Varkenshouderij

Achtergrond 2129 x bekeken

‘Groei, verbreden, concepten, krimpen of stoppen’

De varkensmarkt is de laatste vijf jaar sterk veranderd. Ondernemers moeten daarom hun positie opnieuw bepalen, vindt Erik van der Hijden van FarmAdvies.

“Het is belangrijk om een nieuw ondernemingsplan voor de komende vier tot vijf jaar te hebben”, stelt Erik van der Hijden. “De markttrends in de varkenshouderij veranderen, waardoor de bestaande modellen niet meer voldoen. Het verdienmodel verandert. Dit speelt vooral in de zeugenhouderij. Doordat de biggenprijzen tussen Nederland en Duitsland veel dichterbij elkaar liggen dan voorheen, kunnen grote bedrijven met een matige biggenproductie niet meer meekomen. Je moet als varkenshouder herkennen dat de markt is veranderd en wat jouw positie daarin is. Daarna kun je een nieuw plan maken.”

Welk verdienmodel moet je dan volgen?

“Er is niet één kant en klare oplossing voor alle bedrijven. Er zijn bedrijven die technisch goed draaien en toch geen rendement behalen. Ik zie bij vergelijkbare bedrijven in dezelfde markt resultaten van vijf ton winst, maar ook van vijf ton verlies. De verbeterpunten kunnen dan liggen in de kwaliteit van de biggen, het percentage exportwaardige biggen, voerkosten, of in de onderhandelingskwaliteiten van de ondernemer. Naast groei zijn er volop andere mogelijkheden om te komen tot een beter rendement; denk aan concepten, verbreding, krimp, of zelfs stoppen. Het is van belang om eerst te bepalen wat je wilt als ondernemer en dan dit plan financieel te onderbouwen. Niet andersom. Een samenwerking opstarten omdat het belastingtechnisch zo voordelig is, gaat op termijn niet werken. Wat het plan voor hoger rendement ook is, de keuze moet goed zijn onderbouwd en regelmatig worden gemonitord.”

Volgens Erik van der Hijden is vergelijken met een gemiddelde kostprijs is niet langer relevant. Hij is op 26 september 2017 een van de sprekers tijdens het event Ondernemen in de Varkenshouderij. - Foto: Bert Jansen
Volgens Erik van der Hijden is vergelijken met een gemiddelde kostprijs is niet langer relevant. Hij is op 26 september 2017 een van de sprekers tijdens het event Ondernemen in de Varkenshouderij. - Foto: Bert Jansen

Waar kunnen de blijvers zich op focussen?

“Het overgrote deel van de varkenshouders heeft de kostprijs niet in beeld. Ik schat in dat maar 5 tot 10% van de bedrijven echt het rendement van het bedrijf weet. Daarnaast zijn er veel verschillen tussen bedrijven in mestafzet-, gezondheids- en huisvestingskosten, en de financieringslasten. Belangrijkste is dat je inzicht hebt in het rendement van je bedrijf. Vergelijken met een gemiddelde kostprijs is niet langer relevant, door de marktdifferentiatie.”

Zoeken varkenshouders wel de juiste adviseurs?

“Daar is nog wel wat winst te behalen voor de ondernemer. De huidige voeradviseur besteedt veel tijd aan managementtaken, in plaats van aan voeradvies. Of de ondernemer voor onafhankelijk voeradvies kiest of niet, is niet belangrijk. Als de keuze maar bewust is genomen. Het rendement moet voorop staan. Meer scholing op gebied van personeels- en timemanagement, en verkooptechniek is belangrijk voor de toekomstige varkenshouder, maar scholing blijft altijd een hulpmiddel. In elk plan is de ondernemer de belangrijkste schakel.”

Erik van der Hijden is inleider op het evenement Ondernemen in de Varkenshouderij op 26 september in Veghel. Hij houdt daar een presentatie over planmatig werken aan verbetering van de marge.

Of registreer je om te kunnen reageren.