64 x bekeken

BTW, big met toegevoegde waarde

Ik hoor steeds vaker kreten als ‘de biggen worden straks schreeuwend duur’, doelend op het najaar.

Nu is de huidige prijs denk ik helemaal niet slecht en de zeugenhouders hebben al een goed jaar achter de rug, maar heel sterke argumenten krijg ik er niet bij. Aan de hand van de ontwikkelingen in de zeugenhouderij zou je eerder verwachten dat de spoeling wat dunner wordt.

ZLTO hield maandagavond in Oirschot (N.-Br.) een op zich al interessant symposium, dat nog aan gewicht won door de voorgaande overweging. ‘Zicht op de biggenmarkt’, met als prominente sprekers Gé Backus, hoofd markt en netwerken van het LEI, en Bennie ten Thije, directeur Select Porc, de bekende dierstroombemiddelingsorganisatie (oef!).

Uit Backus’ vooral financieel getinte verhaal blijkt dat nu de varkenshouder weer kan en wil investeren de zeugenhouderij het meeste perspectief biedt voor uitbreiding. In met name de vleesvarkenshouderij drukt de aankoop van productierechten namelijk veel harder.

Waarheen daarna met die extra biggen? Uit de ontwikkelingen in 2004 en 2005 en zelfs de recente 2 maanden blijkt dat we daar niet zo veel zorgen over hoeven te hebben. De Duitse zeugenhouders kunnen zelf onvoldoende mee met hun Nederlandse collega’s. De handel heeft met veel succes nieuwe markten in Oost-Europa opengebroken, die nog veel perspectief bieden. Ook Zuid-Europa trekt weer aan het Nederlandse product. Bennie ten Thije maakte duidelijk dat in tegenstelling tot 10 jaar geleden feitelijk geen sprake is van overschot. We kunnen de niet in Nederland opgelegde biggen beter beschouwen als ‘beschikbaar voor de export’. Eén op de vijf in Nederland geboren biggen gaat naar het buitenland. Omdat de export de biggenprijs sterk beïnvloedt, is het zaak zo hoog mogelijke kwaliteit uit te voeren. De Nederlandse big moet zo aantrekkelijk zijn dat hij een meerwaarde heeft voor de buitenlandse afnemer. De diverse markten zoeken niet alle dezelfde standaardbig. Wie meer zeugen wil gaan houden, doet er verstandig aan voor die markt te kiezen die het beste bij zijn bedrijfsvoering en zijn karakter past. Voor B-kwaliteit, de bulk, is wel emplooi, maar met bijpassend B-rendement.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.