80 x bekeken

Scharrelende reclame

Professionele varkenshouders hebben waar- schijnlijk hoofdschuddend en/of dijenkletsend voor de tv gezeten bij het zien van ‘Jimmy’s Farm’, de docu-soap over een leek die het roer omgooit en zich in de scharrelvarkenshouderij stort.

Dat alles niet gehinderd door enige kennis van de praktijk. Jimmy Doherty besloot daarbij en passant ook nog even het vrijwel uitgestorven Essex-varken weer op de kaart te zetten. Dat deed hij letterlijk: Jimmy maakt en verkoopt zijn eigen ‘sausages’. En met succes.
Alle begin was moeilijk, ook hier, maar zijn varkens leveren behalve koddige taferelen erg smakelijk vlees op. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat het succes veel te maken heeft met de wens van de makers om een van-krantenjongen-tot-miljonairachtig verhaal te kunnen presenteren.

Verder heeft de bemoeienis van Jimmy’s jeugdvriend Jamie ‘naked chef’ Oliver, inmiddels wereldberoemde tv-kok, hem geen windeieren gelegd. Voor de acceptatie van de varkenshouderij en de erkenning van varkensvlees als delicatesse is de serie een aardige opsteker. Jimmy’s worstjes scoren bijzonder hoog in de waardering van het publiek. En dan moet je echt wat kunnen, want de Britten zijn regelrechte ‘connaisseurs’ op dat gebied. De belangstelling voor de British Sausage groeit sterk.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.