Varkenshouderij

Achtergrond 1864 x bekeken

Groene Weg naar 100.000 biologische varkens

De Groene Weg, onderdeel van Vion, gaat de productie van biologisch varkensvlees flink opschroeven. Van de huidige 80.000 varkens die het concern nu jaarlijks slacht, wil het naar 100.000 dieren.

Dat betekent bijna een verdubbeling in 10 jaar tijd. "Als de markt daartoe aanleiding geeft, kan het nog harder gaan." Dat stelt general manager Allard Bakker tijdens het 35-jarig bestaan, dat De Groene Weg dinsdagavond 21 juni in Uddel, Gelderland, vierde.

Varkenshouder Gerard Top (links) en general manager Allard Bakker van De Groene Weg. "Als de markt daartoe aanleiding geeft, kan De Groene Weg nog harder groeien", zegt Bakker.</p>
<p><em>Foto: Vion</em>
Varkenshouder Gerard Top (links) en general manager Allard Bakker van De Groene Weg. "Als de markt daartoe aanleiding geeft, kan De Groene Weg nog harder groeien", zegt Bakker.

Foto: Vion

Groei via bestaande bedrijven en nieuwkomers

De groei komt deels van de bestaande 65 bedrijven, die meer varkens gaan houden en deels van nieuwkomers. Er is voldoende animo. De Groene Weg mikt zo veel mogelijk op gesloten bedrijven. Zij krijgen voorrang als nieuwe toetreders. Momenteel is ruim 70% van de biologische bedrijven bij De Groene Weg gesloten. Vier keer per jaar wordt via de leveranciersvereniging een vaste prijs voor 3 maanden afgesproken.

Marktleider biologisch varkensvlees

De Groene Weg is in Nederland uitgegroeid tot marktleider bij biologisch varkensvlees. Ook biologisch rund- en schapenvlees horen tot het pakket. Daarmee zit dit onderdeel van Vion in een groeimarkt. De omzet van biologisch vlees stijgt in Nederland jaarlijks 6 à 7%. In het buitenland gaat het nog harder, bijvoorbeeld in Scandinavië en Duitsland. De Groene Weg zet ongeveer de helft van de productie af in het buitenland, vooral in Duitsland. De onderneming ziet kansen om ook in andere landen meer voet aan de grond te krijgen.

Streven naar vlees onder eigen merknaam

In Nederland wordt via de eigen 12 slagerijen het vlees aan de man gebracht en daarnaast via de retail. Daarbij zou De Groene Weg het liefst zien dat het vlees onder eigen merknaam in de koelvitrines zou liggen, maar dat is nog geen haalbare kaart. De supermarkten verkopen het onder hun eigen private label.

Hans Siemes

Of registreer je om te kunnen reageren.