Varkenshouderij

Achtergrond 6566 x bekeken 8 reacties

Varkenstransporteur in actie op Facebook

De beelden van Varkens in Nood van een wagen met vechtende varkens waren voor varkenstransporteur Aalt Posthouwer (61) in het Gelderse Wilp de directe aanleiding om een eigen filmpje te maken. Hij legt uit hoe het transport precies in zijn werk gaat. Wat drijft Posthouwer?

"Ik geef toe, ook ik vind het niet leuk om naar dat filmpje van Varkens in Nood te kijken. Je ziet vechtende varkens, ze verwonden elkaar. Geen prettige beelden, maar ik werk in de sector en weet wat er aan de hand is. Als je beren niet castreert, wordt er gevochten om de hiërarchie. In feite zijn die vechtpartijen in de wagen een gevolg van de aanscherping van de welzijnsregels. Als je niet castreert, is dit het effect. Een burger weet dat niet. Hij ziet striemen en geeft de transporteur de schuld. Ik snap dat wel, maar tegelijkertijd vind ik het moeilijk om mee om te gaan. Denk je dat wij die varkens tot de orde kunnen roepen? 'Doe nou even niet!', alsof het kinderen zijn die elkaar op de achterbank in de haren vliegen.

Of mijn filmpje invloed heeft op de maatschappelijke discussie? Hij is tienduizenden keren bekeken, dat wel'

Het filmpje dat ik op onze eigen website en via Facebook heb verspreid, is een poging om te laten zien wat er in onze sector gebeurt. De werkelijkheid, niet meer en niet minder. We hebben namelijk helemaal niets te verbergen. Ik leg bijvoorbeeld uit waarom wij vaak 's nachts varkens laden. Dat is niet omdat wij dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar omdat slachterijen aan het begin van de ochtend gaan draaien. Of dat filmpje invloed heeft op de maatschappelijke discussie? Hij is tienduizenden keren bekeken, dat wel, en daar ben ik best trots op.

Mijn opa en vader waren veehandelaars en nu ben ik alweer veertig jaar aan de slag. Met zes wagens transporteren wij varkens in het hele land. Een mooi beroep, echt waar. Maar die kritiek op ons werk doet wel pijn. Als mijn werknemers op weg zijn, wordt er vaak getoeterd, mensen steken hun middelvinger omhoog, er wordt gescholden. Op een verjaardagsfeestje durf je bijna niet meer te zeggen wat je overdag doet. Terwijl dat nergens voor nodig is.

'Als mijn werknemers op weg zijn, wordt er vaak getoeterd en gescholden'

De regels zijn de laatste jaren strenger geworden. Er mogen geen scherpe delen meer in de wagens zitten waaraan varkens zich mogelijk zouden kunnen verwonden. Er is geïnvesteerd in ventilatiesystemen. Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Maar jammer genoeg zie je dat niet aan de buitenkant van de wagen.
Veel mensen denken dat wij ons niks aantrekken van de maatschappelijke discussie. Niks is minder waar. Als we vroeger een kreupel varken moesten laden, bonden we een touw om een van zijn poten en sleepten we het dier met twee man de wagen in. Dat gebeurt echt niet meer.

'Steeds weer nieuwe regels, er komt nooit een einde aan'

Onze uitleg wordt niet gehoord, niet begrepen. Mensen zien op een warme dag varkens in de wagen met hun bek open, alsof ze happen naar lucht en elk moment kunnen stikken. Maar varkens zijn net als honden, ze transpireren via hun tong. De kans is niet denkbeeldig dat alle veewagens straks gesloten moeten zijn, met een ventilatiesysteem. Ik voorspel je dat de ventilatie een keer uitvalt en dat alle varkens stikken. Dan krijg je weer een nieuwe regel. Er komt nooit een einde aan.

Aalt Posthouwer: "Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varken. Wakker Dier en Varkens in Nood zouden beter moeten weten."</p>
<p><em>Foto: Ronald Hissink</em>
Aalt Posthouwer: "Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varken. Wakker Dier en Varkens in Nood zouden beter moeten weten."

Foto: Ronald Hissink

Dat gewone mensen kritiek hebben, kan ik best hebben. Ze weten niks van het gedrag van een varken en vergelijken een big met een baby. Wakker Dier en Varkens in Nood zouden beter moeten weten. Maar als je die clubs uitnodigt om te komen kijken, geven ze niet thuis. Dat vind ik kwalijk.

Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld. Vroeger konden we 240 varkens op een wagen laden, nu 215. De varkens hebben dus meer bewegingsruimte. Prima. Maar dan niet klagen als de varkens dóórdat ze meer ruimte hebben, vaker met elkaar vechten. Je kunt dat allemaal voorspellen, maar ons verhaal wordt niet gehoord, laat staan dat ernaar wordt geluisterd.
Ik hoop dat we ooit uit het beklaagdenbankje komen. Dat filmpje van ons draagt er misschien aan bij. Ik heb veel positieve reacties gehad. Ook van kritische mensen.”

Laatste reacties

  • kleine boer

    Mooi gedaan.

  • overweg

    goed verhaal en allemaal waarheid.
    tegenwoordig is het allemaal van de varkens moeten los , en de boeren en transporteurs zitten vast. en varkens in nood (willen) snappen het niet.

  • BW

    Heel netjes, aan de kinderen op de (lagere) scholen laten zien. Zulk soort filmpjes zijn er veel meer en die zouden veel meer onder de burgers vertoond moeten worden. zo krijg je veel meer begrip van omstanders waarom dingen gaan zoals ze gaan.

  • rhf

    http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/protest-animal-rights-bij-apeldoornse-slachterijen-1.6141916
    Niet alleen varkens in nood is bezig, al kan ik in het filmpje wat bij het artikel in de stentor staat weinig "schokkends" zien...

  • hans4

    Goed dat Aalt Posthouwer laat zien dat varkenstransporten rustig kunnen verlopen.

    We weten dat het probleem van vechtende varkens lastig is. Maar er zijn wel degelijk manieren te verzinnen om hiërarchiestrijd te voorkomen. Laat de varkens in hun eigen stabiele groep op transport gaan, bijvoorbeeld. Moeten er uit de eerste lichting grote beren worden vervoerd? Zorg dan voor een flexibel systeem met schotten.

    Het teruggrijpen naar een misstand (castratie/ ‘sardines in blik’-vervoer) om andere misstand (gevechten in de truck) te voorkomen, is de oplossing in elk geval níet.

    Hans Baaij, Varkens in Nood

  • nuka

    Dit is de toekomst geen verstoppertje spelen maar laten zien wat je doet! Complimenten voor de firma Posthouwer.

  • Eyes on Animals

    Jammer om te zien dat opnieuw niet het complete verhaal wordt verteld. Het vechten ontstaat juist door het mixen van vaste koppels in een kleine ruimte. Dit is heel tegennatuurlijk is voor een varken. Onder natuurlijke omstandigheden zullen vaste groepen varkens elkaar zoveel mogelijk uit de weg gaan. Het mixen van de dieren is juist het gene wat gevechten en stress veroorzaakt. Bovendien kunnen de varkens in een truck geen kant op, onder natuurlijke omstandigheden daarentegen kunnen varkens vluchten of schuilen. Varkens zullen dus na het laden proberen de verstoorde hiërarchie (vanwege het mengen voor de gewichtsselectie) te herstellen. Het vechten wordt dus niet zozeer veroorzaakt doordat beren niet meer worden gecastreerd, maar juist door het mixen van de beren met vreemde dieren. Al hoewel de gevechten bij niet gecastreerde beren mogelijk wel ernstiger zijn. Het probleem kan deels opgelost worden door de flexibele tussenschotten te gebruiken, zodat er in een truck ook kleinere koppels, of koppels van verschillende grootte, vervoerd kunnen worden. Uiteindelijk vormen de eisen die slachthuizen stellen aan de uniformiteit van de aangeleverde varkens een groot obstakel voor diervriendelijk transport van varkens.

  • WGeverink

    Beste Hans. Ik moet lachen dat juist jij een systeem voorsteld om varkens dmv tussenschotten het vechten onmogelijk te maken.Dat lijkt verdacht veel op voerligboxen. Voerligboxen zijn decennia geleden uitgevonden door boeren die net als jij niet houden van vechtende varkens. Ik heb intussen zo'n 35 jaar ervaring in de varkenshouderij en heb als gecertificeerd transporteur zo'n tien jaar lang wekelijks een of meerdere vrachten van mijn eigen varkens bij de slachterij afgeleverd. Ik ben daarom zeer goed op de hoogte hoe varkens behandeld moeten worden om ze levend en in perfecte staat op de plaats van bestemming te krijgen. Losjes laden en ze de ruimte geven werkt averechts maar ze hoeven ook niet als sardienen in het blik. Ongeacht of je een volle lading hebt gaan de compartimenten vol. en blijven er desnoods compartimenten leeg. De compartimenten moeten vol omdat we hoewel ze verzekerd zijn geen doden willen op een vracht. De nvwa moet bij aankomst op de slachterij gewoon kijken naar hoe de varkens van de wagen af komen en als dat goed is niet zoeken of er mischien nog iets is waarop de transporteur bekeurd kan worden. Het is idd jammer om te zien dat niet het hele verhaal wordt verteld. Nu heb ik de varkens in perfecte staat afgeleverd bij de slachterij en worden deze samen met de varkens van boer Jansen en boer Pietersen in een hok gestopt waar ze gezamelijk nog minimaal drie uur blijven "rusten" tot ze geslacht worden.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.