125 x bekeken

Ziekelijke fixatie

agd.media
Het lijkt erop dat de vleessector serieus werk maakt van een nieuwe koers. Duurzaamheid en dierenwelzijn worden steeds meer niet alleen een slogan, maar redenen voor echte maatregelen.

C1000 bijvoorbeeld, tot voor kort gebrandmerkt als dé kiloknaller met te goedkoop vlees, profileert zich nu met duurzame kip.

Bij de consument willen supermarkten graag een imago van goedkoop, maar onder invloed van de constante campagnes van Wakker Dier keert dat imago zich tegen hen. Dus gaat het roer om.
Deze stap onderstreept hoe invloedrijk maatschappelijke pressiegroepen zijn. En hoe succesvol de koerswijziging van acties gericht tegen producenten, voor gedragsverandering bij consumenten.

De geplaagde varkenshouderij kan hoop putten uit deze omslag in de supermarktwereld. Deze sector is bijna wanhopig op zoek naar een uitweg uit de economische malaise. Er is zelfs een roep om productiebeperking. Realistischer is het om te mikken op samenwerking met supermarkten, die net zo veel baat hebben bij duurzaamheid als de veehouders zelf. Deze sector is verslaafd aan goedkoop, ze heeft een ziekelijke fixatie op prijs, zei een marketinggoeroe deze week op een congres over dit onderwerp. De supers slaan nu aarzelend een andere weg in. Terecht, het is de meest perspectiefrijke route.

Of registreer je om te kunnen reageren.