Varkenshouderij

Achtergrond 644 x bekeken

Tönnies Fleisch scherpt strategie verder aan

De Duitse marktleider Tönnies wil op de thuismarkt groeien in rundvlees. In de varkenstak zit de groei vooral internationaal. Vleesman Clemens Tönnies stopt met vegetarische producten.

Bij vleesbedrijf Tönnies Fleisch bruist het steevast. Daar weet de 62-jarige grondlegger van het bedrijf, Clemens Tönnies, wel voor wel voor te zorgen. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers deze week is het niet anders. Ditmaal is voor het eerst zijn zoon Maximilian ook present om de pers te woord te staan. Hij is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van worst- en vleeswarenbedrijf zur Mühlen-Gruppe, onderdeel van de Tönnies-holding.
Artikel gaat verder onder de foto

Gezeten naast zijn vader toon Maximilian Tönnies pulled-kippenvlees met 2% vet. - Foto's: Tönnies Fleisch
Gezeten naast zijn vader toon Maximilian Tönnies pulled-kippenvlees met 2% vet. - Foto's: Tönnies Fleisch

Capaciteit runderslachterij verdubbelen

Aan plannen geen gebrek. Zo zet het bedrijf versterkt in op rundvlees. Een vleesmarkt die, in tegenstelling tot varkensvlees, groeit in Duitsland. De runderslachterij in Badbergen wordt het rundvleescentrum van Tönnies voor Noord-Duitsland. Hier wordt geïnvesteerd in verdovingstechniek, koelruimte en opslag. Binnen 4 jaar wil het bedrijf hier de capaciteit verdubbelen, tot 5.000 runderen per week.

De varkensvleesmarkt heeft niettemin ook de aandacht. Zo heeft het bedrijf recent een toelating op zak om naar Mexico te exporteren. Om ervaring op te doen zijn een paar containers varkensvlees naar dit Midden-Amerikaanse land geëxporteerd. Mexico wordt tot dusver bedolven onder Amerikaans varkensvlees. Mocht om een of andere reden Mexico minder Amerikaans vlees willen, dan staat de Duitse marktleider klaar om in het gat te springen.

Duitse markt vraagt om innovatief varkensvlees

De thuismarkt vraagt ook om innovatie, betoogt Clemens Tönnies. Iedere supermarkt wil wat anders, van kruidenvarken, tot uitloopvarken of strovarken. De grootwinkelbedrijven willen weg van het gangbare vlees en zich onderscheiden met een diervriendelijk concept. Daar wil het vleesbedrijf graag in voorzien, zolang het over serieuze volumes. Anders wordt al dat vlees kanaliseren te duur.

Slow cooking en minder plastic verpakkingen

Productontwikkeling is een ander ding. Tijdens de persconferentie toont Tönnies junior slow cooking-producten met slechts 2% vet. In dit geval is het pluimveevlees. Ook wordt aandacht gevraagd voor nieuwe verpakkingsmethoden, waarbij 75% minder plastic nodig is dan met vleesbakjes, terwijl het product langer houdbaar blijft. Dat is wat de vleesverwerker onder duurzaamheid verstaat.

Het bedrijf stop met vleesvrije producten. Daarin ziet men onvoldoende perspectief. Wel is een andere markt aangeboord, die van petfood. Kostenreductie is een kernbegrip bij de marktleider. Met diervoeding kan het bedrijf bijproducten verwaarden.

Holding-directeur Andres Ruff showt vlees dat is verpakt in karton met plastic. Zo wordt 75% minder plastic verbruikt.
Holding-directeur Andres Ruff showt vlees dat is verpakt in karton met plastic. Zo wordt 75% minder plastic verbruikt.

Of registreer je om te kunnen reageren.