Boerenblog

132 x bekeken 3 reacties

Emotie inzetten voor betere prijs

Nederlanders zijn gevoelig voor emoties, net als de Fransen. Speel daar dan als sector op in en verbeter zo het rendement. En het mooie is, het kost ook bijna niks.

Bij lage rendementen steken Fransen de boel in de fik, Nederlanders vergaderen en de Belgen zitten er tussenin. Maar dit keer gaat het anders. De Belgen steken de lont in het kruitvat en willen een aantal weken een leveringsstop van varkens doorvoeren. De chauvinistische Britten hameren vooral op eigen voedsel eerst. De Duitsers en Denen vertrouwen blind op de aloude varkenscyclus. Eén ding staat vast, boeren moeten zelf veel meer initiatief nemen in de voedselketen. Anderen doen het niet voor ons, de politiek al helemaal niet.

Emotie

Van Frankrijk is bekend dat voedsel er zeer hoog aangeschreven staat en dat je dus niet aan de boeren mag komen. Harde acties hebben vaak het gewenste effect op de belevingswereld van burgers. Emoties werken dus. Vijftien jaar geleden stond ik zelf als actiecomitélid tweemaal voor de rechter en zat vast op het politiebureau. Het doel van de actie was het mij echter waard.

Ik ben er nog steeds trots op, maar moet vaststellen dat anno 2011 het harde actiemodel niet meer werkt. Ik ben ervan overtuigd dat we net als de Fransen moeten inspelen op emotie. Miljoenen Nederlanders gaan immers volledig op in sterk in scene gezette programma’s als Boer zoekt Vrouw en varen blind op mooie reclamebeelden. Het moet erin gestampt worden dat duurzaam voedsel zijn prijs heeft. De burger moet de druk opvoeren richting supermarkten om duidelijk te maken dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Door slimme mensen in te huren is dit zeker te sturen, en het hoeft weinig te kosten. Naar mijn idee moeten onze belangenorganisaties dit snel oppakken en uitvoeren.

Regie

De 1.000 tot 2.000 blijvers in de varkenshouderij moeten zich organiseren in producentenorganisaties. Deze kunnen bij de start klein van aantal zijn. Belangenbehartigers kunnen het aanmoedigen, maar spelen verder nauwelijks een rol hierin. Clusters delen kennis, kiezen voor partners die het best bij hen passen, verminderen kosten en vermeerderen opbrengsten. Succesvolle clusters worden vanzelf groter en enige concurrentie tussen clusters kan positief uitpakken.
In het ultieme denkbeeld zit elke boer in het cluster dat hem het meeste aanspreekt en rendement biedt. Elke varkenshouder kan hier in 2011 aan beginnen, geloof in eigen kunnen en vertrouwen is basisvoorwaarde.
Wat betreft vermarkting zullen enkele clusters zelf de regie op zich nemen. Een tiental handelaren in Nederland zullen eveneens de capaciteiten hebben om zich te transformeren tot clusterregisseur.
Eén ding is zeker, niets blijft bij het oude. De winnaars zijn altijd een paar stappen voor op de verliezers en ondernemen vandaag nog actie.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Monique Vos

    Dat is een idee waar vast ook andere boeren aan hebben gedacht. Stel het mocht zover komen dan hoop ik van harte dat de NMa geen roet in het eten zal gooien....

  • no-profile-image

    boer

    En zo deze 10-tal handelaren nog rijker, en machtiger,maken dan dat ze nu al zijn. Zolang er nog handelaren zijn die zomaar 200 tot 300 ha grond kopen, dan zit het toch wel gigantisch fout. Allemaal boerengeld die in hun zakken verdwijnen. De wereld is compleet veranderd, alleen wij veranderen niet mee. De vraag is: kunnen wij varkensboeren zonder handelaren? Dat kunnen wij prima, varkens opgeven aan een slachterij, daar hebben wij geen handelaren voor nodig. Transport evenmin, dat kunnen wij zelf ook wel regelen. Desnoods huren wij een fulltimer in, die we zelf een salaris geven. We sparen dan vele miljoenen uit.

  • no-profile-image

    onno

    Juistum...Gelukkig dat meer mensen er zo over denken. VION kan wel loonslachten, met een paar boeren vrachtwagentje kopen en schaak maar een verkoper van VION met alle kontakten bij de supermarkten. Krijgt de agrier tenminste weer het meeste geld in de zak.

Of registreer je om te kunnen reageren.