Varkenshouderij

Achtergrond 5109 x bekeken 2 reacties

Nieuw varkensvleesconcept uit de Peel

Onder de merknaam Ruyghveen zijn vier varkenshouders samen met een slachterij en slager gestart met een nieuw varkensvleesconcept. Het vlees is verkrijgbaar bij vier slagerijen in de Peel.

Wekelijks worden 60 tot 70 varkens geslacht binnen het concept, vertelt John Korsten, die als marketingdeskundige ook deelneemt. Het doel is om later dit jaar 100 varkens binnen het concept te verkopen. Korsten verwacht dat er snel meer verkooppunten van het vlees komen. Daarvoor lopen nu gesprekken met diverse slagers.

Vakmanschap en vlees met verhaal

Het concept is ontstaan na informeel contact tussen de varkenshouders en slager Funs Rutten in Panningen, Limburg. Volgens Korsten is er een toenemende behoefte aan vlees met een verhaal met een bekende herkomst. Daarop willen de deelnemers dan ook inspelen. Alle varkens worden geboren in de Peel en groeien daar ook op. Door de dieren te slachten bij Tomassen in Someren worden de transportkilometers beperkt. Dit gegeven en het vakmanschap bij de slachterij moet de vleeskwaliteit ten goede komen. 'Ruyghveen, vlees met Peelkarakter', zo luidt de tekst op de website. Daarnaast een foto van een stoer varken met zwarte vegen op zijn kop.

Nieuw varkensvleesconcept uit de Peel

Varkens van reguliere bedrijven

De varkens binnen het concept komen van reguliere bedrijven. Deelnemende varkenshouders zijn Mark Tijssen, Eric Baeten, Jan Vissers en Leo van Lier. Op de bedrijven is volgens Korsten extra aandacht voor kwaliteit en dierenwelzijn. "Deze herkenbare familiebedrijven in de regio vormen de basis van het concept. Naast de slagers moeten de varkenshouders zelf ook nadrukkelijk hun verhaal vertellen." Een ander onderscheidend aspect is het voer. Dat wordt zo veel mogelijk uit de regio betrokken, waaronder veel bijproducten.

Concurreren met supermarkt

Als het om prijs gaat mikt het concept vanzelfsprekend op een iets hogere verkoopprijs. Hoeveel dat precies is, kan Korsten niet zeggen. Doel is wel om de consumentenprijs gelijk te houden. Dat kan volgens Korsten doordat het uitsnijrendement hoger en het dripverlies van het vlees lager is. Daardoor kan de slager de iets hogere inkoopprijs verrekenen zonder meer te vragen voor het vlees. "Slagers moeten concurreren met supermarkten op prijs. Betaalbaarheid is voor het Ruyghveen concept belangrijk", zegt Korsten. De deelnemers aan het concept mikken daarmee nadrukkelijk op een ander segment dan dat het bekende Livar-concept doet.

'Nu vooral kwestie van investeren'

De opbrengsten van de conceptvarkens komen momenteel in een stichting. Met dat geld worden onder meer de marketingactiviteiten betaald. "Het is nu vooral een kwestie van investeren", aldus Korsten. De provincie heeft daarbij een bijdrage gedaan van €10.000. Het geld komt uit een pot voor initiatieven die de landbouw in Limburg meer toekomstbestendig moeten maken. Volgens de provincie kan varkensvlees met een verhaal zoals Ruyghveen daarbij helpen.

Laatste reacties

  • frankderond1

    Succes met jullie nieuwe vleesconcept!

  • PdHM

    prima initiatief. Veel succes en geluk gewenst.

Of registreer je om te kunnen reageren.