72 x bekeken

Stoken en beentje lichten

De een zijn dood is de ander zijn brood. Dat gaat nu ook op voor de vleesmarkt.

Slachterijen hebben door de dioxine-affaire moeite met de afzet van varkensvlees in het buitenland. Afnemers uiten wantrouwen over de kwaliteit en eisen harde garanties aangaande de zuiverheid, ter bescherming van de volksgezondheid. In Italië telt dat erg zwaar. Maar het is ook een mooie stok om een hond te slaan en de prijs te drukken. Of, om concurrentie beentje te lichten. De Italiaanse vleesindustrie doet zijn best om het dioxinevuurtje flink op te stoken en zo varkensvlees en -vleeswaar uit België en Nederland impopulair te maken bij de consument. Supermarktketens reageren daar ook op. Ze eisen harde garanties of sturen gewoon partijen vlees terug.
De Italiaanse slachterijen hebben het vooral moeilijk door de crisis in de parmahamproductie. De huidige prijs van verse hammen om echte ‘parma’ van te maken is €3,20 per kilo. Dat is ongeveer €2,00 minder dan vorig jaar. De varkens zijn echter schaars en daardoor duur. Door verliezen in 2003 en 2004 hebben boeren minder biggen opgelegd, zodat er minder kan worden geslacht. Afzet van parmaham in het buitenland is best goed, er is in 2005 weer meer geëxporteerd. In eigen land laten de consumenten het echter afweten. Die zijn steeds gevoeliger voor aantrekkelijker geprijsde vleeswaren bij de discounters.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.