Boerenblog

258 x bekeken 67 reacties

Geen onderscheid met duurzaamheid

‘Massa is kassa’ loopt dood. Maar als we niet oppassen, gaan we duurzaam naar de haaien. Dé oplossing is er niet. Wel lijkt het erop dat boeren samen aan producten moeten werken die verschil maken door openheid.

In het persbericht van LTO Noord-Friesland over de jaardag in Leeuwarden lees ik dat het allemaal wel goed komt met de Nederlandse boer. Het bericht is vol vertrouwen. We zijn de beste van de klas met duurzaamheid en daarom gaan we het redden. Wij boeren moeten er alleen nog even voor zorgen dat ons product gekocht wordt. En we mogen uiteraard niet vergeten transparant te zijn of te worden. Maar al met al zitten we op de goede weg.

Duurzame bulk blijft bulk

Op Foodlog.nl lees ik een bericht over diezelfde dag. Het zegt dat we duurzaam naar de haaien gaan. Dat klinkt heel anders. Dat wekt geen vertrouwen. Nee, ik moet me juist zorgen maken, zo is hier de boodschap. Duurzaamheid lost niets op. Duurzame bulk is en blijft namelijk bulk, en dus eenheidsworst. Je blijft inwisselbaar en moet nog steeds concurreren op prijs. Duurzaamheid zorgt niet voor onderscheid. De massa-is-kassa-strategie gaat rustig verder, ook bij duurzaam produceren. Dát lees ik op foodlog.nl. Ik voel en zie die worsteling ook bij mezelf. Hoe voorkomen we dat we opgegeten worden door de haaien?

Boeren zitten in de tang

Als boeren worstelen we met deze problematiek. Daarbij zitten we in de tang van de structuur en de bank. Geld voor nieuwe dingen ontbreekt. We proberen voorzichtig om uit deze klem te komen. De een doet mee aan het nieuwe marktconcept voor de varkenshouderij, de Good Farming Star. Nu een niche, een tussensegment, maar straks mogelijk al weer inwisselbaar. De ander experimenteert met biologisch, omdat gangbaar hem in het verleden niets heeft opgeleverd. Biologisch laat hem even ontsnappen uit de massa-is-kassa-strategie. Maar voor hoe lang?

Duurzaamheid zonder onderscheid alleen duurder

Duurzaamheid zonder onderscheid leidt alleen tot extra kosten voor de boer. Daardoor wordt de boer gedwongen zijn kosten te verdunnen door schaalvergroting.
Mijn overtuiging is dat het massa-is-kassa-principe vast gaat lopen en het gezinsbedrijf daarvan dupe van gaat worden. Willen we dat voorkomen, dan moeten we op zoek naar een nieuwe balans voor de toekomst.

Niet wachten op ‘sterke man’ die het oplost

In tijden van nood roepen we om de ‘grote’ visie en de man die het allemaal voor ons zal gaan regelen. Maar beste boer en tuinder, dat gaat niet werken. Je moet het heft in eigen handen nemen en ZELF bedenken wat je WILT zijn en KUNT doen.
Ieder voor zich en God voor ons allen dus? Nee, dat werkt ook niet. Boeren kunnen niet in hun eentje de markt veranderen. Ze weten wat het is om koeien te houden, graan te laten groeien, aardbeien en tomaten te telen en varkens verantwoord en lekker te mesten. Ze kunnen wél samenwerken aan een range van producten die een verschil maken. Niet alleen omdat ze anders zijn, maar ook omdat consumenten de gezichten van de producenten en bedrijven erachter vertrouwen. Gezichten zijn niet uitwisselbaar.

Nieuwe dimensies voor boeren en burgers

Vanuit LTO wil ik aan zo’n project werken. Ik noem het nieuwe dimensies voor boeren en burgers. Als ik nu al precies kon voorspellen wat eruit gaat komen, zou het er al geweest zijn. Ik zou zeggen: we moeten het avontuur aangaan.

Boeren niet in slaap sussen

LTO moet de boeren en tuinders wakker maken en niet in slaap sussen. Massa-is-kassa moeten we loslaten, maar we moeten ook niet blind achter alle duurzaamheidsinitiatieven aanlopen die onderling inwisselbaar en zijn en daardoor de boer niets extra’s opleveren en wel extra geld kosten. We moeten dus niet alleen kortetermijnbelangen behartigen, maar ook de basis leggen voor sterke ondernemersstructuren, die producten maken die consumenten niet langer koud laten. Die ze kiezen, omdat ze ons vertrouwen, omdat we precies laten zien wie we zijn, wat we doen en waarom. Duurzaamheid met een gezicht, dáár moeten we op inzetten.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Men zou minder afhankelijk van een derde partij moeten worden en dat ik het vreemd vermogen,zodat me ook de keuze kan maken van opleggen of niet opleggen, maar aangezien meeste bedrijven financiel in de klem zitten dat ze moeten en er is zo grote massa,dan word het wel makkelijk voor de inkoper.
    En dat hele duurzaam verhaal is leuk, maar die beloofde consument die betaald echt geen donder meer in de winkel, maar we luister braaf naar ze, wat als burger in de vorm van een Wakker Dier word je anders negatief in de krant gezet.

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Als eerste de complimenten voor dit nuchtere stuk, beide benen gelukkig weer op de grond. De varkenshouder moet zeker niet de kont tegen de krib gooien, maar slimmer opereren in het duurzaamheidsdebat. Gewoon aangeven dat we alles wel willen, mits er ook een financieel duurzame paragraaf is. Deze vullen we dan wel zelf in of voeren in ieder geval zelf de regie. Oerdom zoals varkenshouders er zich nu in laten luizen door VION, die de meerkosten per individu betaalt en daarmee de voorlopers ongenadig afstraft. Door individuele belangen loopt iedereen mee. DLV die een geweldige opdracht binnen sleept, maar alles wel wil doen voor zijn opdrachtgever VION. NVV en LTO hadden deze opdracht moeten geven, maar waren ook weer te druk met hun eigen (individuele) profilering. Annechien, je wil weer op zoek naar iets nieuws, kennelijk gedreven door de tijd van het jaar, waarin goede voornemens geprofileerd moeten worden. De oplossing ligt echter bij de varkenshouders zelf en als die belangen binnen LTO en NVV niet voldoende losgekoppeld kunnen worden van andere grootmachten belangen, dan zul je producenten moeten verenigen.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Waar gaat het heen met de worstelende Nederlandse varkenshouderij.?? En dan kijk ik ook naar de plannen van de Nederlandse melkveehouderij. Na het afschaffen van de melkquotering is de inzet van de Nederlandse melkveehouderij om een uitbreiding van de Nederlandse melkplas te realiseren van ca 30%. De banken hebben daarvoor al een kredietfaciliteit van € 1 miljard aan FrieslandCampina toegezegd.
    Maar ja, voor uitbreiding van de Nederlandse melkplas heb je mestruimte nodig. En vanwege die mestruimte zal het de Nederlandse melkveehouderij welkom zijn wanneer de Nederlandse varkenshouderij gaat inkrimpen. Zo te zien zullen de Nederlandse melkveehouders op hun wenken bediend worden. Het verloopt allemaal volgens het boekje. Ook volgens het boekje van LTO????

  • no-profile-image

    Han

    Annechien ik ben blij dat jij zelf schrijft dat >duurzaam< niet blijvend werkt, maar langzaam en zeker OOK tot >bulk< verwordt. Ik heb al vaker op dit en andere forums gepleit voor >beschermde< duurzaamheids concepten, zodat de boer die hier aan meedoet zeker is van zijn Prijs Plus nodig om de Plus Kosten te dekken. Maar nee de boeren gaan met dit concept de openmarkt op en geven het concept uit handen aan de handel. Die heeft helaas andere prioriteiten dan de boer. Weer brengt de boer zichzelf in de problemen door het Paard van Troije op zijn erf te stallen. Ieder zichzelf respecteende producent zal trachten zijn >vinding< zijn >idee< te beschermen tegen overproductie via licentie productie of naams bescheming. Helaas deboer is zo blij met het nieuwe dat hij het direct doorgeeft aan alle collega's en concurenten.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    @Han, mijn antwoord is dat duurzaamheid een gezicht moet hebben en dat je er voor moet zorgen dat je niet inwisselbaar moet zijn. Op die manier bescherm je je tegen overproductie. Dat is de andere benadering.
    @Natuurboer, eigenlijk geldt hetgeen ik hierboven gezegd heb ook voor zuivel. Ik zie dat de zuivel langzamerhand al beweegt. Voor het LTO boekje over zuivel, moet je bij mijn collega Siemjan Schenk zijn.
    @Varkenshouder, het klinkt alsof je ervaren hebt dat ik niet meer met beide benen in de stal stond. Gelukkig zie je dat nu wel. Ik wil voor de toekomst van de varkenshouderij het beste. Daarom zoek ik naar antwoorden. Duurzaam met een gezicht is een kans. Maak het zo dat de super niet meer om ons heen kan. Wij hebben in NL toch genoeg varkensvlees van een goede kwaliteit om onze consumenten te bedienen? Ik wil NL vlees terug in ons winkelschap.
    Ik kan je vertellen dat Wyno en ik niet druk zijn om elkaar de vissen af te vangen. Grotendeels zijn we het meestal met elkaar eens. Soms verschilt de weg ergens naar toe wel eens.

  • no-profile-image

    onno

    Ik snap even iets niet, ik ben ook maar blond... Hoezo moet duurzaamheid en openheid een soort nieuwe produktgroep worden? Dat moet geen uitzondering zijn, maar juist de regel.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    @Onno, Het gaat erom dat veel mensen duurzaamheid als een soort 'haarlemmerolie' zien. Dat is het niet. Duurzaamheid alleen zal ons niet redden. Als iedereen duurzaam is en vaak zijn we dat al, dan wordt dat de nieuwe bulk. Om de consument vast te houden moet je zorgen dat je een band met de klant opbouwt, zodat ze niet meer zonder jouw product kunnen. Een band bouw je alleen op door open te zijn en door het product 'een gezicht' te geven. En ook te zoeken naar iets onderscheidends. Dat kunnen verschillende zaken zijn. Zoals bijvoorbeeld: een gezicht, iets speciaals, een kringloop, andere smaak. Of wat we maar meer kunnen bedenken. Nu verdwijnen de specialties vaak in de bulk. We herkennen ze niet meer.

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Pak dan maar het gezicht van Max Havelaar. Fair trade, financieel duurzaam.

  • no-profile-image

    onno

    Max Havelaar heeft niets met duurzaamheid te maken. Alleen het voorkomt dat de tussenhandel 'stinkende' rijk wordt van koffie etc. En de boeren op sterven na de dood. Beetje Nederlands effect..
    Openheid van produktie methoden is altijd goed. Heb ik vaak genoeg gezegd en valt onder noemertje 'marketing'.
    Maar dat gaat je waarschijnlijk niet een dubbeltje extra opleveren.
    In OostDuitsland is een initiatief gestart waar een kleine groep veehouders een eigen melkverwerker heeft zonder alle mee-eters. Tada, 40 euroct per liter melk uitbetaald.
    Als je in de supermarkt kijkt dan zijn de prijzen in het algemeen niet zo laag. Uitzondering daar gelaten.
    1 liter volle melk 90 euroct. Dat is niet zo slecht. Maar er blijft veel te veel aan de strijkstok hangen.
    Mijns inziens is dit het failliet van de Europese cooperatie. Heb ik ook al veel vaker geopperd.
    Volgens mij moet men eens kijken waar in de keten het geld blijft. En niet zo vreselijk moeilijk doen. Het scala aan produkten in de Nederlandse supermarkt is niet zo slecht en is vrij gediversieerd.
    En dat er een overschot aan voedsel is, is ook een leugen dat men graag in de wereld wil houden om de agrariers rustig te houden. Is absolute onzin. Kijk maar naar de voedsel prijzen de afgelopen tijd.

  • no-profile-image

    Varkenshouder

    Duurzaamheid is een volledig uitgekauwd begrip, maar heeft in alle vormen vooral met geld te maken. Velen worden schatrijk door bijv. voor een duurzaam milieu te pleiten. Max Havelaar valt wel degelijk onder financiële duurzaamheid, dat mag Onno best betwisten, gelijk zijn verhaal weer door duizenden anderen betwist wordt. Ronald zij het in een andere blog treffend, we lullen veel te veel en doen niets.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Waarom krijgen die melkveehouders in Oost Duitsland 40 eurocent per liter melk uitbetaald? Wat doen zij zo speciaal dat het extra geld oplevert? Ik maak uit je stuk op dat het gaat om een klein aantal melkveehouders? En wat is er dan nog meer?

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    @varkenshouder uit Gelderland, wat ga jij DOEN in plaats van te lullen?

  • no-profile-image

    jonge

    Als Bio-boer zonder geiten wollen sokken wil ik ook even reageren, want mevrouw Ten Have slaat op een enkel punt de plank even volledig mis!
    Zoals ik het stuk lees staat er letterlijk dat biologische boeren op een biologische wijze boeren puur uit financieel oogpunt dus eigen gewin....dit doet de biologische sector toch wel wat te kort. De meeste biologische boeren die ik ken (waarschijnlijk meer dan mevrouw ten Have) zijn naast het financiele aspect vooral bezig met diervriendelijkheid! Biologisch is namelijk nogal een verschil met goodfarming - star... want dat is gewoon gangbaar produceren.
    Wil je gewoon puur voor de financien gaan ga dan in een tussensegment of ga werken bij de PVE. (rest verwijderd, doet niet terzake RB)

  • no-profile-image

    Han

    Annechien als je duurzaamheid een gezicht wilt geven, zul je moeten beginnen met een productie die zo diervriendelijk is dat de consument er niet meer omheen kan. Maar als je deze dierhouderij methode niet >beschermt< via merknaam en andere wettelijke mogelijkheden is hey in no time verworden tot bulk. Hier zit nl. het probleem van land en tuinbouw, we laten iedere productie vorm of ieder product dat goed in de markt ligt in de korst mogelijke tijd BULK worden. Zijn de varkenshouders niet bereid hun Comfort varken of super sterren vlees te beschermen dan hebben ze d eontwikkelings kosten en daarna maakt de slachterij en de handel het to BULK met bijbehorende PRIJS. Het landbouw probleem is maar op één manier op te lossen en wel een gestuurde productie met bij behorende kosten dekkende prijzen. Blijven het Vrijhandels Geloof aanhangen, zijn en blijven de boeren hun eigen concurenten en produceren ze zichzelf uit de markt. Annechien je zult het wel niet met me eens zijn. Helaas ik kan geen andere analyze maken van het huidige systeem.

  • no-profile-image

    Boerentrots

    Het jonge bioboertje moet nog veel leren, gaat zich zelf even een eind staan ophemelen ten koste van gangbaar. Star en steeds meer gangbare boeren zijn gestopt met castreren, terwijl jullie nog lekker door pijnigen, leg dat de burger maar eens uit. Daarna kunnen we het ook nog eens hebben over verhoogde biggensterfte en parasieten.

  • no-profile-image

    Lie

    Ik als consument kan in de winkel geen verschil zien tussen 'gangbaar' en biologisch geproduceerd voedsel, de prijs is eigenlijk het enige wat ze onderscheidt, ook de smaak onderscheidt ze niet. Zelf eet ik gevarieerd en koop gangbaar en biologisch, niet omdat ik diervriendelijker wil zijn, ik geloof niet dat dieren het beter hebben in biologische productie systemen, ik hoop dat het gezonder is voor mij en bovendien beter smaakt en dat laatste is dus helaas niet het geval.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Ik vraag me af wat ze bij de LTO onder duurzaamheid verstaan. En wanneer ze gaan beseffen dat de enige oplossing voor betere prijzen produktie regulering is.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Jonge bioboer, je hebt niet goed begrepen wat ik heb geschreven over biologisch. Biologisch is in de kern onderscheidend en anders. Alleen als er veel van biologisch komt dan zal ook biologisch bulk worden. Dat is wat ik bedoel. Daarom stel ik me de vraag voor hoe lang kun je als biologische sector de massa-is-kassa-strategie ontlopen? Ik denk dat ook juist in biologisch het belangrijk is om onderscheidend te zijn. Maar ook herkenbaar te zijn. Als er voor jou vele anderen zijn, dan kun je minder makkelijk de prijs maken. Nogmaals dat is misschien nu nog niet het geval, maar op termijn dreigt dit wel. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Omdat je mijn vragen niet beantwoordt begrijp ik dat je moeilijke vragen uit de weg gaat.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Hendrik, ik wil je vraag wel beantwoorden. Over de productieregulering. De wereld waarin we leven gaat uit van de liberale handel. Nederland leeft van handel. Dus het zou een utopie zijn om de grenzen rondom NL te sluiten. Onrealistisch. Dus wat dat betreft vind ik het beste om uit te gaan van de realiteit. Liberale handel met oog voor sociale aspecten. Dat is meer wat ik voor ogen heb.
    En over duurzaamheid: produceren met oog voor mens, dier en omgeving. Daarbij hoort zeker ook een financiele duurzaamheid. Dus zonder profit geen duurzame situatie. Dit even op de late avond in het kort een reactie. Ook al zijn we het niet altijd eens het is wel goed om over de argumenten met elkaar van gedachten te wisselen. Wel even voor zover mijn tijd strekt. Maar morgen meer.

  • no-profile-image

    richard

    Maak wat de markt vraagt en maak niks teveel. Doen ze met bronwater ook.Gooi de overschot maar weg anders zullen we nooit een normaal inkomen kunnen halen want wie word er hier gemolken???

  • no-profile-image

    Han

    Annechien als ik in andere landen kijk in de vlees schappen zie ik een groot verschil tussen Nederlandse ham en lokale ham. De Nederlandse is duidelijk onderscheidend in >negatieve< zin, te veel water toegevoegd, te mooie brood vorm. Wil je met je varkens vlees je onderscheiden, lever dan eens echt vlees, dat niet met water op >gewicht< is gebracht om meer vlees te verkopen voor minder geld. Ik weet, dat er veel landen om ons hee n zijn die de voorkeur geven aan eigen vlees producten, omdat die zich in positieve zin onderscheiden en omdat de consument chauvinistisch is. Waarom laten de Nederlandse boeren zich steeds weer voor de kar van de handel spannen. Ook jouw excuus om niet aan verandering te hoeven denken of werken. De handel verdient aan de land en tuinbouw ookal leeft elke boer onder het bestaans minimum. Ik denk dat de varkensboeren , de hele landbouw een betere prijs voor een beter product kan maken, als ze er voor zorgen, dat dit product geen BULK wordt. Hiervoor is nodig, productie regulering maar vooral >product bescheming<. Misschien is dit alleen te bereiken voor een deel van de boeren via een nieuw op te zetten afzet kanaal. De huidige kanalen zijn alleen geinteresserd in MASSA en niet in een STERKE boeren stand. Ieder intiatief van boeren zijde om beter, diervriendelijker o.w.d.o. te introducren neemt de handel meten over en maakt er zo snel mogelijk BULK van met alle prijs ellende van dien.

  • no-profile-image

    Knor

    Aan alle mensen die denken dat productie beperking gaat werken,ik moet jullie teleurstellen, dat gaat nooit werken in Nederland. Er zullen dan eerst heel veel boeren moeten stoppen maar het grootste probleem is om de grens dicht te houden.Een van de grootste problemen in NL is alle verplichtingen die ons worden opgelegd.Er wordt altijd voorgespiegeld dat het beter is voor de sector op lange termijn.Maar alle investeringen moeten wel een keer terug verdient worden.Staar jullie niet blind op productie regulering,daar zitten ook nadelen aan

  • no-profile-image

    Knor-re-piet

    Nee, hoor, schaalvergroting zal nooit gaan werken, vanwege het het gebrek aan financiële middelen. Er zal gewoon minder krediet verstrekt gaan worden, waardoor het aantal failliessementen zal gaan toenemen. Dit is een scenario van binnen 5 jaar bij d eboeren.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    het is goed om over systemen te praten. Maar de vraag die ik hier in mijn blog stel is de volgende: Wat WIL jezelf doen? Het zou mooi zijn om daar iets van te horen. Han zegt dat er in Nederland niks geen speciale ham te koop is. Kunnen we die niet maken? Waarom betalen we grif veel geld als consument voor echt Parma-ham? Wat denken jullie daarvan?

  • no-profile-image

    producent

    Inderdaad, ik denk dat er een probleem is. Waarom zou de consument kiezen juist voor Nederlands varkensvlees, uitgezonderd dan dat het goedkoop is. Ik lees nog geen enkel argement. Toch wel appart. De oplossing misschien nu we NIET in staat zijn ons varken goed te vermarkten richting de huidige supermarkten. We maken van het varken volledig luxe honden- en?of kattenvoeding. Dan brengt het ongeveer 600 euro op met minder kosten neem ik aan en een hoger luxer voedingsniveau , voor ons huisdier. Ook DAT is welvaart waar men WEL voor wil betalen immers dan gaan ook de betere onderdelen in het honden en kattenvoer. Vermeld er wel bij dat nu ook de varkenshaasjes in dat voer zit en een gepaste verpakkingsuitstraling. KASSA DUS . Ik ga er wel vanuit dat men geen 400 euro nodig heeft voor dit proces per varken , inclusief marketing naar het buitenland.. Opbrengst 200 Euro voor de varkenshouder, i.p.v. die 130 euro nu.
    Kijk maar eens in uw omgeving dat men WEL wil betalen voor luxe. (vakantie,auto,huisdier) Bij de groeiende markt voor landsvreemde produkten is er ook een groeiende markt voor ( luxere) huisdiervoedsel. De honden en katten behoeven immers nog geen vegetarier te worden.

  • no-profile-image

    Han

    Annechien we weten allemaal dat Parmaham deels van het Nederlandse varken komt. Het dier moet eerst per auto naar Parma nog even in Italië rondscharrelen en in eens Prama ham met een giga meerwaarde. Waarom geen Losserham of Blijhamster haasjes?? Nee wij Nederlandse boeren willen ons blijven meten met de grote goedkope bulk producenten op de wereld. Jammer we verliezen deze strijd, door politieke bemoeizucht. Tot slot gaan we voor Peler leverworst e.d. zorg voor een Product en naams bescheming. Alvast een Goed 2011 gewenst met veel Elsendorper hoofdkaas.

  • no-profile-image

    onno

    @Annechien. De melkveehouders doen helemaal NIETS extra's. Alleen een stuk ' overhead' eruit halen.Het betoog van mij is dat men is moet kijken naar de geldstromen in de keten. Omdat mijns inziens de produktprijzen in de supermarkt helemaal niet zo laag zijn. Dus het idee om een soort Nederlandse Max Havelaar na te streven is nog niet zo dom.
    Je kunt nooit en te nimmer geld extra verdienen met 'duurzaamheid'. De uitzondering wordt dan de regel en je hebt weer een 'bulk' produkt.
    Lees maar eens over de reactie over biologisch voedsel hier. Smaakt niets beter en ze HOOPT dat het gezonder is en GELOOFT in het systeem. Marketing dus..
    Parma ham geeft iets extra's in smaak en niet in een een of ander vaag duurzaamheids verhaal.Daarom werkt het.
    Waarom wordt er nooit eens onderzoek gedaan naar wat de consument echt wil? Deze wordt volgestopt met kleur en smaakstoffen en andere E-chemie. Ga eens terug naar de basis. Een goed produkt, beestjes waar goed op gepast wordt in een stal of niet. En probeer eens zonder al die tussenhandel.
    Kijk maar weer eens naar de aardappel prijzen. 3 keer hoger dan vorig jaar, maar ik weet zeker dat de meerderheid van de akkerbouwers er bitter weinig van gaat merken.

  • no-profile-image

    Han

    Onno. In Nederland hebben we nooit gedacht aan product bescheming. Door de eeuwen heen kan iedereen >goudse kaas of edammer kaas< maken. Dit is toch echt te zot voor woorden. Parma ham is een beschermd product. Zo is he toch met al onze bulk producten. het enige wat nog geld brengt zijn de (luxe) toetjes, die wel bescherming genieten via naam, of receptuur. We weten allebei dat de Oost Europeaan zweert bij zijn eigen cervelaat en ham of bacon. De Nederlandse is en te duur naar zijn idee en in ieder geval te >waterig< te >smakeloos< Ik kan hem geen ongelijk geven ondanks het (vele) vet in zijn vleeswaren. Willen onze varkensboeren de omzet verhogen, is een oplossing maak de plakjes broodbeleg iets dikker, krijg de consument een schijfje minder in het zakje, voeg geen water meer toe. Dus vaker een zakje beleg met meer vlees (minder H2O) kopen = omzet verhoging voor de boer = weg overproductie = hogere prijs. Doe ook de kleur- , smaakstoffen en conserveermiddelen uit het vlees en de kostprijs daalt. Onno ik ben het met je eens, de boeren back to basic en het heft in eigen hand nemen. Doen ze dat niet dan worden ze totaal uitgebeend.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    @Onno en @Han, dat is nu wat ik bedoel. De dingen waar jullie in je laatste bijdrage over schrijven. Als wij NL'ders de beste van de klas zijn qua productie, dan zouden wij dat plusje toch ook moeten kunnen realiseren? Zet eens een paar onderscheidende producten neer en zorg dat je ze koestert. Zorg dat de consument juist naar die producten vraagt.... En dat je de verbinding met die consument bestendigd. Zorg vooral ook dat de primaire producent dan ook zijn marge krijgt. Zijn er meer mensen die er zo over denken? Een goede jaarwisseling allemaal en vooral een gezond 2011 gewenst.

  • no-profile-image

    Han

    Annechien. Het grootste manco van Nederland is, dat de meeste Nederlanders last hebben van het >koopmans< gevoel. Altijd voor goedkoop gaan en zeker niet voor Nederlandse producten als die duurder en al dan niet beter of lekkerder zijn. Al onze kwaliteits controle wordt in de wind geslagen als bv. China goedkoper is. Denk maar eens aan al de klachten over gif in kinderledikantjes en speelgoed omdat de containers (te) zwaar zijn ontsmet tegen illigale insecten. Waren dez eproducten van Nederlandse of Europese makelij was dit niet gebeurd. Met voedsel gaat het net zo. Deze trend is alleen te keren door een goede leclame campagne waarbij >Holland made< als trendie wordt neergezet. Laten we als land- en tuinbouw hier eens over nadenken. Laten we de Vrije Wereld Handel eens ter discussie stellen als gevaarlijk voor het Nederlandse milieu (vreemde ziektes, overbodige ontsmettingsmiddelen via ontluchting van containers etc.) en afbraak productie via niet te vergelijken sociale regelgeving en arbeids beloning in de verschillende landen. Naar mijn idee moet de Europese land- en tuinbouw geen Vrije Wereld Handel willen maar alleen produceren voor eigen markt met een bijbehorende prijsstelling. Dit komt op termijn zowel de burgers, de boeren als het milieu ten goede. Om de financiele en milieu crisis het hoofd te bieden is geen excuus >van het is nu eenmaal zo< te tolereren. Een ieder een voorspoedig 2011 gewenst.

  • no-profile-image

    Hans

    Als wij NL'ders de beste van de klas zijn qua productie, dan zouden wij dat plusje toch ook moeten kunnen realiseren?" Ik denk dat hier de kronkel zit van de NL denkwijze. Annechien, als jij aan foodlog meedoet, zou je dat moeten weten. "Mooi" heeft niks met "lekker" te maken. Hoe lekker zijn mooie tomaten?? en hoe lekker is het vlees van het varken van de boer met de hoogst productiecijfers?!! Hoe lekker is duurzaam?? 2 maal per jaar wordt er een bosvarken geslacht met vuistdik spek, en voordat we stroom kregen op de fazenda, werd het vlees in panklare stukken gesneden en ineenkeer in zijn eigen vet gebakken, en in de melkbus bewaard, onder het vet, dan bederft het niet. Dat vet gebruiken we ook om bruine bonen te bakken. 't Zal wel niet zo best voor de cholesterol zijn maar wel erg lekker.
    Met zo'n varken hoef je in NL niet aan te komen, maar zo'n varken smaakt wel naar varken en niet naar frikandel. Zo'n varken heeft ook niks met massa en kassa te maken, zo'n stuk varkensvlees van de churasco in een broodje met een pot bier, tomaten-ui salade, meid, dan wil je die "mooie" NL varkens niet meer zien. Zoals je zelf schrijft loopt "Massa is Kassa"dood en neemt de technische voorsprong gestaag af. Er zal in NL gesaneerd moeten worden in de varkens sector en aangezien productiebeperking geen optie is, het vrije markt mechanisme zo lang duurt, dat straks de overblijvers ook te zwak zijn, zou het mijns inziens niet verkeerd zijn de bedrijven te selecteren op het percentage eigen vermogen en de NL varkens stapel te halveren, dan wordt er nog steeds geëxporteerd Een veel te groot gedeelte van de Europese varkens wordt in NL geboren, en het zijn deze in NL geboren varkens die de EU markt verzieken. Het is niet de EU markt die de NL varkens sector verziekt. Stel een minimale eis van bijv. 50-60% eigen vermogen naar de banken toe, om varkensboeren geld te lenen. Het is voor een buitenstaander gewoon diep triest om je (wel goede) blogs te lezen:"Van kijk is hoe goed we bezig zijn" en naderhand de commentaren op de markt analyses: "Duitse varkensprijs klapt in elkaar" Een paar maand geleden schreef je zelf ook over kennissen met (als ik me niet vergis) 450 zeugen die moesten stoppen. Een sterke man die het oplost komt er niet, zoals je zelf zegt, daarom vind ik dat jij, in jouw positie, moet gaan aangeven dat er gesaneerd moet worden. Dan moet je menselijk zijn naar jou bloed-eigen boeren die moeten stoppen, streng naar de blijvers en keihard naar de toeleverende en afnemende industrie.
    Annechien, ik ben niet jaloers op jou, maar heb wel respect voor jou.
    Um Feliz ano novo e um prospero 2011


  • no-profile-image

    W Geverink

    Happy new year everyone. Het is zo Hans dat een varken hoewel wereldwijd veelal de zelfde genetica worden gebruikt per land of continent heel anders smaken. Het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het randsoen dat een varken in nederland doorgaans smaakt naar de stal waarin het gewoond heeft. Ik bedoel dat niet in negatieve zin maar die smaak mis ik, of mischien ook niet aan het Canadese varkensvlees. Gisteren waren we op visite bij een vriend van mij die door het proces is gegaan dat Annechien beschrijft. Hij had tien jaar geleden een gesloten bedrijf met goed tweehonderd zeugen. Hij baalde als een stekker dat de boeren altijd aan het kortste eind trekken. Iedereen verdiend aan mijn varken behalve ikzelf. Slachten was altijd al een hobby van hem en hij begon de slachtzeugen zelf te verwerken en te vermarkten op farmersmarkets. Hij had al wat goede recepten en maakte lekkere sowburgers en worsten. Dat ging hem zo goed af dat besloten werd om zelf een slagerij te bouwen om zo de zelfgeproduceerde varkens tot waarde te kunnen brengen. Al snel kwam hij tot de conclusie dat het colder was om zelf te gaan slachten om een onrendabele varkenstak te kunnen veroorloven. Daarom werden de varkenstallen leeggedraaid en worden de voor zijn slachterij benodigde varkens aangekocht....

  • no-profile-image

    Han

    W.Grevink. Ten eerste een Voorspoedig 2011 aan een ieder. Je conclusie m.b.t. het onrendabele productie proces in de varkenshouderij, ben ik ook in Rusland tegen gekomen. De heren bezitten lokaal de hele keten en verdienen er niet slecht aan. Maar een leek kan zien dat er in de stal geen rooie cent verdiend wordt, maar de daarna komende schakels maken >kassa<. Ben je toch gek als je alle sores in de stal op je nek neemt, als je collega boer het graag voor nop doet en jouw als slachter / handelaar de winst gunt? Dit neemt neemt niet weg dat er voor het varken met de speciale smaak een markt gemaakt kan woren, die >kassa< is. Maar dat geldt voor de hele landbouw. Eens zag ik door en door knal rode aardappelen, die toen ter tijd voor fl 10 / kg over de toonbank gingen. Ze zullen er nog wel zijn als delicatesse, de kweker heeft nooit moeite gedaan ze te registreren, maar wel om enkele luxe restaurants blij te maken met deze schotel aankleding. Doe als de Russen , gebruik wit buikspek spek als delicatesse bij de borrel. Kun je geld vragen voor en product, dat anders in de bio brandstof verdwijnt.

  • no-profile-image

    Analist

    Conclusie: Aan varkens is ontzettend veel geld te verdienen, maar laat de verzorging over aan stakkers die graag voor niks werken.

  • no-profile-image

    onno

    Laat ik beginnen een ieder een gezond en gezegend 2011 te wensen!!
    Als je de reacties eens analyseert van Han en de heer Geverink, klopt mijn statement dus als een bus. Er is in iedere produktie netjes geld te verdienen. Alleen op dit moment verdwijnt dat in de handen van de tussenhandel. Tijd voor een nieuwe manier van vermarkten. Laat VION maar loonslachten, ik zou zelf het vlees wel willen verkopen. Of met een x aantal veehouders een melkfabriek kopen. Back to basics. Heb er zelf niet zoveel zin in om in Nederland weer aan de bak te gaan. Maar anders...

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Beste reactiegenoten, allemaal een gelukkig en gezond 2011 toegewenst!!!... Vanzelfsprekend geldt voor Annechien hetzelfde, bovendien wens ik jou ook veel wijsheid toe in de overaanbodjungle!!!... Het is waar, het produceren van varkensvlees is op hoog niveau in NL!!!... Maar een fatsoenlijke opbrengstprijs is moeilijk te creéren. In het gunstigste geval vindt men bij de handel/consument een luisterend oor, maar geen of zelden een redelijke prijs!!!... Het is zoals m'n moeder mij op jonge leeftijd (ca. 16 jaar oud) reeds zij ''Het schuim van de handel, is meer dan het zweet van de arbeid''. Zo was het, zo is het en zo zal het blijven!!!... Tenzij, tenzij, het aanbod kleiner zal worden dan de vraag. Dat is geen nieuws, daar schreven de heren Geverink, Han, Hans, Onno en anderen ook reeds over.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Wat een illustratief verhaal van W. Grevink. Het suggereert dat er in de primaire sector geen cent meer te verdienen is. Er wordt wel geld verdiend, maar alleen verderop in de keten. In Nederland gaat vleeswaar 5-7 x over de kop, af vleesmakerij. Merkwaardigerwijs denken mensen en NGO's als Wakker Dier dat er geknald wordt met het varken. Door de bank van de eindconsument genomen is dat niet waar als je bedenkt hoeveel varken er verdwijnt in doodgewone Hollandse vleeswaar. Annechien, hoe gaat een gezicht helpen een beetje meer van die marge richting boer te krijgen?

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Dick, door te zorgen er een verbinding ontstaat tussen boer en consument, ben je als boer niet zomaar inwisselbaar. Dat hoeft niet alleen als individuele boer, maar kan ook als groep boeren. Dat is ook de uitdaging die we met elkaar aan moeten gaan over het 1 sterrenvlees. Het zijn 125 boeren. Samen moeten ze er voor zorgen dat ze een ''gezicht' krijgen. Bijvoorbeeld: stukjes in de bladen zodat de consumenten de boeren kennen. Ook echt weten wat ze doen. Hoe houden ze de varkens, wat doen ze extra ... etc. Rond AH supermarkten aangeven welke boeren meedoen. De zichtstallen die meedoen, actief bekend maken. AH mee laten doen in STAP IN DE STAL. Samen zorgen voor onderscheid. Het zijn wat ideeen. Het brood wat over is uit de supermarkt, weer op laten eten door de varkens... Dit moet verder uitgewerkt worden. Als je de verbinding verstevigd, kan AH niet zomaar het 1 sterrenvlees uit Duitsland halen (als het daar op termijn vandaan zou komen). Ja, en dan die extra marge. Eerst zorg je dat die verbinding goed is. Dat het in de markt een plek heeft. Zo zorg je dat er een beetje extra marge ontstaat. Nu wordt hier nog veel geld in gestoken om het product in de markt te zetten. Onze inzet is nu dat die extra marge er voor de boer ook komt en dat die verbinding beter tot stand gebracht wordt. De sceptici kijken toe... en willen volgen. Maar wat mij betreft kan dat niet zomaar, want de 125 moeten zorgen dat ze niet inwisselbaar zijn/worden. Omdat ze zo zijn als ze zijn. Net als de Parmaham. Ook Hans Huijbers en kan mee zorgen dat AH onze nieuwe vaste vriend wordt. Door dit sterrenprogramma uit te bouwen en te zorgen dat vaste vrienden niet zomaar ingewisseld worden. Ook voor De Dierenbescherming ligt hier een taak. Zij moeten er voor zorgen dat er geen afbreuk wordt gedaan aan hun sterrensysteem. En de NGO's kunnen meehelpen dat andere supermarkten niet kannibaliseren op het sterrensysteem. Door maar een klein beetje te doen en daarmee wel de indruk te wekken dat er IETS gebeurt, maar dat het in feite NIETS gebeurt. Kortom iedereen kan in zijn eigen rol aan de slag in het nieuwe jaar. Het knopje moet verder omgedraaid worden.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Welke boeren moeten nu een "gezicht" krijgen? Zoals in varkensland de kaarten nu op tafel worden gelegd zijn het alleen vleesvarkenshouders die een ster kunnen krijgen. Welke ster kan een zeugenhouder dan krijgen? Ik heb AH nog nooit horen zeggen dat er ook sterren voor zeugenhouders beschikbaar zijn. Ik vind dat we niet te selectief met sterren gaan strooien onder alleen vleesvarkenshouders en de zeugenhouders uit "zicht" mogen blijven.
    ( Een gesloten varkensbedrijf daar gelaten) Dat varkenshouders een beter "gezicht" verdienen lijkt me best, maar dan ook voor alle varkenshouders inclusief de zeugenhouders. En eigenlijk ook nog verder doortrekken naar de akkerbouwers als leverancier van varkensvoer en afnemers van mest. Want bij het "gezicht" van één en hetzelfde karbonaadje zijn zomaar en een stuk of tien boeren betrokken van diverse pluimage. Als je het mij vraagt is een "gezicht" geven aan varkensvlees een bezigheid op een m2. Dat mag van mij wel wat meer uitgestreken worden naar een are of zelfs een hectare.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Natuurboer, het was een voorbeeld. Andere ideeen zijn zeer welkom. Het hoeft ook niet alleen voor varkens. Het kan ook gaan om melk, aardappelen etc.... Het is maar dat we het denken veranderen. Niet in de massa, maar in..... nieuwe dimensies, nieuwe verbindingen..... vul maar in....

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Natuurboer, deelnemende zeugenhouders vallen wel degelijk onder het regiem van de 'STER' in het Good Farming Star concept. In de opstap naar onderscheidendheid in dierenwelzijn en het ontwikkelen naar een smaakverhogend product liggen er wellicht kansen voor Nederlandse akkerbouwers om producten te verbouwen die daarin een rol kunnen spelen. Sojavervangers zoals lupinen en eiwitgewassen voor humane consumptie die geteeld kunnen worden met minimale inzet van gewasbeschermingsmiddelen. Restproducten als diervoeders. Gangbaar en biologisch komen dicht bij elkaar te liggen. Productie en consumptie op lokaal niveau en daar ligt helaas de bottleneck voor producenten in een exportland als Nederland. Daarom pleit ik voor een Europees (continentaal) landbouwbeleid. Gelimiteerde productie met stevige eisen aan product en productiewijze. Voor enkel de afzet aan Nederlandse retail ( horen daar Aldi en Lidl bij?) zijn er niet veel boeren nodig. Wat moet de rest? Boeren die in concepten als Good Farming Star meedoen moeten niet afwachten wat er aan extra eisen van boven opgelegd worden en vragen wat er aan vergoeding tegenover staat maar zelf initiatief tonen om meer te doen om onderscheidend te zijn en zodoende een stem te hebben in het geheel en het recht verdienen om extra beloond te worden. Zo kun je de kloof tussen producent en consument slechten en een product een gezicht geven. Vraag mij niet of dat een Jantje lacht of Jantje huilt gezicht wordt, de tijd zal het leren.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Paul, wat jij zegt over het good farming star programma is mij uit het hart gegrepen!

  • no-profile-image

    Boer

    Het "meer" doen is nogal vaag. Bij biologisch wordt er verplicht gecastreerd, bij Star is het verboden. Bij biologisch moeten de zeugen naar buiten, bij Star mogen ze nu nog in voerligboxen (met uitloop in theorie), op termijn niet meer. Boeren komen al niet uit deze discussie, laat staan dat het de consument duidelijk is. Die wil emotie kopen, mensen gaan graag naar Shell, ondanks dat ze veel duurder en tevens de grootste milieuvervuiler is. De leuke kioskdame in de reclame en de zegeltjes doen het zo lekker.

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Het lijkt er een beetje op dat de varkensboeren gaan bepalen wat de consument moet gaan eten. De werkelijk is natuurlijk heel anders. Dat biologisch en gangbaar+ steeds dichter bijelkaar komen is de groots mogelijke onzin. Eerst de varkens vergiftigen met GGO voer en dan een beetje strooisel op de betonnen platen gooien en vervolgens zeggen dat het bijna biologisch is. Denk toch na voordat je iets schrijft.

  • no-profile-image

    Robert Bodde

    @Paul Jansen: Ja, daar horen Lidl en Aldi zeker bij. Ik spreek wel eens met de benen op tafel met de echte toppers in de slachtwereld, zowel NL, D als DK. Dat zijn dan niet-citeerbare gesprekken, meningvormend voor beide kanten. Die CEO's laten alle hetzelfde geluid horen: ze willen dolgraag meer zaken doen met juist Aldi en Lidl (tot max 10 procent van de eigen omzet). Waarom? Deze werken met langlopende, minimaal jaarcontracten voor segmenten van hun voorverpakte en diepvriesvlees. Je bent dan de enige leverancier in dat specifieke segment en ineens zeker van een flink stuk afzet. Daarnaast maken ze productontwikkeling mogelijk, sterker nog, ze eisen dat zelfs. Je kunt (en moet) als slachterij dus een jaar lang nieuwe producten exclusief daar neerleggen en testen. En vergeet niet: er gaat veel vlees om bij deze partijen. De CEO van een van Europa's grootste slachtconcerns zei het zo: Aldi neemt nu ongeveer 4 procent van ons vlees af. Als het morgen het dubbele zou zijn, kon ik onze toeleveranciers meer betalen.
    En Paul: loop zelf eens door de Aldi en kijk naar zijn vleessegment zowel vers, diepvries als voorgegaard. De varkenshaas is er fantastisch van kwaliteit, de voorgegaarde en ingevroren spareribs erg lekker.
    En een ander punt: herinner je de konijnen-affaire nog van Kerstmis 2001? AH had toen een flinke zeperd met ingevroren chinese konijnen (die ontdooit waren, hervroren en dus verrot uit de verpakking kwam, Aldi had toen (zonder dat t op de verpakking stond) IKB-konijn uit Nederland.
    U merkt t, ik ben niet zo'n fan van AH, alhoewel die zijn verantwoordlijkheid wel neemt als iets in een project misloopt (zowel P11 als scharrelvarken zijn financieel correct afgewerkt).

    En terug op het thema: wie mijn vakvisies in de loop der jaren volgde, weet dat ik hamerde op smaak. Alleen bij specifieke smaak ben je niet uitwisselbaar met een ander. Wat dat betreft zie ik wel wat in hetgeen Paul noemde. Het hoeft natuurlijk niet perse via het voer. Het kan ook via gebruik van specerijen (kruiden) in de slachterij bij het maken van voorgebakken/gegaarde producten. Maar ik zou liever mijn kaarten op smaak zetten dan op productiewijze, want die is het makkelijkst te copieren. Denk aan dat kaasje op de toast. Als die drie keer zoveel kost, so what, we kopen wel weer wat onderscheidend (lekker) is.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Paul Jansen, vanwege de zeugenhouderij ,bedankt voor de betere uitleg van het Good Farming Star programma. Verder pleit je voor een continentale en gelimiteerde landbouw productie, waar ik ook achter sta. Alleen dat staat haaks op het standpunt van LTO, welke pleit voor een vrije wereldmarkt.

  • no-profile-image

    Patrick

    Robert ! Je zal wel gelijk hebben maar dan een vraag is in je reactie niet beantwoord geworden nl. Waar halen ze dan die andere 96% aanleveringen vandaan ??? Toch niet van een varkensboer op de maan ? Mischiens eens nodig de leverancier en zen warenafkomst van die 96% te gaan bekijken ...

  • no-profile-image

    Robert Bodde

    Patrick, een van die grote concerns zette 4 procent van het geproduceerde vlees af bij Aldi. Zou het dubbele mogen zijn. Dus de vraag is niet waar halen ze het vandaan, maar waar laten/lieten ze die andere 96 procent.

  • no-profile-image

    onno

    Als 4 of 8 % van de produktie prijsbepalend moet zijn voor de rest, zit het toch echt goed fout in de varkenshouderij...

  • no-profile-image

    producent

    Openheid en transparant, vooral bij de echte macht die bepaald wat het gezinsbedrijf mag verdienen. Annechien staat er voor mijn beleving machteloos tussen, maar is wel zo fair om gevoelige onderdelen op de agenda te plaatsen, Van de NVV hoor je niets in welke vorm de varkenshouderij gezond de toekomst in kan. Al dat sterretjes en verduumzaamheidsgedoe geloof ik niet zo in, dat doet afbreuk aan al het andere , en wordt perfect tegen elkaar uitgespeelt. Zolang de echte beleidsmakers zich niet laten horen op dit gebied om de problemen bij gezinsbedrijven op te lossen ( Huiberts, Jan-Maat, Bleker, Boer van A.H., en van Eerd van Jumbo)
    hebben ze echt geen boodschap aan het streven van Annechien. De echte beleidsmakers hebben een geheel andere achterban en opgaves waar ze voor staan. Als dat ten koste gaat van de Ned. varkenshouderij , het zij zo. Naar de toekomst moeten er keuzes gemaakt worden door die heren ( of is misschien al gedaan ) Landelijke opgaves op gebied van welzijn, milieu en voedselveligheid spelen een veel grotere rol als in deze discussie doet vermoeden, of het moet de enkele opmerking zijn dat de varkenshouderij naar ongeveer 20% van de huidige productie gaat, ongeveer zelfvoorzienend maar wel met open grenzen. En uiteraard ook dat proces moet bespreekbaar worden. Met andere woorden de politiek vind het allemaal best wat er gebeurd want andere doelen worden perfect binengehaald

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Om je uit de droom te helpen, Producent uit Brabant, de meeste heren waar jij over spreekt zitten aan beslistafels waar ik ook zit. En als ik meneer Boer van AH wil spreken, lukt dat ook. Ik heb al eens bij meneer Boer voor de deur een actie gevoerd en daarna ook met hem aan de overlegtafel gezeten. Wat ik hier in mijn blog doe en wat de meeste van de door jou genoemde heren niet doen, is dat ik probeer jullie eens uit te dagen en pobeer na te denken over de toekomst middels mijn blog. Dit omdat ik van mening ben dat boeren de toekomst zelf in de hand moeten nemen en ZELF moeten kijken wat ze WILLEN en KUNNEN. Maar goed dat heb je in mijn blog zelf kunnen lezen. Ik heb een duidelijke visie naar de toekomst en zet de lijn ook welbewust uit. Zo af en toe tast ik eens af hoe de reacties zijn. Dat doe ik door mijn blog. In dat kader probeer ik op mijn eigen bedrijf ook zo nu en dan een aantal dingen uit. Een voorbeeld daarvan was het project VARKENS IN COMFORT CLASS. De ervaringen daarvan hebben aan de wieg gestaan voor het éénsterren varkensvlees. Zo wil ik ook komend jaar een paar dingen gaan uitproberen. Wat dat is? Daarover zal ik tezijnertijd wel eens schrijven.

  • no-profile-image

    Jacob de Vor

    Dick Boer heeft een assortiment van duizenden producten in zijn Ahold winkels, waar varkensvlees er één van is. Leuk om bij hem aan tafel te zitten, dat zegt nog niks over beslissingen bij Ahold. Zijn alle serieuze varkenshouders die een vleesproject ten onder zagen gaan al eens gezamenlijk aan tafel gevraagd? Zij kunnen ons 10x meer leren dan in blogs en twitter. Denk dan aan Houbensteyn, Schepers, Dijk, Van der Aa, zo zijn er nog wel een aantal meer. Misschien ook eens met Smithfield en Tyson praten, eerste Europese varkenshoouders gaan ook naar een dergelijke omvang en verdienen dus wel geld aan het houden van varkens. Wat doen zij beter dan ons, we hoeven niet persé in alle schakels actief te zijn. Wanneer we een goede boterham aan de verzorging kunnen verdienen, is het de meeste ook goed. Tot slot wordt er niet alleen ná de varkenshouder veel geld verdient, maar ervóór ook schuw veel, met name in het voer.

  • no-profile-image

    producent

    Beste Annechien, in weze zeggen we precies hetzelfde. Uiteraard weet ik dat jij aan dezelfde tavel zit als die heren. Een grote plus is voor jou dat ik je bezorgheid proef richting varkenshouderij , die ik volledig mis bij die andere heren. ( kijk er de uitspraken maar eens op na van die heren de laatste 14 dagen ) Overigens kan ik niet geheel plaatsen uw opmerking dat de boeren zelf de toekomst in de hand moeten nemen. We zijn n.l. georganiseerd. Ik mag aannemen dat we aan de huidige 2 belangenbehartigers voldoende hebben . Met een gezinsbedrijf bedoel ik b.v. een zeugenhouderij met 400 zeugen of een mesterij met 3000 vleesvarkens zonder eigen grond voor mestafzet , zonder alternatieve bijtakken of baantjes ( Zie uitspraak Janmaat ) Bleker gaat ingrijpen in varkensrechten nog dit jaar als doelen niet gehald worden en van Huiberts moet de sector ook nog een aantal opgaves voltooien richting milieu en welzijn wil de sector toekomst hebben. ( ondanks geldgebrek ) Annechien hebben die bedrijven toekomst. Ze kunnen ook moeilijk allemaal verduurzamen op eigen visie , daar hebben ze immers de (Z)lto en NVV voor, mag ik hopen.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Gelukkig maar dat je ervaart dat mijn hart bij de varkenshouderij ligt, want dat is ook zo. Voor een voorzitter is dat belangrijk, vind ik. Over de belangenbehartiging. Ja, die heb je goed georganiseerd bij LTO en NVV. Die twee dat moet genoeg zijn. Anders doen we iets niet goed. Maar je bedrijfsvoering moet jezelf doen. Keuzes maken voor je bedrijf moet je zelf doen. Ik kan hoogstens wat trends en richting geven. Maar elke ondernemer maakt gelukkig zijn eigen keuzes. Dat moet ook zo blijven. Wel kan ik hier en daar een zetje geven. Een project van de grond helpen. Of nieuwe ontwikkelingen ondersteunen middels belangenbehartiging of anderszins. Dat doe ik waar mogelijk. Uiteindelijk beslist de ondernemer zelf. Zie ook mijn blog waar deze reacties bij horen.

  • no-profile-image

    producent

    Annechien, ik probeer je te begrijpen, en wees gerust , uw blog heb ik wel enkele keren gelezen. Ik neem de vrijheid om te zeggen wat je bedoeld. Als we op de huidige manier verder gaan met varkenshouden in Nederland loopt het harstikke vast, zowel richting afzetmarkt ( een beperkt gedeelte kan zich redden met verduurzamen ) alsook richting welzijn en milieu en voedselveiligheid , dus gezamelijke opgaves en uitdagingen van de bestuurderstavel ( een beperkt gedeelte kan zich redden met bijtakken en baantjes )
    En uiteraard Annechien , U hoeft gelukkig niet te beslissen voor de individuele ondernemer , maar ik worstel nog steeds met de vraag ....hebben de gezinsbedrijven toekomst ?? Met toekomst bedoel ik dus uiteraard geen rendabele slachterij gaan beginnen om die onrendabele varkenshouderij overeind te houden. Stoppen met varkens houden is ook een keuze van de varkenshouder ( gezinsbedrijf ) die hij zelf neemt, die jij Annechien , niet hoeft te nemen , maar denk je dat er toekomst is voor die bedrijven ?? Ik behoef geen antwoord voor een enkel individueel gezinsbedrijf , maar meer voor de grote hoop.

  • no-profile-image

    Annechien ten Have Mellema

    Producent uit Brabant, in het algemeen geloof ik in de toekomst voor de varkenshouderij. Maar die toekomst zal er niet voor iedereen zijn. Voor wie dan wel en voor wie niet? Die vraag is lastig en afhankelijk van een ieders financiele positie, maar ook afhankelijk van de plek waar je bedrijf zit. En misschien van nog wel een aantal factoren. Met hoeveel we overblijven zal ook bepaald worden in hoeverre we kans zien onze markten te ontwikkelen; Onze financiele marges te maken; Onze producten te ontwikkelen; Op geaccepteerde wijze te produceren; Het toch nog beter zullen doen dan de rest; Etc. Dus in het algemeen JA er is toekomst. Ook en juist voor gezinsbedrijven. Daar zijn we in NL goed in. Hierin hebben we ons onderscheiden en produceren kunnen we als de beste. Daar moeten we een schepje boven op doen qua onderscheidendheid en ons product een gezicht geven. Beste Producent, ik wens jou heel veel succes met het maken van jouw keuze voor jouw bedrijf. Ik waardeer het dat jij in dit forum jouw worsteling bloot legt. Voor 2011 het allerbeste gewenst.

  • no-profile-image

    onno

    @Annechien. Als je toch met de heer Boer van AH en andere CEO'S aan tafel zit, kun je ze eens vragen hoe ze op een prijsaanbod komen. Of misschien in de loop ook even de heren in VION vragen, waar zij de producent prijzen op baseren. In plaats van nog 1000 andere produkten te lanceren lijkt me het wel handig om vooraf eens te weten hoe men prijzen bepaalt.

  • no-profile-image

    MAARTEN

    Geachte lezers, een beter 2011 gewenst. In de meeste reacties wordt de aandacht aan de opbrengstenkant besteed. Terwijl men realiseerd dat men nauwelijks weet hoeveel en exact waar de winstmarges worden behaald en bepaald. Aan de onkostenkant weet men dit over het algemeen wel redelijk. Maar door de vergaande specialisering en niet direct grondgebonden varkenshouderij wel een mineralenkostenstroom. In een overvol land als NL is dat een enorme belemmering nu en in de naaste toekomst. Ik zit in NW Oekraine met een klein aantal zeugen + mestvarkens en een fiks mineralentekort voor graanteelt.
    Groeten en een verder een informatieve discussie

  • no-profile-image

    Han

    @Annechien. Je maakt je sterk voor de gezinsbedrijven en suggereert, dat die ten allen tijde kunnen concureren met industriele varkens producenten. Als dat zo is vraag ik me in alle rust af waarom er ijverig in landbouw in de breedste zin wordt geinvesteerd door o.a. Rabo en andere investerings fondsen in het buitenland? Als je uit gaat van het feit dat een industrieel varkens productie bedrijf duurder werkt dan het gezinsbedrijf, neem je dus het in mijn ogen asociale gegeven voor lief, dat het gezinsbedrijf met minder vergoeding voor arbeid en kapital genoegen kan en moet nemen, dan het groot bedrijf. Als dit je uitgangspunt voor de landbuw is de komende jaren, prijs ik me gelukkig dat mijn kinderen besloten hebben hun geluk buiten de landbouw te zoeken, in beroepen waar betaald wordt op basis van kennis en geleverd product (gelukkig geen CAO slaven).
    @Robert. Ik begreep uit je reactie dat je een Aldi fan bent of anders gezegd jij gaat voor Smaak / Vlees net als onze Oosterburen , jouw fileetje moet 100 % vlees bevatten en niet uit vlees bestaan en X % water (wettelijk maximum graag). Hoe kunnen de vlees producten ooit hebben toegestaan, dat hun hammen en filetjes met water >op gewicht< worden gebracht. De slagerij die water verkoopt voor de prijs van vlees!! Stel 10 % water toevoegen is op iedere 100 geslacht varkens 110 verkopen voor de volle vlees prijs. Kan het ook anders zeggen het water is juist de hoeveelheid vlees, die boven de markt zweeft en daarmee de boeren prijs verpest. Dit zal niet veranderen met de komst van Comfort vlees o.i.d. De boeren zullen hun eigen beschermde merk (R) moeten gaan leveren met zowel duurzaamheids garantie als ook >ouderwetse< varkens smaak garantie zonder overbodige toevoegingen.

  • no-profile-image

    natuurboer

    Met onderscheidend produceren in de teelt van tafelaardappelen heb ik al een jaar of 25 ervaring. Het blijkt echter een doodlopende weg te zijn. In de vrije aardappelhandel willen de handelaren qua kwaliteit niet meer onderscheidend inkopen. Welk aardappelras en teeltwijze je als onderscheidend geproduceerd ook kiest, de handelaren maken er eenheidsworst van met maar één kwaliteits eis. Het is al zover gekomen dat de handel al gaat bepalen welk tafelaardappelras je moet gaan telen. Eigen keus is er niet meer bij. Bij de 25 jaar huisverkoop van tafelaardappelen dezelfde ervaring. Er is nu een groot verschil in type consument. 25 jaar geleden wisten consumenten wel degelijk voor welk aardappelras ze een voorkeur hadden. Evenals de teeltwijze. De doorsnee consument van vandaag de dag weet van aardappelen echter toeten nog blazen. Het is al zover gekomen dat we de meeste consumenten, die met huisverkoop bij ons tafelaardappelen kopen, ook een kookadvies meegeven. Anders weten ze niet eens hoe ze de verschillende (kwaliteits aardappelen) verantwoord op tafel kunnen krijgen. 25 jaar geleden konden we een 4 hectare onderscheidend geteelde tafelaardappelen slijten aan handel en met huisverkoop. Vandaag de dag lukt het nog met moeite om een halve hectare aan de man te brengen. Gelijk zoals bij ons met de huisverkoop van tafelaardappelen, is het in de supermarkt waar te nemen dat maar weinig consumenten de kennis bezitten en ook de tijd nemen om onderscheidend in te kopen. Verreweg de meeste consumenten willen zo snel mogelijk de winkelwagen volproppen, bij de kassa dan gaan zeuren dat het zolang duurt en dan zo snel mogelijk weer wegwezen. Blijkbaar bezitten de meeste consumenten te weinig kennis en hebben te weinig tijd voor onderscheidend inkopen. Ik wil geen spelbreker zijn, maar gezien mijn eigen ervaringen moet ik nog zien of onderscheidend produceren een kans van slagen heeft.

  • no-profile-image

    onno

    Han en Natuurboer, ik ben het er roerend mee eens..
    Onderscheidend produceren werkt alleen maar voor korte duur.
    Wat altijd goed werkt is een goed produkt waar niet mee ge-E- knoeid is.
    Dat geeft een consument weer vertrouwen en zet een kruisje bij een deel van de tussenhandel. De consument prijzen hoeven daardoor niet te stijgen. Want de prijzen in de supermarkten zijn al aanmerkelijk gestegen. Dit gaat straks tegenwerken.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Ik ben varkenshouder maar ook klant en consument. In mijn vorige reactie had ik het over ons bezoek aan mijn vriend die ooit varkenshouder was en nu slager is. Voordat we naar huis gaan gaan we gewoonlijk de slagerij in om kroketten frikandellen rollades mennonite worsten etc in te slaan. Er lagen maar twee rollades in de koeler. Niet zo erg zegt hij. Ik heb hier Black Roasts, die zijn verslavend. Black Roast is een van zijn vele eigen uitvindingen en is een homp vlees van ik denk de schouder die behandeld is met een speciale mix van kruiden en specerijen en zien er pikzwart uit. En of dat verslavend is! Gelukkig hebben we er meteen een half dozijn ingeslagen want een tripje is vierhonderd kilometer. Mijn vriend is succesvol met zijn slagerij omdat hij veel producten maakt die heerlijk zijn en die niemand anders heeft. Als iets heel erg lekker is blijft dat in je geheugen hangen. In de winkel ga je weer naar dat product op zoek. Ik denk dat vlees van varkens uit het ster systeen zich voornamelijk onderscheiden in prijs, en de vraag is hoelang de consument daar extra geld voor over heeft. Daar komt nog bij dat de bank bij jullie ook terughoudender wordt met het verstrekken van leningen in varkensstallen. Bij ons zijn varkensstallen geen geld waard. Een spiksplinternieuwe varkensstal is op de dag dat de bouw is afgerond ongeveer 20% van de investering waard. Bij de taxering van mijn bedrijf een maand geleden werden de varkensstallen niet eens meegenomen! Alleen de grond de werkplaats en het woonhuis. Bij jullie is dat ook zo maar nu nog in iets mindere mate. Het verschil tussen het bedrag waarvoor de rabobank je bedrijf op papier heeft en het bedrag waarvoor het in de praktijk verkocht wordt noemen we voor het gemak de "Rabo bubble". Vooral grondloze bedrijven moeten er rekening mee houden dat het verschil tussen de schuld die op het bedrijf rust en de verkoopwaarde in de praktijk op dit moment snel groeid. Je moet dan goed nadenken of je jezelf zonder een langjarig prijscontract voor je varkens nog dieper in de schulden wil steken om te verbouwen voor het ster systeem.

  • no-profile-image

    Han

    Grevink. Wat je zegt over de stallen en hun waarde geldt ,denk ik voor alle speciale agrarische gebouwen. Wie koopt nu stallen, kassen voor veel geld als de eigenaar het niet kan bolwerken met de financiele last, die hij heeft aangegaan met Rabo. Dus de bubble is nog niet zo'n gekke vergelijking met de huizen en hypotheken markt. of zou de hele economie een bubble zijn die nog steeds niet geheel is geimplodeerd? Ik hoop het niet maar vrees gezien de huizen markt en niet te innen hypotheken in USA het ergste. Alle zich zelf respecterende banken die deze >super< hypotheken mixen gekocht hebben en nu niet weten wat ze in huis hebben en wie de bezitters van de huizen zijn. Ze weten niet eens of de bezitters hun rente en aflossing betalen. Deze pakketten blijken een administratieve puinhoop te zijn.

  • no-profile-image

    Han

    Annechien naast >duurzaam< produceren lijkt er een nieuwe uitdaging aan te komen via de onderhandelingstafel als met het FNV de CAO wordt uitgevochten. Zijn wensen niet langer genoegen te nemen met de onderbetaling van de werknemers in de slachthuizen. Deze worden volgens Trouw. betaalt via CAO uitzendkrachten een veel slechter CAO dan CAO vlees industrie. De spreekbuis van FNV vroeg zich openlijk af of de hele vleesproductie nog wel past in Nederland als er zo weinig Nederlanders werk vinden in de industrie en de omstandigheden (volgens FNV) asociaal zijn volgens onze maatstaf. Ik denk, dat deze aanval wel eens harder kan aankomen, dan het Massa is Kassa of Wat is duurzaam verhaal . Om over de discussie wat is Mega stal en waar wel en waar niet te zwijgen. Het lijkt erop dat de FNV al deze vraagstukken wil oplossen door de vleesindustrie financieel verder >uit te kleden<. Sterkte bij de het volgende CAO overleg.

  • no-profile-image

    Realist

    We doen het goed maar we kunnen blijkbaar niet vermarkten! Wie zijn taak is dit? Dit is het slotstuk van de varkenshouder, maar wel het voornaamste. Als dit goed gebeurd zijn alle problemen opgelost, dan kan alles ook betaald en uitgevoerd worden wat wenselijk is!

  • no-profile-image

    Annemiek Scholten

    De prijs is een kwestie van vraag en aanbod op de wereldmarkt. De prijs zal altijd de kostprijs volgen. Het is dan ook zaak om die kostprijs zo goed mogelijk te beheersen. Enerzijds speelt het vakmanschap/ondernemerschap een grote rol. Op zaken die het vakmanschap aangaan hebben we zelf als ondernemer direct invloed. Anderzijds is een equal playing field van groot belang. Zo kun je de concurrentie met het buitenland aan. Als individuele ondernemer hebben we daar weinig invloed op.
    Onder het kopje vakmanschap valt ook onderscheidend zijn. Onderscheidend zijn heeft vele gelijkenissen met innovatief zijn. Innovaties zijn slechts korte tijd innovaties, ze worden altijd weer "gewone producten" als meer mensen ermee aan de slag gaan. Op het moment dat het "gewone producten" zijn (en de prijs dus richting de kostrpijs gaat) moet je dus weer met iets innovatiefs op de markt komen om onderscheidend te zijn.
    Een manier om onderscheidend te zijn is het duurzaam ondernemen met een gezicht, zoals Annechien aangeeft. Een gezicht is immers uniek. Maar blijf scherp: als iedereen straks onderneemt met een gezicht, is dat dus weer het "gewone product" geworden. Dan moeten we weer wat anders verzinnen. Uitdagingen genoeg.

Laad alle reacties (63)

Of registreer je om te kunnen reageren.