voor het blad Provisie van VION. Dat alles voor een foto bij een dubbelinterview. Nieuwsgierig geworden? Het resultaat kunt u binnenkort bewonderen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    henk

    Wat knap van je Annechien, ze ziet de problemen, dus je kent de oplossing. Alleen werk je er niet naar toe, dat is nou net weer jammer.

    Je zit in het verkeerd systeem van kostprijs denken, meer produceren in grotere megastallen voor een lagere prijs. Dit doen we in de landbouw nu al meer dan 50 jaar.
    Stap er uit en ga biologisch ondernemen!

    groet henk

  • no-profile-image

    Han

    Annechien. Je aanhef sluit naadloos aan bij enkele regelmatige reactie schrijvers al beweren zolang dit blog bestaat. toch blijf je steeds weer terug komen op je massa = kassa denken. Al de goede voornemens van de sector om kwaliteits varken aan te bieden is door massa = kassa denken weer te niet gedaan. Nooit is er eens iemand in de sector opgestaan, die een kwaliteits concept heeft vast gelegd en beschermd onder merknaam. Dit is volgens mij de eerste stap tot het tot waarde maken van je waardevolle product met die speciale eigenschap. Wat dat dan ook zijn mag. Als je nu weer uitgaat dat waarde die je de consument biedt voor alle aangeboden varkens moet kunnen gelden heb je je meerwaarde weer verkwanseld.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Annechien, je luistert kennelijk naar andere LTO leden dan in Gelderland en Overijssel. Die leden willen wel de produktie in Europa reguleren. En dat is de enige oplossing om het rendement in de varkenshouderij te verbeteren maar
    de bestuurders van LTO begrijpen dat kennelijk niet.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Hendrik, we hebben maandag een overleg met portefeuillehouders gehad. Daarin kwam naar voren dat men het liefst in Europa een productieregulering ziet. Maar de varkenshouders wel snappen dat dit de eerste tien jaar niet zal lukken gezien de liberale wind die er waait. Los van dat kun je wel proberen de wind te keren.
    Han en Henk, jazeker zie ik de weg. Het is niet raar dat ik spreek over massa=kassa. Dat is immers onze huidige waarheid. Daar heb ik als voorzitter mee te maken. En als we gaan naar meer onderscheidendheid zal een bepaald volume ook van belang blijven.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Je schets dat de huidige waarheid "massa=kassa" is en dat daar de eerste tien jaar ook geen verbetering komt als het aan de LTO ligt. Immers de liberale wind is niet te stuiten en dat betekent dat de varkenshouders de eerste tien jaar maar met verlies moeten draaien.
    Misschien hoeft het niet zolang te duren want er zullen bij dit beleid velen failliet gaan en dat betekent dat er minder grondstof wordt geproduceerd.

  • no-profile-image

    Han

    Annechien dat er bij een onderscheidende kwaliteit ook een bepaalde hoeveelheid behoort, zjn we het eens. Maar tot nu toe hebben de boeren altijd verzuimd deze kwaliteit een beschermd merk mee te geven. Dit s vragen om een nieuwe overproductie van kwalitatief beter of duurder product. je zult mij niet horen zeggen, houdt deze de goed betaalde kwaliteit klein qua omvang. Nee ik zeg scherm je naam en productie hoeveelheid af. Voorkom over aanbod, baken hiermee de prijs af. Bedenk dat 100 varkens met winst per varken, altijd meer is dan 10.000 met verlies per dier. Hoe klein de winst ook is bij 100 dieren. Tot nu toe denken boeren steeds dat hoe meer hoe beter het is, helaas heeft dit hen hoofdzakelijk meer werk, leningen en sociale problemen gegeven en zijn de beloofde kosten dalingen tot onder de kostprijs uit gebleven. Gevolg ernstige verliezen per dier en dus per bedrijf.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Leg mij eens uit wat jij onder een "onderscheidend"kwaliteit varken verstaat Han. Ik krijg de indruk dat we bij het woord kwaliteit in varkens niet hetzelfde voor ogen hebben. Ik zal je vertellen dat alles wat voor mij een varken een onderscheidend kwaliteitsvarken maakt, juist bij het nederlandse varken ontbreekt.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Gezien het oorverdovend stil blijft zal ik zelf de knuppel in het hoenderhok gooien. Om te beginnen moet het kwaliteits varken heruitgevonden worden. Fokkerijgroeperingen hebben in het enthousiasme om varkens te fokken die technisch prachtig presteren voor de boer en slachterij kompleet vergeten dat het niet de boer, de slachterij, of de winkel is die het succes van een fokkerijproduct bepaald, maar de consument. We vragen ons af hoe we de consument kunnen overhalen om meer varkensvlees te kopen. Ik denk dat het antwoord daarop is dat er weer kwaliteitsvlees geproduceerd moet worden. Dat soort vlees komt nu eenmaal niet van een extreem schrale PSS(Porcine Stress Syndrome) positieve slachtvarken vaderdier om de exreem vruchtbare moederkant te compenseren. Ik denk dat we de consumptie van varkensvlees op kunnen schroeven zonder geld te lenen om nieuwe stallen te bouwen en zonder consumentenkonten te kussen. Daarvoor is een product nodig dat onweerstaanbaar smaakt en gemakkelijker klaar te maken is ook door een wat minder goede kok en met een uitstekend resultaat. Het antwoord is intramusculair vet. De varkens van tegenwoordig zijn veel te schraal. Vet bepaald de smaak van het vlees en zonder vet geen smaak. Hier zijn bacon en ham daarom veel populairder dan karbonades en varkenshaas bijvoorbeeld. En als dan tot overmaat van ramp het varken ook nog eens is afgemest op een randsoen met veel mais smaakt het vlees helemaal nergens meer naar. Wij gaan als gezin best wel regelmatig een keer uit eten in een goed restaurant. Hoewel er overal varkensvlees op de kaart staat heb ik het al jaren niet besteld omdat het altijd tegenvalt. Door het veelal ontbreken van intramusculair vet is het vlees als het iets te lang op de grill ligt meteen droog en dan is het niet te pruimen. Om varkens te produceren van onderscheidende kwaliteit moet er anders gefokt worden. Zelf denk ik dan aan een eindbeer waar in ieder geval Duroc en eventueel wat Berkshire in zit voor het beste resultaat. Wat ook zou helpen is dat in ieder geval de laatste maand de mais in het randsoen vervangen wordt door graan zodat het vlees niet zo'n maissmaak krijgt. Als die strategie niet werkt kun je altijd nog nieuwe stallen bouwen en konten kussen.

  • no-profile-image

    Hans

    We moeten de consument waarde bieden, en die waarde zodanig herkenbaar maken dat consumenten graag meer voor ons vlees op tafel willen leggen. OK, Wat voor waarde denken jullie dat de NL consument op tafel wil leggen voor deze samba varkens???
    http://tinyurl.com/664wuck
    niks verstoppen, gewoon laten zien hoe het werkt
    http://tinyurl.com/3opsn2h

  • no-profile-image

    Consument

    Smaken verschillen Geverink. Gelukkig maar, jouw smaak is niet per definitie de onze.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Beste Consument. Smaken verschillen dat is waar. Het varkensvlees wat jij koopt komt echter niet van een varken dat gefokt is om jouw te verwennen met een verukkelijk stuk vlees. Het varken van tegenwoordig is gefokt om zoveel mogelijk biggen te produceren voor de vermeerderaar zodat de fokkerijgroepering zijn marktaandeel kan uitbreiden. Vruchtbaarheid en groei zijn negatief gecorreleerd dus worden nu vaak extreme stress of PSS positieve slachtvarkenvaderdieren ingezet om toch een goede groei, vc en magervleespercentage te halen voor de mester en de slachterij. Vlees van stresspositieve varkens kan een paar voor de consument negatieve gevolgen hebben met name PSE (pale soft exudatieve) en DFD (dark firm and dry). Het blijkt dus dat de consument het moet doen met wat er over is aan gewenste eigenschappen van het vlees nadat het varken door de fokkerijgroepering voor de boer en de slager presies op maat is gemaakt. Er wordt naar mijn mening veel te weinig rekening gehouden met wat belangrijk is voor de consument en dat heeft negatieve gevolgen voor de hele keten.

  • no-profile-image

    Agrarisch Ondernemer

    Het probleem van de primaire agrarische sector is universeel d.w.z. over de hele wereld wordt van de producent verwacht dat hij/zij produceert voor de laagst mogelijke kostprijs. De boer is verworden tot een anonieme grondstoffen leverancier.
    Het hele productiesysteem is hierop ingesteld,dat is niet zomaar te veranderen
    Denk aan de gevolgen voor de financiers, voor de voersector, en voor de export. Als je het systeem wilt veranderen moet je als (groep) ondernemer (s) een product met extra waarde op de markt brengen. Dat kan door een HERKENBAAR PRODUCT bijv. door een bijzondere smaak (extra vet ?) of door extra garanties te geven. Bijv. vers vlees (samenwerking in de buurt ?) waardoor korte transport afstanden. Ook bepaalde voeding (meer graan) verstrekken zou een mogelijkheid kunnen zijn. Daarmee zijn hogere marges voor de primaire producent haalbaar . De kosten binnen de keten worden wel hoger a.g.v. kleinschaliger werken waardoor er toch weer minder overblijft voor de boer. TENZIJ ER ECHT EEN ONDERSCHEIDEND PRODUCT WORDT AANGEBODEN. Daar zit hem de clou. Neem een voorbeeld aan de WARME BAKKER die ook toegevoegde waarde creërt t.o.v. de broodfabriek.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Weet je Ondernemer, om te weten hoe goed of hoe slecht het varken is wat er uit je eigen stal komt moet je weten hoe goed varkensvlees kan zijn. Binnenkort krijgen we visite uit nederland en die keken een half jaar geleden al uit naar wat ze hier aan heerlijk kwaliteitsvlees op hun bord krijgen (zowel varkens als rundvlees)"want dat hebben we in nederland niet". Toch is het heel gemakkelijk te maken, ook in nederland. Van voorjaar in de States in de winkel een pak karbonades gekocht. Nou, in de pan met geen mogelijkheid bruin te krijgen en uiteindelijk waren ze bleek droog, meelderig en en er zat een maissmaak aan. Stel dat je als consument een paar keer zo'n miskoop doet dan is de kans groot dat je de volgende keer voor kip of rundvlees kiest. Door te zorgen dat alle overige slachtvarkenvaderdieren PSS vrij zijn en intramusculair vet vererven zou al een enorme stap zijn in de goede richting.

  • no-profile-image

    Grensboer

    Geverink, je bent duidelijk zoekende. Van de door jouw geprezen Duroc hebben we in NL/Dtl. al gegeten en gedronken. De pietrain is het geprezen varken wat de consument in beide landen doet besluiten om er jaarlijks meer van te eten. De Duitsers zelfs 60 kilo! Het zijn de cijfers die spreken en niet de individuele smaakgoeroe. In Japan smullen ze van vette zwijnen, niets mis mee, ieder zijn smaak.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Ook duitsers en nederlanders prefereren wat zachter en malser vlees boven hard en droog vlees ook als dat betekend dat er een tikkeltje meer vet in zit. Wij als boeren spenderen alleen tijd aan het maximaliseren van de technische resultaten en niemand ligt er wakker over de kwaliteit van het eindproduct.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.