Boerenblog

181 x bekeken 3 reacties

Prijsverlaging rond feestdagen onzin

Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom het uitvallen van slachtdagen invloed heeft op de varkensprijzen? Gaat het dan niet om vraag en aanbod? De retail manipuleert de boel.

Het feest is weer begonnen voor de marktanalisten. Na carnaval en Pasen volgen Koninginnedag, de Dag van de Arbeid, Bevrijdingsdag, Hemelvaart en Pinksteren. Continu vallen er slachtdagen uit en dat is voor de analisten reden om prijsverlagingen te voorspellen. Slachterijen, die zelden hun gedroomde marges in de vleesverkoop halen, zien hun kans keer op keer schoon om de inkoopprijzen te drukken. Ieder jaar hetzelfde lied: na Pinksteren beginnen we over de aankomende vakantieperiode en daarna is het al snel weer kerst.

Uitvallende slachtdagen niet logisch

Het verband tussen uitvallende slachtdagen en vleesconsumptie is mij nooit duidelijk geworden. Met feestdagen verwacht je juist dat de gemiddelde burger een stukje vlees extra eet, en zeker in vakantietijd komt regelmatig de barbecue in bedrijf. En de varkens die blijven liggen op zo’n dag? Die volgen echt wel de dagen erop, er is nog nooit een koppel rechtstreeks de Albert Heijn ingelopen.

Varkenshouder aan de laatste mem

Kennelijk is er maar één aanwijsbare reden en dat is het belang van enkele spelers om zoveel mogelijk de inkoopprijzen te drukken. De vleesinkopers van de retail hebben veel meer verstand van georganiseerde economie dan van vlees en weten heel goed hoe ze de markt en hun zakenpartners kunnen manipuleren. De vleesverkopers van de slachterij moeten elke week weer van het goedje af, wat veel belangrijker voor hen is dan de opbrengstwaarde. De opbrengst wordt doorgegeven aan de varkensinkopers, deze trekken de benodigde marge er zelf wel van af en daarmee is de slachtprijs een feit. Resteert nog een horde boeren, die toch nooit tevreden lijkt te zijn, maar die gelukkig voor de slachterij ook slecht georganiseerd is.

Morrende handelaren, kakelende analisten

Tot slot zijn er nog wat morrende handelaren en kakelende marktanalisten, maar uiteindelijk stellen deze zich echter wel tevreden met hun eigen marge en salaris. De moraal van dit verhaal? Zolang varkenshouders zich niet beter organiseren, blijven ze aan de laatste mem hangen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    pigfarmer

    ben het helemaal eens met je,hier in Australie is het elk jaar met de prijzen een berg en dal lijn top met de kerst en dan daald de prijs vanaf feb tot mei blijft daar een tijdje en gaat vanaf okt weer omhoog en daardoor geen gejojo met de prijs dat wil niet zeggen dat dit perfect is maar klagen helpt hier net zo min als in Nl

  • no-profile-image

    anomynous

    Bekijk het eens anders via de marktwerking.

    De slachterij is ook een bedrijf die inkoopt via vraag en aanbod.

    In die kortere werkweken is er relatief meer aanbod per werkdag. want het aanbod was eerst over 5 dagen en nu nog maar over 4.

    Dus meer aanbod is lagere prijs. Zelf ben ik er ook niet blij mee maar zo is het nu eenmaal.


  • no-profile-image

    arie

    een oplossing zou mischien zijn om een 4 daagse slachtweek in te voeren. dan is er in al de weken dat er een dag extra geslacht kan worden ruimte voor een prijsverhoging

Of registreer je om te kunnen reageren.