Commentaar

122 x bekeken 1 reactie

Nederlands voorstel aanpassen driedagenregeling maakt kans

Bloedonderzoek op de 80 bedrijven in de 3-kilometerzone (8.000 monsters) en de preventief geruimde bedrijven (900 monsters) rond de haard in Raesfeld zijn alle negatief – dus niet besmet. Dat pleit wel voor verlichting van maatregelen.

Maar het is nog volledig onduidelijk hoe het virus er vanuit Haldern gekomen is. En ook is er in NRW volop met varkens gereden voor het vervoersverbod in de deelstaat van kracht werd. Daarom zal Scofcah geen haast hebben het vervoersverbod te versoepelen.

Een Nederlands voorstel de driedagenregeling aan te passen maakt wel kans. Vrachtwagens in Duitsland mogen wel naar slachterijen in NRW en daarna in een andere deelstaat weer varkens laden. Wie naar NRW wil exporteren vanuit een ander land, moet de vrachtwagen eerst dubbel reinigen en ontsmetten en dan drie dagen laten stilstaan. Nederland wil ernaartoe het internationaal transport op Duitsland te scheiden van het nationale. Dat betekent dat export vanaf verzamelplaatsen mogelijk wordt. De aanvoer naar de verzamelplaats via binnenlands vervoer, de afvoer via een pendeldienst naar de slachterijen in NRW.

Vanmiddag vallen de beslissingen. Normaalgesproken is Schofcah rond half zes klaar, dus dan begin ik weer te bellen. Wordt vervolgd dus.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    jan de koning

    Het slaat nergens op om de auto's die 2 keer ontsmet zijn 3 dagen stil te laten staan. Het is zeker een idee van de LTO en NVV die willen alleen maar de export tegenwerken. Ga maar eens aan de grens staan en kijk maar hoeveel mensen er in Duitsland gaan tanken en boodschappen doen en de boeren die een bedrijf in Nederland en in Duitland een bedrijf hebben kunnen die het niet overbrengen dan?

Of registreer je om te kunnen reageren.