Boerenblog

248 x bekeken 13 reacties

Zijn wij de bank voor de retailers?

Retailers betalen hun leveranciers pas na krap vier maanden uit. We financieren ze dus gratis en voor niets. Mag dat zo maar? LTO moet het maar eens voorleggen aan de NMa.

Weet U dat de supermarkten de rekeningen van hun leveranciers pas na drie maanden en nog een paar dagen betalen? Hoe kan dat zomaar? Als ik varkens aflever, betaalt de slachterij met 10 dagen. Maar die slachterij krijgt zijn geld pas na een kleine vier maanden. Is de vleesverwerker de bank voor de retailers? Dat is lekker goedkoop geld. Renteloos, en het gaat ook nog eens over enorme bedragen. Gaat dat van de marge af die ik als varkenshouder uiteindelijk ontvang? Waarom accepteert de slachterij dat? Kan hij niet anders? Zit hij in de tang van die retailer? Kan dit allemaal in het kader van de mededinging? Veel vragen. En het zijn vragen waarvan ik vind dat wij die als LTO maar eens moeten stellen aan de mededingautoriteiten. Mag dit zomaar?

Cross subsidies

Supermarkten betalen de aanbiedingen bij waspoeder en bier uit de fikse marges die ze in vers maken. Dat noemen we cross-subsidiering. Gaat ook dat ten koste van onze marges? Kan dat allemaal maar? Ik denk er al een poosje over na. Daarom vind ik de boerensuper een goed idee. Punt één op mijn lijst is transparantie in de prijs en de cross subsidies in de ban. We zullen eens zien wat dat oplevert. Ik ben er klaar voor.

VROM luistert

Ik kreeg een telefoontje van een lid die in december 2009 VROM een brief had geschreven. De brief behandelde de problemen die hij had met de maatregelen om de ammoniak te reduceren. De ondernemer is eind 50 en wil nog graag tot zijn 65e varkens houden. Hij heeft nog een schuld bij de bank en investeren in ammoniakreductie kan niet meer uit. Bedrijf verkopen biedt geen perspectief. Hoe nu verder, was zijn vraag. Gelukkig heeft VROM dit probleem ingezien en een aantal verruimingen aangekondigd. Wat mij tevreden stemt is dat VROM en ook LNV met deze ondernemer contact hebben opgenomen om te informeren of de maatregelen soelaas bieden. In een eerdere fase informeerden ze al om te inventariseren wat het probleem precies was. Geluisterd wordt er zeker. Soms lijkt het alsof het anders is. Daarom wil ik ook deze ervaring met U delen. Mooi is ook dat onze leden dit met hun voorzitter delen. Voordat ze een brief schrijven en ook daarna.

Gelukkig heeft de ondernemer aangekaart dat er nu wel met snelheid duidelijkheid moet komen welke gecombineerde maatregelen tot welke reductie leiden. Hij moet immers voor juli 2010 zijn plan definitief trekken. Wij proberen druk op het dossier te zetten. Zo werken we mooi samen: het individuele lid samen met zijn organisatie.

Ook na de verkiezingen op de kaart

De komende weken tot de verkiezingen wil ik contacten leggen met de politiek. De veehouderij moet immers ook na 6 juni op de kaart blijven staan. De beschouwing van mijn 'adoptieouder' kan hierbij helpen. Ik hou jullie via mijn weblogs op de hoogte en uiterasard ook via Twitter.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Annechien, vergeet niet dat de retailler elke dag / week vlees afneemt. Ze betalen dus elke week de hoeveelheid van 8 weken geleden uit. Het probleem zal dus reeds van enkele jaren heer zijn. De betalings termin van 2 maanden is nog gunstig vergeleken met de betalings norm van veel overheids instnaties. Veel gemeenten betalen hun leveranciers / loonwerkers pas na 12 weken of later. Hier heb ik de Haagse politiek nooit echt over horen klagen. Ik kan me voorstellen, dat de groothandel / slachterij in zijn contracten een normale betalings termijn stelt. wordt deze niet nagekomen dan hebben we incasso / deurwaarders die het gerechtelijk regelen. Helaas boeren laten doorgaans hun >tanden< niet zien. De angst om de klant te verliezen heeft steeds de overhand. Annechien dit probleem zal bij de NMa geen gehoor vinden, betalingster- mijn is een afspraak tussen koper en verkoper, die zo ik al schreef via de deurwaarder en de rechter kan worden afgedwongen.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Han, het gaat over een betalingstermijn van krap vier maanden. Mij gaat het over verantwoordelijkheid. Boeren krijgen hun geld binnen 10 dagen en de retailers betalen na krap vier maanden. Mij gaat het erom: Wat is nu normaal? Steeds opschuivende betalingstermijnen vind ik niet normaal. Het opschuiven gaat langzamerhand. Het wordt een systeemfout. Dat moet je mijns inziens aan de kaak stellen. Ik denk niet dat in de onderlinge afspraken tussen koper en verkoper er hier sprake is van vrije keuze. Het is take is or leave it. En dat klopt niet. Het niet hebben van een vrije keuze kan niet en zou dus eens met mededingingsogen bekeken moeten worden. Systeemfouten moeten aangepakt worden.

  • no-profile-image

    Han

    Sorry Annechien is het nog slechter dan ik bij het schrijven dacht. Ik vind een dergelijke mentaliteit verre van Acceptabel en ik ben het met je eens, dat hier moet worden ingegrepen. Helaas weet jij en ik niet wat de afspraken tussen inkoper en verkoper zijn. Misschien hebben ze wel een zgn. >goede prijs< afgesproken die alleen te verantwoorden is met deze belachelijke betalings termijn. Ik kan je misschie iets opbeuren met de mededeling dat Tesco betaal termijnen van >18 maanden< heeft gehanteerd voor o.a. tafel aardappelen, de rest zal niet beter zijn geweest. Je weet dat de inkoop bundeling nog steeds door de NMa wordt vrij gelaten. Voor aanbieders een doorn in het oog. NMa werkt op aanbod zijde van de markt. Annechien dat jij dit probleem nu aan d ekaak stelt, is perfect. Maar wat wordt er aan gedaan door bv. Vion of anderen?? Niets uit angst voor markt verlies?? Of gaat inderdaad de >deurwaarder< er op af omdat de termijn van 14 - 21 dagen reeds vele malen is verstreken?? Ik denk dat hier geldt de wet; >To big to fail< of anders gezegd de koper is te groot om aan te pakken / te verliezen. Als dat het geval is hebben we als producenten maar zeker als politiek zitten slapen en het groei proces laten voortgaan.

  • no-profile-image

    Jacob de Vor

    Hier is niets vreemd aan, doen vrijwel alle beursgenoteerde ondernemingen. Zelf met 3-4 maand betalen en binnen een week (automatisch) innen bij hun debiteuren. Het geld er tussen is hun werkkapitaal. Veel voerleveranciers werken exact gelijk. Vergis je niet, ook een flink aantal boeren kennen dit kunstje inmiddels.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Geachte Annechien, vandaag sprak ik met een paddestoelenkweker die vertelde dat hij nu grotendeels zijn product rechtstreeks aan de retailers verkocht. Het voordeel is een iets betere prijs, het nadeel wij moeten wat langer op ons geld wachten. Nu blijft de vraag waar kiezen wij voor; ietsje minder en snel geld of ietsje meer en even wachten??? Zolang het aanbod van ons product ruim voldoende is, hebben wij weinig in te brengen!!!... En Annechien, de concurrentie slaapt zelden, de tendens is dat zakelijkheid toeneemt en sensibiliteit afneemt. De retailer denkt; ach de ene traag, de andere graag. That's Business Life!!!... Groeten.

  • no-profile-image

    Patrick

    En toch nog eens volgende :
    De betaalperiodes bij de retrailers zwieren de pan uit en een hele business daaromtrend bloeit weelderig ik was ooit eens bij een bank en toen die hoorde dat ik aan een bepaalde retrailer leverde stelden ze onmiddellijk voor of ik geen (overbruging)-kredietsysteem wou hebben ze hadden dat blijkens ook al , ik heb vriendelijk bedankt . maar wat ik niet begrijp dat is dat wanneer ik lever aan een retrailer cash of even enkele uren erna mijn geld heb , ik loop daar niet hoog mee op want meestal is dit niet de mode bij die heren maar toch en zekers niet tegen een lagere prijs cash dus dat bestaat ook nog blijkelijk.
    Maar ik vrees dat naar de grotere leveranciers de zaal alsmeer zal uitdijnen door bv de productie specifieke eisen te gaan opleggen waarmee die nog meer de koord rond de hals krijgt zoals bv een productielijn no castratie voor varkens te gaan opzetten .of met andere woorden als het etiket van de retrailer al op de zak staat nog eens gaan discuteren over de prijs...en betaalperiode

  • no-profile-image

    erik

    Dit soort situaties ben ik inderdaad ook tegengekomen en gaat nergens meer over. In het verleden zijn juist hier cooperaties voor opgestart, maar die spelen inmiddels hetzelfde spelletje. Helaas is het gros van de agrarische ondernemers er te klein voor om daar actie tegen te nemen. In mijn bedrijf heb ik dat wel gedaan, we worden inmiddels zo groot dat dat kan. We hebben door onze grootte supermarkten kunnen laten zitten en zijn solo gegaan. Leuke reacties krijg je dan en er is direct mogelijkheid tot onderhandelen.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van gait

    Beste Annechien, ik begrijp dat als je niet gelooft in marktwerking (vraag en aanbod), je gaat richten op details. Het rentevoordeel voor de retailer is omgerekend naar een kg geleverde grondstof minder dan 1,5.
    Op zich is dat een leuk bedrag als het om tonnen vlees gaat maar door het aanbod op de vraag af te stemmen verdien je veel meer dan die 1,5 cent.
    Kijk naar de biologische varkenshouders, daar lukt het ook.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Hendrik e.a., mij gaat het erom dat we een lange betalingstermijn 'zomaar' accepteren. Het sluipt erin. Ik vind echter dat het een systeemfout is. Als we er niet over praten, gaat dit door. En ik vind het raar dat we zover komen dat we het 'normaal' vinden: pas na vier maanden de rekening betalen. Het is alsof ons dat niet meer interesseert. Ik vind dat een ernstig signaal voor een samenleving. Dat betekent dat niemand zich meer verantwoordelijk voelt. Dus: ik betaal mijn super direct als ik boodschappen doe en logisch dus gaan de supers ook de rekening direct betalen. Gewoon puur en eerlijk!

  • no-profile-image

    Veerman

    Zoals in meerdere stukken al is aangegeven is een betalingstermijn een stukje van de overeenkomst en dus onderhandeling. Daar kom je bij de NMA niet verder mee. Als dit komt omdat er geen vrij keus is dan zou de NMA wel iets kunnen doen. Nu is gesproken over de retailkant, maar onderschat de inkoopkant van de boer niet. Wat te denken van de farma-industrie of fokkerijorganisaties in varkens en pluimvee. Hoeveel keus is er dan. We zijn met z'n allen wereldwijd veroordeeld aan enkele aanbieders, en die zijn het ook verdacht veel met elkaar eens wat prijs betreft. En is de kwaliteit die zij leveren niet zoals je mag verwachten dan is er helemaal geen keus om met een ander zaken te doen, want die ander is er niet! Dat is mijn inziens minstens zo'n groot gevaar als de retailer. Laat de NMA de fokkers en farma-industire maar eens tegen het licht houden.

  • no-profile-image

    Hans

    Dit probleem komt overal ter wereld voor. In brasil bijv. voor aardappels en bonen. Echter zo gauw de prijs goed aantrekt dan is het de tijd om zulks soort uitwassen weer recht te zetten, maar moet je wel goed afspreken met je collega boeren.

  • no-profile-image

    Robert Bodde

    Even een mooi voorbeeld van die kruissubsidies. Mijn ouders zijn op vakantie in Portugal. In het tweede smsje dat moeders stuurde, verwonderde ze zich over de prijzen van het varkensvlees. In een willekeurige supermarkt (de dichtstbijzijnde, hun kennende) kosten de karbonades €2,49 per kilo, de speklappen €2,39 en de varkensfilet €2,79 per kilo. Dat zijn prijzen waarvoor je ze zelfs bij de C1000 (goedkoopst met vlees in NL) niet vindt. Daar betaal je altijd nog minstens 2 euro de kilo meer. Op mijn vraag of alles zo goedkoop was, antwoordde moeders een dag later dat bier 50 cent is voor een flesje van 33 cl, (dat is 12 euro per krat pijpjes! 3 a 4 euro meer dan bij de Jumbo), het Cif afwasmiddel €1,69 voor 600 ml. Die kost bij de Jumbo in Haaksbergen 15 cent minder, ik heb gisteren gekeken.
    Let wel: Portugal heeft nagenoeg geen eigen varkensproductie en moet fors importeren. In de winterperiode uit Spanje, zomers uit Frankrijk en Noordwest Europa.

  • no-profile-image

    patrick

    Robert ,
    Zelfde truc in Hongarije een bedrijfsleider met 4 supermarkten behorende tot een keten zij doodsimpel varkensvlees onder de kostprijs verkopen de rekken met wasproducten en andere in de baan naar de frigotoog plaatsen en die wijven zijn zo opgewekt dat ze goedkoop vlees gaan opkopen dat ze de rest bijvullen uit het waspr. rek en daar de prijzen opdrijven compenseert 2 maal het verlies bij het varkensvlees dus goeie winst bij alles , hoe zou men anders kunnen :-nieuwe hyperbuldings bouwen
    -de stookkosten betalen
    de eletriciteit en zomeer .
    De vraag is enkel of die truc levenslang gaat blijven duren ?

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.