Boerenblog

178 x bekeken 11 reacties

LTO Varkenshouderij als voorbeeld

De manier waarop belangen behartigd worden, verandert onder invloed van de sociale media. LTO varkenshouderij wordt daarin als vooruitstrevend gezien.

De griep sloeg vorige week toe in Beerta. Maar goed, ik ben er weer. Afgelopen week had ik het genoegen om te mogen spreken op een symposium over sociale media voor branche- en beroepsverenigingen. De aanleiding voor het symposium was de presentatie van een handboek voor zijn leden. Er waren er verschillende inleidingen en drie praktijkvoorbeelden. Een daarvan was LTO Varkenshouderij.

Op het symposium waren veel PR-mensen van verenigingen en brancheorganisaties aanwezig, mensen van verschillend pluimage en velen vann buiten de agrarische sector. Voor mij en LTO een mooie kans om de varkenssector als vooruitstrevend en modern neer te zetten. Voor mij was het grootste compliment dat een van de deelnemers twitterde tijdens mijn presentatie op het seminar: Hamlappen vanavond!

Twitteren en het gebruik van sociale media is een mogelijkheid om de varkenssector eens via een andere weg en op een moderne manier op de kaart te zetten. Dat is ook de reden waarom ik ermee begonnen ben. Tegenover al die negatieve berichten van de tegenstanders van de varkenshouderij moest eens een ander geluid gezet worden, vond ik toen en nu. Volgens mij lukt dat aardig.

Varkenshouderij: gebruik de sociale media!

Bij sociale media moet je denken aan een weblog (zoals ik hier maak), you tube (filmpjes online zetten), flickr (foto’s online zetten), de website, twitter (PiggyPower1), linkedin (kun je me ook vinden) en facebook. Al deze media ontwikkelen zich snel en de jeugd maakt hiervan gretig gebruik.
Zo langzamerhand zie ik meer en meer mensen uit de agrarische sector op twitter komen. Ik weet zeker dat sociale media op korte termijn een belangrijke plek zullen innemen in de communicatie-uitingen van verenigingen. Zij zullen ook de meningsvorming gaan beïnvloeden. De traditionele vormen van kennisdelen zullen blijven bestaan, maar zullen wel een ander doel en een andere invulling krijgen. Ons initiatief VarkensNET is daarvan een voorbeeld. Sociale media blijven niet beperkt tot binnen de sector. Sociale media kiezen immers het openbare veld. Daar speelt het zich af. Je zult zien dat er meer en meer cocreaties komen. Een cocreatie is iets wat je maakt met inbreng van verschillende partijen. Dat kan gaan over het maken van nieuw beleid, maar kan ook gaan over de ontwikkeling van nieuwe producten. Je kunt het zo breed of smal zien als jezelf wilt.

Sociale media verbreden onze wereld

Kortom sociale media verbreden onze wereld en zullen zeker ook de wereld van belangenbehartiging veranderen. Dus ook LTO moet daarin mee gaan. Want met sociale media blijft er zeker een belangrijke taak voor de belangenbehartiging. LTO is de plek waar gesprekken en cocreaties zullen plaatsvinden en waar door samen dingen te doen en op te pakken, successen voor leden bereikt zullen worden. Nu en in de toekomst: Hamlappen vanavond!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Annechien. Verwacht je dat de social media een prijsverbetering op de markt te weeg brengt? Zo ja binnen welke termijn? Of zie je een sociale acceptatie van de varkenshouderij in het verschiet, zodat de Mega stallen zonder tegenwerking uit de gond gestampt kunnen worden? Zou de social media de penetrante varkensgeur die mensen irriteert weg kunnen nemen of de notore vegetariérs kunnen omturnen in hamlap lovers?

  • no-profile-image

    hans

    voor pr moeten lto en de nvv een persoon voor aannemen die voor pr geschoolt is .bij de pvv is een pot geld om de varkenssector in een positief daglicht uit te dragen en te laten zien dat we het goed doen

  • no-profile-image

    arie.zevenhuizen

    Beste Annechien.Je kan er bij halen wie je wilt,het resultaat zal iedere keer teleurstellend zijn,en de nodige knaken minder.Met de huidige gang van zaken,zal de kloof tussen boer en burger alleen maar groter worden,en buiten enkele actiegroepen zijn de meeste mensen best tevreden met ons,als het vlees maar weinig kost.Als je echt iemand wil benaderen voor pr varkenshouderij,denk dan eens aan Johnnie Hogenkamp,die liet in Gonzo zien wat er in onze sector gaande is in een voor burgers zeer begrijpelijke taal.Ik had zelfs het idee dat de Turkse verslaggever Johnnie een sympathieke vent vond,en ik had niet verwacht dat een mega bedrijf zoals van Johnnie er zo positief ( in mijn ogen ) vanaf zou komen.Betere PR heb ik in lange tijd niet gezien, en zijn tarief zal hoogstwaarschijnlijk lager zijn als van veel PR geleerden.EEN PLUIM VOOR JOHNNIE ZIJN PRAKTIJK PR! Ik zet mijn pet af voor hem,groetjes Arie.

  • no-profile-image

    ronald

    Sociale media en voorbeeldfunctie LTO, sorry hoor maar ik schiet er bijna van in de lach....... Is het niet veel beter om de tijd te steken in ÉÉN belangenbehartiger, en niet een sterk verdeelde en versnipperde?
    Johnny heeft in zijn eentje veel meer positiefs bereikt dan de hele LTO en NVV tezamen! Of ben ik nu te negatief?

  • no-profile-image

    W Geverink

    De reportage op het bedrijf van Johnny Hogenkamp is juist zo waardevol omdat het niet gefinancierd is met boerengeld of geregiseerd door LTO. Gonzo werd NIET betaald om de varkenshouderij in een positief daglicht te zetten! Het positieve beeld is ontstaan door een duidelijke uitleg en openheid van Johnny en zijn personeel, en voor de rest is het de programmamakers niet ontgaan dat ook op grote bedrijven de dieren goed verzorgd worden

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    De uitzending van Johnny was leuk. Volgens mij vond de verslaggever de varkens in de stallen bij Johnny best leuke dieren. Hij had het van te voren niet gedacht, maar toen hij er wat langer was, pakte het toch goed uit. @Han. Nee, ik denk niet dat sociale media voor een prijsverbetering zullen zorgen. Maar via diezelfd media kunnen jullie nu wel mijn blog lezen. En kunnen we er op een laagdrempelige manier dit met elkaar bespreken. Als er suggesties zijn, kun je ze op een eenvoudige manier met elkaar delen. En overigens wat ik doe, is echt niet door communicatiemensen omgeven. Als varkenshouder zijn we onze eigen ambassadeur. Dat kunnen we niet afkopen door een collectieve campagne bij het productschap. Wel kunnen we helpen om middelen ter beschikking te stellen. Of mensen te helpen. Om maar een voorbeeld te noemen: Johnny is zo'n ambassadeur. Daar kunnen we meer van gebruiken.

  • no-profile-image

    Han

    Annechien. Ik discusieer niet om het discusieren! Ik hoop, dat we met elkaar tot een financieel betere landbouw komen. Zolang ik als boer moet werken aan een betere verstandhouding met mijn consumenten, zonder er op vooruit te gaan, omdat diezelfde consument zijn handel bij mijn concurent haalt, die
    >lekker< goedkoper is. Dit is het gevoel, dat mij bekruipt. Er is nog geen discussie geweest die een kleine verbetering van het markt gebeuren heeft gegeven. We hollen van de ene diervriendelijke bulk naar de andere nog diervriendelijkere bulk. Maar een rendements verbetering Ho Maar.

  • no-profile-image

    keutelboer

    Ik vraag mij af wie zit er in die volle zalen met belangstellende mensen . Waarschijnlijk niet de consument die voor ons belangrijk is . Dit zijn allemaal mensen die hier beroepsmatig aanwezig zijn . En waarschijnlijk niet aanwezig waren als ze er niet voor betaald werden . Of de verplichting van hun vereniging of bedrijf hadden om aanwezig te zijn . Deze mensen kunnen het wel met u eens zijn maar streven hun eigen belangen na of die van hun bedrijf of organisatie .Bij Gonzo zijn de kijkers een afspiegeling van de consument . En dus bewerk je de consument rechtstreeks , zonder belangen en invloed van anderen partijen . Lof voor Jonny Hogenkamp . Hij verdoezelt niets en laat alles open en eerlijk zien , Geen opschepperij maar een gewoon eerlijke uitleg en begrip tonen voor andermans mening . Maar ook duidelijk met zijn mening naar buiten komen . Zolang er overschot is en de consument voor weinig geld veel en goed vlees kan kopen zal hij/zij dit doen . En is de waardering voor het product niet groot er is immers voldoende te koop en komt het niet uit Nederland , maakt niet uit als maar goedkoop is . Het anti intensieve veehouderij wordt mijn inziens door enkele figuren flink aangedikt . En de gemiddelde Nederlander weet niet hoe het er op deze bedrijven aan toegaat en praat dus maar mee . Want als je voor bent heb je de rest waarschijnlijk tegen is de gedachte . Door openheid en laten zien met uitleg werkt positief . Maar een te kort aan eten zou een veel groter effect hebben . Als iets moeilijk te krijgen is de waardering des te groter . En zal men ook meer begrip hebben voor de manier van produceren . Want het begrip dierwelzijn is iets wat naarmate de markt meer richting overschot ging alleen maar meer in de belangstelling kwam . Het draait gewoon om geld . Inkopers stellen eisen aan product maar willen de kostprijs niet betalen . want dan dreigen ze elders onbekende producten te kopen .De consument wordt tevreden gehouden met actie prijzen . En zoekt deze ook . De inkopers van winkelbedrijven stellen dat de consument eisen stelt aan manier van produceren . Dit is volgens mij niet altijd het geval . Deze willen de boer aan zich binden en hiervoor niets extra betalen . Bij bepaalt concept een toeslag. Ja de markt prijs want wat toeslag is wordt van de roep prijs afgedaan . Wie dus niet meedoet beurt eigenlijk minder dan de roep prijs . Het kan niet zo zijn dat alle prijzen in de loop der jaren meerdere malen verdubbelt zijn en de prijzen van grondstoffen voor voedsel de meeste tijd nog lager zijn dan 50 jaar geleden . Dan is er een overschot wat uitgebuit wordt door de industrie rond de landbouw . Dan hebben ze het lef om hoge eisen te stellen met belofte voor een betere prijs . Maar door te dreigen elders goedkoper te kunnen inkopen houden ze de prijs laag . En moet men voor zelfde inkomen meer produceren om te concurreren met de producten uit het buitenland waar minder regels zijn . Zolang dit speelt zal men dit steeds aan de buiten wereld uit moeten leggen waarom het zo gebeurt . Als er een te kort zou zijn zou het makkelijker zijn . Want dan zou men zelf meer invloed op de prijs hebben . En de consument de keus geven . En dan is een toeslag ook een toeslag en de consument moet dan ook meer betalen . Ik denk dat er dan snel mega stallen zouden komen .En extra concept vlees bijzaak was. Het draait uiteindelijk allemaal om geld . Maar door onze zat vreterij hebben we een hoop noten op onze zang . Mensen met honger zijn sneller tevreden .

  • no-profile-image

    Sjaak Mocking

    @Keutelboer, De Piel. In mijn ogen slaat je de spijker op de kop. Maar iedereen roept tegenwoordig om liberalisering, vrije markt. WTO onderhandelingen die alleen gebaseerd zijn om de grote multinationals nog groter te kunnen laten worden. bepaalde figuren nog rijker te laten worden en dit over de ruggen van de primaire sector, de sleutel van voedsel voor elk gezin. Daarom ben ik van mening dat dit kul is. Een landbouwmarkt verdient een respectabel landbouwbeleid door elk land afzonderlijk. Als wij vinden dat in Nl een varkensboes op 5 ha 50 scharrelvarkens kan houden bijvoorbeeld en dit de kwaliteit van vlees, welzijn, natuurwaarde en weet ik niet veel wat je er allemaal bij kan halen dien je dus als land te kunnen reguleren hoe je die productie wilt hebben. Hier hoort dan ook een prijs tegen over te staan. Vlees of andere producten kunnen alleen geïmporteerd worden als die producten aantoonbaar onder dezelfde condities geproduceerd zijn zoals dat land dat wenst dat het gebeurt. Daar kan je dan de concurrentie mee aan gaan. Vlees of andere producten wat niet aan die eisen voldoet kan geïmporteerd worden met een flinke heffing zodat dat eigenlijk duurder in de schappen komt te leggen.

  • no-profile-image

    Hans

    Da's prima Sjaak, maar geld dat dan ook voor al dat vlees dat Nederland exporteerd?

  • no-profile-image

    keutelboer

    Ja Hans en Sjaak Wij weten allemaal zolang het grote geld de wereld regeert en men probeert de gewone man arm te houden . Zal er geen oplossing voor dit probleem komen . Ten eerste wordt men het wereldwijd nooit eens .En Nederland kan alleen niets . Als wij producten uit andere landen gaan belasten worden wij zelf ook geen andere goederen meer kwijt in deze landen . En als de voeding voor veel mensen te duur wordt zou er een opstand uitbreken . Dus als wij in Nederland met de kostprijs niet meer meekunnen .Dus eigenlijk uitgebuit zijn verplaats het grote geld zich naar elders en gaat daar weer verder . Het is dus de vraag hoelang kan dit nog duren in Nederland . De consument zal altijd goedkoop willen eten . Waar het vandaan komt maakt niet veel uit . Het zal altijd onder het mom van veilig en gezond verkocht worden .Veel voeding voor weinig geld en men kan zich daarom heen wat luxe gunnen . Want de tijd dat grootste deel van inkomen aan voedsel opging is voorbij . En deze kan en mag niet terug komen want dan zullen de andere zakkenvullers die nu geld van de consument afstropen in opstand komen .Kijk maar om je heen hoeveel instanties , verzekeringen enz. zijn die er vroeger niet waren en allemaal in beroep dan op de inkomen van de consument . Wil de consument nog wat luxe hebben mag voeding niet al te duur worden . Het niet ter zake kundig zijn en onwetendheid zal de consument altijd doen grijpen naar goedkoop voedsel . Of dit van bekende of onbekende herkomst is . Dus men kan proberen goed wil te kweken maar op gebied van opbrengst prijs zullen we op termijn het loodje leggen . Want steeds maar investeren om aan de wensen te voldoen van wie dan ook en geen meer prijs . Van geven gaat de beste koe nog kapot .

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.