80 x bekeken 1 reactie

Vrijdag actiedag

agd.media
Goed actievoeren is moeilijk. Het vergt een subtiele afstemming in doel en middelen.

Voor alleen aandacht zijn veelal ’publieksvriendelijke’ acties voldoende. Belangrijk is dat met de juiste toonzetting de goede doelgroep wordt bereikt. Om iets af te dwingen wordt zwaarder geschut ingezet, zoals blokkade of staking.

Vrijdag lijkt het actiedag voor de varkenshouderij. Voor het provinciehuis in Den Bosch vragen zij recht op perspectief voor hun bedrijf. Een terechte eis, maar tegenover de actie tegen ’veefabrieken’ en megastallen worden zij al snel weggezet als ’voorstanders’. Voor nuance is in verkiezingstijd nauwelijks ruimte.

Op andere plekken in het land vragen collega’s aandacht voor de slechte prijzen die zij ontvangen voor varkens. Zij laden in supermarkten winkelwagens vol. Ook krijgt het winkelend publiek de vraag om een kwartje per pond meer te betalen om hen een gezond inkomen te bezorgen. De consument zal zijn schouder ophalen.

De winkelactie roept bij de burger weinig sympathie op. Iedereen levert in, zullen zij oordelen. En als dit nieuwsitem in de media aan de Bossche actie wordt gelieerd, willen voorstanders van megastallen ook nog meer verdienen aan varkens? Nee, de timing om opnieuw aandacht te vragen voor de miserabele situatie in de sector lijkt volstrekt verkeerd gekozen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    zijn de mensen bij het agd nog wel betroken bij de boeren of p raten ze als een kip zonder kop zonder boeren heeft ook het agd geen bestaan dus hoezo de schouders ophalen

Of registreer je om te kunnen reageren.