Boerenblog

231 x bekeken 12 reacties

Winterbanden en uitgemolken mesters

Onderweg naar Nederland was het glad. Maar toen op de terugweg de nieuwe winterbanden eronder zaten, was de gladheid weg. Wat viel verder op? Véél wagens met varkens, richting Hongarije.

In januari zijn we met de auto naar Nederland gereden, want er moest wat materiaal mee én er was een bezoek aan de garage gepland. Vooraf had ik op internet gekeken naar het weer: sneeuw in Oostenrijk. Ai ai, dat is minder. Immers, de banden op de auto waren niet al te goed, 45.000 kilometer hadden ze erop zitten en ze leken al aardig op Formule 1-slicks... Gelukkig was de prijsopgave van nieuwe winterbanden in Nederland stukken voordeliger dan in Hongarije. Zeker als je die dingen koopt tegen btw-nultarief.

Glibberen tussen Wenen en Linz

Gelukkig kwamen we zonder kleerscheuren in Nederland. Het traject tussen Wenen en Linz was ’spannend’ met het nodige geglibber in de verse sneeuw. Maar met 60-70 kilometer per uur ging het net en konden we met het tempo van de rest mee. Met de nieuwe wintersloffen onder de auto waren we goed uitgerust voor de terugweg. Maar die was ronduit teleurstellend, zeker als je nieuwe winterbanden hebt... de autosnelweg was gitzwart, zonder een vlok sneeuw.

Veel wagens met varkens richting Oost-Europa

Op de terugweg naar Hongarije zagen we vele buitenlandse vrachtwagens met vleesvarkens en biggen rijden. Behalve veel Nederlandse wagens, zagen we dit keer ook Poolse vrachtwagens met vleesvarkens, veelal in ’kolonne’ van drie-vier autos.

Poolse varkenshouders poot uitgedraaid

In Polen wordt de varkenshouders een poot uitgedraaid en krijgen ze 75 tot 80 eurocent per kilo levend gewicht betaald. Uiteindelijk belanden die varkens voor 1 euro per kilo geleverd slachterijpoort in Hongarije. Gelukkig trekt de Poolse varkensprijs nu snel aan, en kan daardoor ook de Hongaarse prijs (langzaam) omhoog. Want het is uiterst vreemd dat in de exportlanden Nederland en Duitsland de vleesvarkensprijs met 8 cent steeg, terwijl in een importland als Hongarije (wekelijks zomaar 10.000 varkens, oftewel 15-20 procent van de slachtingen) de prijs niet steeg.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    patrick

    Ronald,

    Met of zonder Afa gesjoemel zolang Hongarije niet een eensgelijk BTW stelsel heeft en niet de euro heeft zal het verschil door de slachterijen (met de Hongaarse productiemarkt) steeds uitgeklopt worden. Ze profiteren natuurlijk nu ook van de lage eurokoers want het zou intressant zijn eens te gaan rekenen waar de forint nu zou staan moest de euro een normale koers hebben topz van de dollar. En inderdaad er is gesjol met varkens ook in het binnenland als op de M3 de witte Renault trekkers (al eens in collone)te zien zijn beweegt er inderdaad iets maar dat houd geen prijsverandering in .En wat de biggen betreft zou ik toch echt niet weten welke Hongaar er biggen gaat opleggen als het buiten min 15 vriest.Het transport alleen al is moordend.

  • no-profile-image

    Han

    Ronald jij hebt geluk gehead met je Zomerbanden. Duitsland stelt nl. Winterbanden verplicht niet gemonteerd tussen November en Maart / April genadeloos boete en ter plekke omwisselen als je verder wilt.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Han,

    Volgens mij was je vrij,alleen bij niet aanpassen snelheid en veroorzaak ongeluk ben je verantwoordelijk en niet verzekerd.(beetje onverantwoord,voor een paar honder euro te besparen)

  • no-profile-image

    Willem A

    Was op de terugweg maar even over Tirol(oostenrijk) gekomen. We zijn daar een een weekje geweest, maar aan sneeuw geen gebrek. Had je meteen de ABS en dergelijke kunnen testen.
    Groeten!

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Ronald ik lees vaak je blogs zijn zeer interesant maar zonder winter banden in nog in februari rond rijden valt me toch zwaar tegen van je, er zin ook anderen op de weg. Gelukkig hier sind 2 jaar verplicht en beslist VEEL minder echte grote ongelukken (de gemiddelde canadees rijd sneeuw of geen sneeuw gewoon 90 tot 100).

  • no-profile-image

    patrick

    Ed Bakker ,
    Ronald is niet den enigen hoor ik heb nog nooit winterbanden gestoken en nog nooit gebotst door de gladde of de zomerbanden gladde wegen snelheid minderen meer niet , 17 jaar geleden zag ik eens in oostenrijk de ene na de andere aan topsnelheden schuiveren de balustrade in en die hadden ook winterbanden ...

  • no-profile-image

    Nihal

    Zolang je Nederlands verzekerd bent zul je alleen een boete krijgen. Maar als je een ongeluk krijgt zal je verzekering in nederland je kosten wel verzekering. Maar je zult je dan wel moeten verantwoorden bij de rechter in Duitsland, en die kosten en alle gevolgen daarvan(straf) zijn voor jou eigen rek. Want, hier is dat weer ook mogelijk en hier is het niet verplicht en je bent toch nederlands verzekerd.

  • no-profile-image

    Jeroen

    http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdelen,/Bandentest.html

    Patrick, testen(of wel de uitslagen) zeggen het gewoon, een erg duidelijk verschil. Alleen heb je gelijk als de buurman het niet doet, hij voor jou nog een gevaar kan zijn.

  • no-profile-image

    lezer

    Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke redenen waarom je naar Nederland moest. want ik hoor nogal wat berichten dat je weer een nieuwe werkgever hebt. Vertel

  • no-profile-image

    door

    roland dat willen wij dan ook heel graag weten. en warom dan.

  • no-profile-image

    Boer Harms

    Ronald waar ben je?
    Geef eens een teken van leven!

  • no-profile-image

    heinwei

    roland waar blijf je we lezen als lang niets meer. roland graag reactie.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.