Commentaar

209 x bekeken 2 reacties

Reinigen en ontsmetten

VARKENSPEST Er is wat geroezemoes in varkensland gaande over de dubbele ontsmetting die nu verplicht is voor varkens-transportmiddelen die terugkomen uit Duitsland.

Er is wat geroezemoes in varkensland gaande over de dubbele ontsmetting die nu verplicht is voor varkens-transportmiddelen die terugkomen uit Duitsland. Die verplichting gold al voor vrachtwagens die terugkwamen uit risicogebieden (Italië en Tsjechië) en derde landen.

Vanwege de varkenspest aan de noordrand van het Ruhrgebied moeten de vrachtwagens zowel na lossen in Duitsland als na binnenkomst in Nederland onder toezicht gereinigd en ontsmet worden.

Wat is nu de strijd? Grote slachterijen, Vion voorop, weigeren de vrachtwagens toe te laten tot hun goed uitgeruste wasplaatsen. Dat zet kwaad bloed bij de transporteurs, omdat ze wel direct na het verzoek van de sector (LTO, NVV, NBHV en COV) vooruitlopend op de wettelijke verplichting daartoe zijn gaan ontsmetten. Ze vinden dat de COV-slachterijen daarmee de morele verplichting hebben hun wasplaatsen open te stellen. Discutabel, vind ik, want waarom zouden ze de concurrent faciliteren als er elders voldoende R&O-capaciteit is? Pas als die er niet is, hebben transporteurs een punt.

Gemiddeld gaan er wekelijks zo’n 40.000 biggen en 40.000 vleesvarkens naar Duitsland. Dat betekent dat er ongeveer 200 vrachtwagencombinaties extra per week te behandelen zijn. Dat is geen enkel probleem, blijkt uit een belrondje langs erkende R&O-plaatsen. „Ze staan hier nu echt niet dubbelgeparkeerd te wachten”, zegt een medewerkster van varkenshandel Van den Eijnden in Deurne. Ook bij Janssen in Neerkant is er nauwelijks oponthoud. „Laat ze maar komen, we reinigen ze graag voor €25 tot €35 per combinatie.” Hij wil de lampen wel langer laten branden ’s nachts. Wel vooraf even bellen graag!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    J van leijsen

    Vion heeft groot gelijk ! Als er varkenspest komt of vogelgriep in Nederland is het hier zo geregeld dat we een standstill krijgen opgelegd van 72 uur. Nu is er pest in Duitsland en Veerman zegt doe maar een keer meer ontsmetten maar de grenzen blijven open. Niet dat deze op slot moeten maar waarom moeten wij in Nederland intern dan weer het braafste jongetje uit de klas zijn terwijl import gewoon mogelijk blijft. Wat denkt U dat het kost als Vion 3 dagen stil ligt? Zowel direct aan vaste kosten van de slachterij als indirect aan afnemers welke genoodzaakt zijn elders vlees te betrekken wat gepaard gaat met langere afspraken welke daarna weer moeten worden hersteld en al deze kosten komen weer ten nadele van de uitbetalingsprijs van uw varken. Zelf zitten wij in de mestdistributie en rijden momenteel met een heel ziekenhuis aan controleapperaten rond en alles is terug te traceren met mails en gps-signalen , maar het is toch ronduit belachelijk dat in geval van pest elders wij niet mogen voortzetten en wie draait voor de kosten op ? Wij zelf en wij proberen ze terug te halen bij u. Vion heeft groot gelijk.

  • no-profile-image

    H Berkhoff

    Ook ik heb gehoord dat Vion de veewagens weigert die werden aangeboden in Druten. Dit vind ik toch waanzin als je om te ontsmetten zo ver al Nederland in moet rijden de heer Veerman moet OP de grensovergang een ontsmettingsplaats maken dan is de boel geregeld. Zelf werk ik op een slachterij in het midden van het land, maar ik kreeg al papieren aangeboden om af te stempelen zodat het leek dat er ontsmet was. Daar werken wij dus niet aan mee. Dit is fraude. Op grote schaal als er wat uitbreekt schreeuwen zulke mensen het hardst. Ik ben de mkz nog niet vergeten, zij blijkbaar wel. Tenlaatste waarom zouden we de concurrent verblijden met die ontsmetting: wij slachten ook varkens.

Of registreer je om te kunnen reageren.